Předmět: Podpora zdraví - zdravotní gramotnost

« Zpět
Název předmětu Podpora zdraví - zdravotní gramotnost
Kód předmětu UZV/O2KZG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky - Vymezení pojmu zdravotní gramotnost, modely zdravotní gramotnosti, rozvojové systémy - 1 hod. - Zdravotní gramotnost v kontextu Národní strategie Zdraví 2020 - 2 hod. - Index zdravotní gramotnosti, zdravotní gramotnost české populace, výzkumy v oblasti zdravotní gramotnosti - 1 hod. - Zdravotní gramotnost a primární péče - 1 hod. - Efektivní edukační a intervenční strategiíe a zdravotní gramotnost - 1 hod. - Vymezení pojmu zdraví. Determinanty zdraví. Analýza nových možností ovlivnění faktorů působících na zdraví člověka. Zdravý způsob života. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví - 2 hod. - Evropská strategie péče o zdraví. Program Světové zdravotnické organizace Zdraví do 21. století. Amsterodamská smlouva - 2 hod. Cvičení - Tvorba a metodika projektů s akcentem na projekty výchovy ke zdraví - 1 hod. - Preventivní péče (primární, sekundární a terciární prevence) a výchova ke zdraví. Předpoklady účinného ovlivnění způsobu života - 1 hod. - Životní styl - problémy a rizika (definice životního stylu, výživa, pohybová aktivita, kouření, vztah k alkoholu, drogy, návykové chování, působení alternativních náboženských skupin, šikana, psychická zátěž, rizikové sexuální chování) - 1 hod. - Chronické neinfekční nemoci a jejich prevence: kardiovaskulární choroby, nádorová onemocnění, diabetes mellitus, obezita, osteoporóza, onemocnění ústní dutiny a zubů, alergické choroby aj. - 1 hod. - Základy práce s klientem - působení na klienty a výchova klientů, možnosti dosažení změn chování a podpora vytváření těchto změn, klientova ochota ke spolupráci a možnosti jejího zvýšení - 1 hod. - Metody výchovy ke zdraví a jejich využití. Praktické ukázky jednotlivých metod a pomůcek - 1 hod. - Prevence úrazů a rizikového chování u dětí a mladistvých - 1 hod. - Reprodukční zdraví. Sexuální výchova. Výchovně-vzdělávací programy v této oblasti - 1 hod. - Exkurze na vybrané pracoviště (Poradna pro odvykání kouření, Plicní oddělení, Centrum diagnostiky a léčby poruch spánku a bdění, Obezitologická ambulance, Výživová poradna aj.) - 2 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Analýza prezentace, Práce studentů ve dvojicích
Výsledky učení
Odborné znalosti
prokazovat znalosti z oblasti zdravotní gramotnosti a výchovy ke zdraví
prokazovat znalosti z oblasti zdravotní gramotnosti a výchovy ke zdraví
orientovat se v odborné literatuře, v databázích a jiných zdrojích zaměřených na zdravotní gramotnost
orientovat se v odborné literatuře, v databázích a jiných zdrojích zaměřených na zdravotní gramotnost
interpretovat rozvojové oblasti zdravotní gramotnosti
interpretovat rozvojové oblasti zdravotní gramotnosti
interpretovat evropskou a českou strategií péči o zdraví
interpretovat evropskou a českou strategií péči o zdraví
definovat zdravý životní styl
definovat zdravý životní styl
Odborné dovednosti
zvyšovat zdravotní gramotnost u laické veřejnosti
zvyšovat zdravotní gramotnost u laické veřejnosti
vytvářet projekty zaměřené na výchovu ke zdraví
vytvářet projekty zaměřené na výchovu ke zdraví
realizovat primární, sekundární a terciární prevenci v praxi
realizovat primární, sekundární a terciární prevenci v praxi
pracovat s metodami výchovy ke zdraví v praxi
pracovat s metodami výchovy ke zdraví v praxi
provádět prevenci úrazů a rizikového chování u dětí a mladistvých
provádět prevenci úrazů a rizikového chování u dětí a mladistvých
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Přednášení
Přednášení
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Didaktický test
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • Evropské centrum zdravotní gramotnosti.
  • Konference o zdravotní gramotnosti.
  • Národní síť podpory zdraví.
  • Národní síť zdravých měst.
  • The Health literacy of America?s Adults. Results From the 2003 National Assessment of Adult Literacy. U.S. Department of Education, 2006.
  • Zdravotní gramotnost EU.
  • BAŠKOVÁ, M. Výchova k zdraviu. Martin: Osveta, 2009.
  • BAUMANN, L., K. GANAHL, S. PEER a J. M. PELIKAN. Report on Health Literacy in the Czech Republic in Comparison with Eight EU Member States. First Draft Report, 2015.
  • BIUANCHINI, Carlo. The Internet and the Spread of False Information: Reliability of the Websites, Information Literacy and the Future of the Profession. 2014.
  • ČELEDOVÁ, L. Výchova ke zdraví: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2010.
  • FAIT, T. Preventivní medicína. Praha: Maxdorf, 2008.
  • HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno: MU, 2010.
  • HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009.
  • KUČERA, Z., PELIKAN, J., ŠTEFLOVÁ, A. Zdravotní gramotnost obyvatel ČR ? výsledky komparativního reprezentativního šetření. ČLČ, 2016.
  • KUDLOVÁ, P. (Ed.). RODINA ? ZDRAVÍ ? NEMOC. Recenzovaný sborník z mezinárodní konference. Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2016.
  • MACHOVÁ, J. Reprodukční zdraví v období dospívání. Jinočany: H and H, 2002.
  • MACHOVÁ, J. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika. Praha: Grada, 2014.
  • MEDICAL LIBRARY ASSOCIATION. Health information literacy: definitions [Internet]Chicago, IL: The Association; [cited 25 Aug 2010].
  • SCHARDT, C. Health information literacy meets evidence ? based practice. Journal of the Medical Library Association: JMLA, 2011.
  • S?RENSEN, K., J. M. PELIKAN, F. RÖTHLIN et al. Health literacy in Europe: comparative results of the European health literacy survey. 2015.
  • VURM, V. Vybrané kapitoly z veřejného a sociálního zdravotnictví. Praha: Triton, 2007.
  • WEISS, B. D., M. Z. MAYS, W. MARTZ et al. Quick assessment of literacy in primary care: the newest vital sign. Ann Fam Med., 2005.
  • Zdraví 2020. Osnova evropské zdravotní politiky pro 21. století. Praha, MZ ČR, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr