Předmět: Individuální bloková praxe 1

« Zpět
Název předmětu Individuální bloková praxe 1
Kód předmětu UZV/O2IX
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seznámení s charakterem, organizací práce a specifiky práce na pracovišti odborné praxe (interní oddělení, ústavy sociální péče, oddělení následné péče, domovy pro seniory apod.). Práce s dokumentací na daném oddělení pod odborným dohledem sestry. Provádění ošetřovatelských intervencí pod odborným dohledem sestry. Plnění ošetřovatelských výkonů dle platných norem a standardů. Realizace ošetřovatelského procesu u nemocných na daném pracovišti. Spolupráce v multidisciplinárním týmu, předávání informací o nemocných. Plnění semestrálních úkolů, vedení přehledu splněných výkonů (logbook).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
Předpoklady
Odborné znalosti
Student je schopen rozpoznat a podílet se na uspokojování potřeb klienta a dokáže prakticky i teoreticky zvládnout základní diagnosticko - terapeutické ošetřovatelské výkony u nemocných všech věkových kategorií. Je schopen dodržovat zásady BOZP a předcházet vzniku a přenosu infekce.
Student je schopen rozpoznat a podílet se na uspokojování potřeb klienta a dokáže prakticky i teoreticky zvládnout základní diagnosticko - terapeutické ošetřovatelské výkony u nemocných všech věkových kategorií. Je schopen dodržovat zásady BOZP a předcházet vzniku a přenosu infekce.
Výsledky učení
popsat prevenci, následky imobilizačního syndromu na pracovištích dlouhodobé a následné péče
popsat prevenci, následky imobilizačního syndromu na pracovištích dlouhodobé a následné péče
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty v dlouhodobé a následné péči
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty v dlouhodobé a následné péči
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v dlouhodobé a následné péči
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v dlouhodobé a následné péči
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do následné a dlouhodobé péče v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického materiálu, podávání léčivých přípravků viz Logbook)
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do následné a dlouhodobé péče v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického materiálu, podávání léčivých přípravků viz Logbook)
získávat profesionální praktickou zručnost ošetřovatelských postupů v klinickém prostředí
získávat profesionální praktickou zručnost ošetřovatelských postupů v klinickém prostředí
komunikovat s pacientem/klientem/seniorem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu
komunikovat s pacientem/klientem/seniorem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu
podílet se na edukaci a poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu,
podílet se na edukaci a poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu,
aplikovat prvky bazální stimulace, rehabilitačního ošetřování v dlouhodobé a následné péči,
aplikovat prvky bazální stimulace, rehabilitačního ošetřování v dlouhodobé a následné péči,
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Pozorování
Pozorování
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Hodnotící metody
Rozhovor
Rozhovor
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb. v platném znění.
  • ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb. v platném znění.
  • Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace (Logbook) [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz..
  • HAUKE, Marcel. Zvládání problémových situací se seniory. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5216-7.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium.. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012.
  • JOINT COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada, 2007.
  • KŘIVOHLAVÝ. J., PEČENKOVÁ. J. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004.
  • KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
  • MAĎAR. R., PODSTATOVÁ. R., ŘEHOŘOVÁ. J. Prevence nozokomiálních nákaz v klinické praxi. Praha: Grada, 2006.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
  • TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • TRACHTOVÁ, Eva a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vydání. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
  • VÉVODA, Jiří. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4732-3.
  • VONDRÁČEK, L., LUDVÍK, M., NOVÁKOVÁ. J. Ošetřovatelská dokumentace v praxi. Praha: Grada, 2003.
  • VONDRÁČEK, L., WIRTHOVÁ, V. Sestra a její dokumentace - Návod pro praxi. 1. vydání. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2763-9.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
  • WORKMAN, B., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr