Předmět: Ošetřovatelský proces a dokumentace

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelský proces a dokumentace
Kód předmětu UZV/O2OD
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schneider Michaela, PhDr. Ph.D., MBA
Obsah předmětu
Přednášky - Ošetřovatelský proces - pojem, historický vývoj, význam a využití v praxi - 1 hod. - Přehled fází ošetřovatelského procesu - 1 hod. - Zhodnocení nemocného (assessment), tzn. získávání informací o nemocném, zdroje, záznam - 1 hod. - Ošetřovatelská diagnostika - 1 hod. - Taxonomie NANDA, NIC, NOC, ICNP - 2 hod. - Plánování ošetřovatelské péče, formulace cíle a plánu ošetřovatelských intervencí - 1 hod. - Realizace plánované péče, kompetence jednotlivých členů zdravotnického týmu - 1 hod. - Zhodnocení efektivnosti ošetřovatelské péče - evaluace - 1 hod. - Ošetřovatelská dokumentace, právní aspekty ošetřovatelské dokumentace - 1 hod. Cvičení - Kroky posouzení (sběr, analýza a uspořádání informací, výběr potenciálních diagnóz, hloubkové posouzení, stanovení a seřazení diagnóz podle priorit) - 2 hod. - Metody získávání informací a dat - 2 hod. - Diagnostický proces, stanovení (formulování) ošetřovatelské diagnózy - 2 hod. - Tvorba ošetřovatelského plánu - 2 hod. - Realizace ošetřovatelské péče - 2 hod. - Vyhodnocení - 2 hod. - Zdravotnická dokumentace, záznam do ošetřovatelské dokumentace - cvičné dokumentace - 2 hod. - Práce s dokumentací na daném oddělení pod odborným dohledem - stáž na klinickém oddělení - 4 hod. - Postup vypracování ošetřovatelského plánu u konkrétního klienta (a pozměněnými identifikačními údaji) - 2 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Praktické procvičování, Analýza textu, Sebereflexe, Práce studentů ve dvojicích, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces
popsat historický vývoj a jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu
popsat historický vývoj a jednotlivé fáze ošetřovatelského procesu
identifikovat ošetřovatelské problémy klienta
identifikovat ošetřovatelské problémy klienta
vyjmenovat části zdravotnické dokumentace a objasnit její význam
vyjmenovat části zdravotnické dokumentace a objasnit její význam
vysvětlit zásady vedení ošetřovatelské dokumentace
vysvětlit zásady vedení ošetřovatelské dokumentace
Odborné dovednosti
odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření u konkrétního pacienta/klienta
odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření u konkrétního pacienta/klienta
zhodnotit stav pacienta/klienta
zhodnotit stav pacienta/klienta
formulovat ošetřovatelské diagnózy
formulovat ošetřovatelské diagnózy
sestavit ošetřovatelský plán cíle péče u konkrétního pacienta/klienta
sestavit ošetřovatelský plán cíle péče u konkrétního pacienta/klienta
provádět korektní záznamy do ošetřovatelské dokumentace
provádět korektní záznamy do ošetřovatelské dokumentace
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Pozorování
Pozorování
Analýza textu
Analýza textu
Sebereflexe
Sebereflexe
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Přednášení
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Písemná zkouška
Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Kontakt, Profese, Ošetřovatelství a porodní asistence, British Journal of Nursing, RN, Nursing aj..
  • BULECHEK, G. M., BUTCHER, H. K., DOCHTERMAN, J. M. Nursing Interventions Classification (NIC). Mosby, 2008. ISBN 978-0-323-05340-2.
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • Kolektiv autorů. Průvodce ošetřovatelskou dokumentací od A do Z. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0278-9.
  • KUDLOVÁ, P. a J. MAREČKOVÁ. Ošetřovatelská dokumentace, plán ošetřovatelské péče ? výstup 3. fáze ošetřovatelského procesu. Olomouc: Grada, 2004.
  • KUDLOVÁ, P. Historie ošetřovatelského procesu a ošetřovatelských diagnóz NANDA. In Ošetřovatelství - morální umění. Krátká, Kutnohorská, Cichá a kol. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4201-4.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014.
  • MOORHEAD, S. Nursing Outcomes Classification (NOC). Oxford: MOSBY ELSEVIER, 2012. ISBN 978-0-323-05408-9.
  • NEJEDLÁ Marie. Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1150-8.
  • PACOVSKÝ, V. Ošetřovatelská diagnostika. Praha: UK, 1985.
  • TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • TRACHTOVÁ, E. et al. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 2. vyd. Brno: IDVPZ, 2001.
  • VAŠÁTKOVÁ, I. a kol. Ošetřovatelská dokumentace v nemocnici. Brno: IDVPZ, 2001. ISBN 80-7013-327-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr