Předmět: Rehabilitační ošetřovatelství a balneologie

« Zpět
Název předmětu Rehabilitační ošetřovatelství a balneologie
Kód předmětu UZV/O3RE
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Skalka Pavol, MUDr.
  • Vraníková Miroslava, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky - Úvod do problematiky rehabilitačního ošetřovatelství - 1 hod. - Rehabilitace - léčebná, sociální, pedagogická a pracovní, historie - 1 hod. - Klinické vyšetření, základní vyšetřovací a terapeutické postupy, rehabilitační plán - 2 hod. - Specifické postupy léčebné rehabilitace u dětí a u seniorů - 2 hod. - Základní znalosti o léčebném využití přírodních léčivých zdrojů, jejich účincích na lidský organizmus a lázeňských léčebných metodách - 1 hod. Cvičení - Polohování - antalgické, preventivní, korekční, praktický nácvik polohování u různých diagnóz (periferní parézy, centrální parézy, paraparézy, kvadruparézy nebo plegie) - 6 hod. - Praktický nácvik polohování u různých diagnóz (amputace, po úrazech, po operacích, oběhové a plicní komplikace). - Pasivní a aktivní kondiční a dechová cvičení - 4 hod. - Postup při vertikalizaci klienta - 2 hod. - Kondiční chůze včetně manipulace s kompenzačními pomůckami - 2 hod. - Aplikace rehabilitačních postupů při komplexní péči o nemocné za účelem prevence, udržení a zlepšení celkové kondice a zdravotního stavu - 3 hod. Semináře: - Rehabilitační ošetřovatelství. - Role zdravotní sestry při rehabilitaci klienta. - Polohování klienta - antalgické, preventivní, korekční. - Praktický nácvik polohování u různých diagnóz (periferní parézy, centrální parézy, para- kvadru-parézy nebo plegie). - Praktický nácvik polohování u různých diagnóz (amputace,postižení po úrazech). - Praktický nácvik polohování u různých diagnóz (oběhové a plicní komplikace). - Praktický nácvik polohování u různých diagnóz (stavy po operacích ...). - Udělení zápočtu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Praktické procvičování
  • Účast na výuce - 21 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 19 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat zásady rehabilitačního ošetřovatelství na úrovni kompetencí všeobecné sestry
popsat zásady rehabilitačního ošetřovatelství na úrovni kompetencí všeobecné sestry
vysvětlit kondiční cvičení, dechová cvičení, vertikalizace, nácvik sebeobslužných výkonů a soběstačnosti
vysvětlit kondiční cvičení, dechová cvičení, vertikalizace, nácvik sebeobslužných výkonů a soběstačnosti
objasnit kondiční chůze, využití kompenzačních pomůcek
objasnit kondiční chůze, využití kompenzačních pomůcek
odůvodnit provádění základní rehabilitační techniky
odůvodnit provádění základní rehabilitační techniky
přiblížit problematiku využití přírodních léčivých zdrojů, principech jejich působení a o efektu balneoterapie
přiblížit problematiku využití přírodních léčivých zdrojů, principech jejich působení a o efektu balneoterapie
Odborné dovednosti
realizovat zásady rehabilitačního ošetřovatelství na úrovni kompetencí všeobecné sestry
realizovat zásady rehabilitačního ošetřovatelství na úrovni kompetencí všeobecné sestry
provádět adekvátní polohování pacientů
provádět adekvátní polohování pacientů
dodržovat zásady kondičního cvičení, dechového cvičení, vertikalizace a kondiční chůze
dodržovat zásady kondičního cvičení, dechového cvičení, vertikalizace a kondiční chůze
využívat kompenzační pomůcky
využívat kompenzační pomůcky
realizovat pasívní a aktivní rehabilitační ošetřovatelství
realizovat pasívní a aktivní rehabilitační ošetřovatelství
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • HOEMAN, S. P. Rehabilitation nursing: prevention, intervention, and outcomes. St. Louis, Mosby/Elsevier, 2008.
  • HOSKOVCOVÁ, M., V. HRADIL a kol. Léčebná rehabilitace bolestivých stavů hybné soustavy. Praha: Raabe, 2017.
  • JANDOVÁ, D. Základy balneologie. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2014.
  • KLEPLOVÁ, V. Dobré ráno, dobrý den: cvičení (nejen) pro seniory. Olomouc: Poznání, 2012.
  • KLUSOŇOVÁ, E. a J. PITNEROVÁ. Rehabilitační ošetřování klientů s těžkými poruchami hybnosti. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2014.
  • KOLÁŘ, P., MÁČEK, M. Základy klinické rehabilitace. Praha: Galén, 2015.
  • Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
  • LEHMAN, Ch. The Specialty Practice of Rehabilitation Nursing: A Core Curriculum. 2015.
  • LEVITOVÁ, A. a B. HOŠKOVÁ. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015.
  • TROJAN, S. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. Praha: Grada, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr