Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky Obecná patologie: - Buněčná patologie (základní obecné strukturální a funkční změny způsobené zevními nebo vnitřními faktory) - 2 hod. - Základy onkologie (obecná podstata a biologické vlastnosti nádorů a bližší seznámení s konkrétními nejčastějšími nádory) - 2 hod. - Speciální patologie (etiologie a patogeneze chorob s důrazem na některé konkrétní stavy a nemoci) - 6 hod. Semináře Speciální patologie (etiologie a patogeneze chorob s důrazem na některé konkrétní stavy a nemoci): - Kardiovaskulární systém (zejména ateroskleróza, hypertenze, ICHS) - 2 hod. - Dýchací systém: (zejména CHOPN a pneumokoniózy) - 1 hod. - Gastrointestinální systém - 1 hod. - Urogenitální systém (zejména STD, litiáza a infekce močových cest) - 1 hod. - Metabolická onemocnění (zejména diabetes mellitus a tzv. metabolický syndrom) - 1 hod. - Neuromuskulární systém - 1 hod. - Žlázy s vnitřní sekrecí - 1 hod. - Základy imunitních reakcí a jejich patologické odchylky, infekční choroby - 1 hod. - Kožní systém (základní typy kožních lézí s příklady) - 1 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Praktické procvičování
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student zná stavbu, vývojové zvláštnosti jednotlivých soustav lidského těla a je schopen popsat činnost jednotlivých tělesných soustav. |
Student zná stavbu, vývojové zvláštnosti jednotlivých soustav lidského těla a je schopen popsat činnost jednotlivých tělesných soustav. |
Výsledky učení |
---|
definovat obecné principy vzniku a průběhu vybraných nemocí |
definovat obecné principy vzniku a průběhu vybraných nemocí |
vysvětlit etiopatogenezi vybraných chorobných jevů |
vysvětlit etiopatogenezi vybraných chorobných jevů |
definovat civilizační choroby ve spojení s návyky a životním stylem |
definovat civilizační choroby ve spojení s návyky a životním stylem |
charakterizovat onkologickou problematiku |
charakterizovat onkologickou problematiku |
popsat specifické patofyziologické příznaky |
popsat specifické patofyziologické příznaky |
Odborné dovednosti |
---|
uplatňovat etiopatogenezi vybraných chorobných jevů v ošetřovatelské péči |
uplatňovat etiopatogenezi vybraných chorobných jevů v ošetřovatelské péči |
aplikovat obecné principy vzniku a průběhu nemocí do sesterského posuzování |
aplikovat obecné principy vzniku a průběhu nemocí do sesterského posuzování |
uplatňovat pro edukaci znalosti o návycích a životním stylu ve spojení s civilizačními chorobami |
uplatňovat pro edukaci znalosti o návycích a životním stylu ve spojení s civilizačními chorobami |
provést přehled prevence v onkologické problematice |
provést přehled prevence v onkologické problematice |
uplatnit specifické patofyziologické projevy nemocí do plánu ošetřovatelské péče |
uplatnit specifické patofyziologické projevy nemocí do plánu ošetřovatelské péče |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
BÁRTOVÁ, J. Patologie pro bakaláře. Praha: Karolinum , 1996.
-
COTRAN, R.S., KUMAR, V., ROBBINS, S. Robbins Basic Pathology. 7th ed. Philadelphia, London, Toronto, Montreal, Sydney, Tokyo: W.B. Saunders Company, 2003.
-
FAKAN, F. Přehled patologie pro bakalářské zdravotnické obory. Praha: Karolinum, 2005.
-
KAŇKOVÁ, K. a spol. Patologická fyziologie pro bakalářské studijní programy. Brno: MU, 2003.
-
MAČÁK, J. Obecná patologie . Olomouc: LF UP, 2002.
-
MIŘEJOVSKÝ, P., BEDNÁŘ, B. Obecná patologie. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-468-3.
-
POVÝŠIL, C., ŠTEINER, I., DUŠEK, P. et al. Speciální patologie. Praha: Galén, Karolinum, 2007.
-
SILBERNAGL, S., LANG, F. Atlas patofyziologie člověka. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-968-3.
-
STŘÍTESKÝ, J. Patologie. Olomouc: Epava, 2001.
-
TOMANOVÁ, J., M. KOPECKÝ, J. CHARAMZA, K. KIKALOVÁ, P. ZEMÁNEK, J. MAJEROVÁ a M. BEZDĚKOVÁ. Analýza hladiny glukózy jako rizikový faktor pro vznik diabetu mellitu u pedagogických pracovníků. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
|