Předmět: Pedagogika a edukace v ošetřovatelství

« Zpět
Název předmětu Pedagogika a edukace v ošetřovatelství
Kód předmětu UZV/O3KPG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
  • Dolejšová Marcela, Mgr. et Mgr. Bc.
Obsah předmětu
Přednášky - Předmět pedagogika a edukace, vymezení základní terminologie. Pojetí pedagogiky v moderní společnosti. (1 h.). - Pedagogické zásady výchovného působení. Složky výchovy (1 h.). - Edukační proces a jeho fáze (1 h.). - Výukové metody. Didaktika v ošetřovatelství (1 h.). - Vztah pedagogiky a ošetřovatelství. Sestra v roli lektora (1 h.). Cvičení - Rozvoj pedagogických dovedností a kompetencí pro vedení edukace (1 h.). - Příprava sestry k edukaci. Cíle edukace (1 h.). - Tvorba edukačního plánu (2 h.). - Specifika edukace v preventivní péči, u dětí, u seniorů (2 h.). - Specifika edukace pacientů s multikulturním pozadím (1 h.). - Specifika edukace pacientů s duševním onemocněním a mentálním postižením (1 h.). - Mentorská činnost sestry (obecně) (1 h.). - Příprava workshopu, semináře, konference (1 h.).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 15 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat terminologii pedagogiky a didaktiky
definovat terminologii pedagogiky a didaktiky
popsat výhody a nevýhody jednotlivých výukových metod
popsat výhody a nevýhody jednotlivých výukových metod
vysvětlit význam didaktiky v edukaci
vysvětlit význam didaktiky v edukaci
popsat fáze edukačního procesu
popsat fáze edukačního procesu
popsat překážky edukace ze strany edukanta, ale i edukátora
popsat překážky edukace ze strany edukanta, ale i edukátora
Odborné dovednosti
zvolit vhodné výukové metody při edukaci pacienta
zvolit vhodné výukové metody při edukaci pacienta
navrhnout edukační proces u pacienta s ohledem na jeho individualitu a specifické potřeby
navrhnout edukační proces u pacienta s ohledem na jeho individualitu a specifické potřeby
navázat kontakt s pacientem a motivovat ho ke spolupráci při edukaci
navázat kontakt s pacientem a motivovat ho ke spolupráci při edukaci
navrhnout a zorganizovat vzdělávací akci pro zdravotníky
navrhnout a zorganizovat vzdělávací akci pro zdravotníky
používat didaktické zásady při edukaci v podmínkách klinické praxe
používat didaktické zásady při edukaci v podmínkách klinické praxe
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Přednášení
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Rozhovor
Rozhovor
Analýza edukačního materiálu
Analýza výkonů studenta
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Známkou
Známkou
Analýza edukačního materiálu
Doporučená literatura
  • ČÁBALOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2011.
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010.
  • KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
  • KUBEROVÁ, H. Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál, 2008.
  • MAGERČIAKOVÁ, M. Edukácia v ošetrovateľstve. Ružomberok: Katolícka univerzita Ružomberok, 2007.
  • MAŇÁK, J. a V. ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.
  • MORTON-COOPER, A. a A. PALMER. Mentoring, Preceptorship anad Clinical Supervision. 2nd Revise Edition. Oxford: Blackwell Science, 2000.
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • SVĚRÁKOVÁ, M. Edukační činnost sestry. Praha: Galén, 2013.
  • ŠPATENKOVÁ, N. a L. SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015.
  • ŠULISTOVÁ, R. a M. TREŠLOVÁ. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči. České Budějovice: Jihočeská univerzita České Budějovice, 2012.
  • ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr