Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky - Vymezení pojmu zdravotní gramotnost, modely zdravotní gramotnosti, rozvojové systémy - 1 hod. - Zdravotní gramotnost v kontextu Národní strategie Zdraví 2020 - 2 hod. - Index zdravotní gramotnosti, zdravotní gramotnost české populace, výzkumy v oblasti zdravotní gramotnosti - 1 hod. - Zdravotní gramotnost a primární péče - 1 hod. - Efektivní edukační a intervenční strategiíe a zdravotní gramotnost - 1 hod. - Vymezení pojmu zdraví. Determinanty zdraví. Analýza nových možností ovlivnění faktorů působících na zdraví člověka. Zdravý způsob života. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví - 2 hod. - Evropská strategie péče o zdraví. Program Světové zdravotnické organizace Zdraví do 21. století. Amsterodamská smlouva - 2 hod. Cvičení - Tvorba a metodika projektů s akcentem na projekty výchovy ke zdraví - 1 hod. - Preventivní péče (primární, sekundární a terciární prevence) a výchova ke zdraví. Předpoklady účinného ovlivnění způsobu života - 1 hod. - Životní styl - problémy a rizika (definice životního stylu, výživa, pohybová aktivita, kouření, vztah k alkoholu, drogy, návykové chování, působení alternativních náboženských skupin, šikana, psychická zátěž, rizikové sexuální chování) - 1 hod. - Chronické neinfekční nemoci a jejich prevence: kardiovaskulární choroby, nádorová onemocnění, diabetes mellitus, obezita, osteoporóza, onemocnění ústní dutiny a zubů, alergické choroby aj. - 1 hod. - Základy práce s klientem - působení na klienty a výchova klientů, možnosti dosažení změn chování a podpora vytváření těchto změn, klientova ochota ke spolupráci a možnosti jejího zvýšení - 1 hod. - Metody výchovy ke zdraví a jejich využití. Praktické ukázky jednotlivých metod a pomůcek - 1 hod. - Prevence úrazů a rizikového chování u dětí a mladistvých - 1 hod. - Reprodukční zdraví. Sexuální výchova. Výchovně-vzdělávací programy v této oblasti - 1 hod. - Exkurze na vybrané pracoviště (Poradna pro odvykání kouření, Plicní oddělení, Centrum diagnostiky a léčby poruch spánku a bdění, Obezitologická ambulance, Výživová poradna aj.) - 2 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace, Práce studentů ve dvojicích
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
prokazovat znalosti z oblasti zdravotní gramotnosti a výchovy ke zdraví |
prokazovat znalosti z oblasti zdravotní gramotnosti a výchovy ke zdraví |
orientovat se v odborné literatuře, v databázích a jiných zdrojích zaměřených na zdravotní gramotnost |
orientovat se v odborné literatuře, v databázích a jiných zdrojích zaměřených na zdravotní gramotnost |
interpretovat rozvojové oblasti zdravotní gramotnosti |
interpretovat rozvojové oblasti zdravotní gramotnosti |
interpretovat evropskou a českou strategií péči o zdraví |
interpretovat evropskou a českou strategií péči o zdraví |
definovat zdravý životní styl |
definovat zdravý životní styl |
Odborné dovednosti |
---|
zvyšovat zdravotní gramotnost u laické veřejnosti |
zvyšovat zdravotní gramotnost u laické veřejnosti |
vytvářet projekty zaměřené na výchovu ke zdraví |
vytvářet projekty zaměřené na výchovu ke zdraví |
realizovat primární, sekundární a terciární prevenci v praxi |
realizovat primární, sekundární a terciární prevenci v praxi |
pracovat s metodami výchovy ke zdraví v praxi |
pracovat s metodami výchovy ke zdraví v praxi |
provádět prevenci úrazů a rizikového chování u dětí a mladistvých |
provádět prevenci úrazů a rizikového chování u dětí a mladistvých |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Přednášení |
Přednášení |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
Evropské centrum zdravotní gramotnosti.
-
Konference o zdravotní gramotnosti.
-
Národní síť podpory zdraví.
-
Národní síť zdravých měst.
-
The Health literacy of America?s Adults. Results From the 2003 National Assessment of Adult Literacy. U.S. Department of Education, 2006.
-
Zdravotní gramotnost EU.
-
BAŠKOVÁ, M. Výchova k zdraviu. Martin: Osveta, 2009.
-
BAUMANN, L., K. GANAHL, S. PEER a J. M. PELIKAN. Report on Health Literacy in the Czech Republic in Comparison with Eight EU Member States. First Draft Report, 2015.
-
BIUANCHINI, Carlo. The Internet and the Spread of False Information: Reliability of the Websites, Information Literacy and the Future of the Profession. 2014.
-
ČELEDOVÁ, L. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010.
-
FAIT, T. Preventivní medicína. Praha: Maxdorf, 2008.
-
HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: MU, 2010.
-
HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009.
-
KUČERA, Z., PELIKAN, J., ŠTEFLOVÁ, A. Zdravotní gramotnost obyvatel ČR ? výsledky komparativního reprezentativního šetření. ČLČ, 2016.
-
KUDLOVÁ, P. (Ed.). RODINA ? ZDRAVÍ ? NEMOC. Recenzovaný sborník z mezinárodní konference. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2016.
-
MACHOVÁ, J. Reprodukční zdraví v období dospívání. Jinočany: H and H, 2002.
-
MACHOVÁ, J. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009.
-
MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika. Praha: Grada, 2014.
-
MEDICAL LIBRARY ASSOCIATION. Health information literacy: definitions [Internet]Chicago, IL: The Association; [cited 25 Aug 2010].
-
SCHARDT, C. Health information literacy meets evidence ? based practice. Journal of the Medical Library Association: JMLA, 2011.
-
S?RENSEN, K., J. M. PELIKAN, F. RÖTHLIN et al. Health literacy in Europe: comparative results of the European health literacy survey. 2015.
-
VURM, V. Vybrané kapitoly z veřejného a sociálního zdravotnictví. Praha: Triton, 2007.
-
WEISS, B. D., M. Z. MAYS, W. MARTZ et al. Quick assessment of literacy in primary care: the newest vital sign. Ann Fam Med., 2005.
-
Zdraví 2020. Osnova evropské zdravotní politiky pro 21. století. Praha, MZ ČR, 2014.
|