Vyučující
|
-
Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seznámení s charakterem, organizací práce a specifiky práce na pracovišti odborné praxe (interní oddělení, ústavy sociální péče, oddělení následné péče, domovy pro seniory apod.). Práce s dokumentací na daném oddělení pod odborným dohledem sestry. Provádění ošetřovatelských intervencí pod odborným dohledem sestry. Plnění ošetřovatelských výkonů dle platných norem a standardů. Realizace ošetřovatelského procesu u nemocných na daném pracovišti. Spolupráce v multidisciplinárním týmu, předávání informací o nemocných. Plnění semestrálních úkolů, vedení přehledu splněných výkonů (logbook).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student je schopen rozpoznat a podílet se na uspokojování potřeb klienta a dokáže prakticky i teoreticky zvládnout základní diagnosticko - terapeutické ošetřovatelské výkony u nemocných všech věkových kategorií. Je schopen dodržovat zásady BOZP a předcházet vzniku a přenosu infekce. |
Student je schopen rozpoznat a podílet se na uspokojování potřeb klienta a dokáže prakticky i teoreticky zvládnout základní diagnosticko - terapeutické ošetřovatelské výkony u nemocných všech věkových kategorií. Je schopen dodržovat zásady BOZP a předcházet vzniku a přenosu infekce. |
Výsledky učení |
---|
popsat prevenci, následky imobilizačního syndromu na pracovištích dlouhodobé a následné péče |
popsat prevenci, následky imobilizačního syndromu na pracovištích dlouhodobé a následné péče |
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty v dlouhodobé a následné péči |
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o pacienty v dlouhodobé a následné péči |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v dlouhodobé a následné péči |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v dlouhodobé a následné péči |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do následné a dlouhodobé péče v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického materiálu, podávání léčivých přípravků viz Logbook) |
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do následné a dlouhodobé péče v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického materiálu, podávání léčivých přípravků viz Logbook) |
získávat profesionální praktickou zručnost ošetřovatelských postupů v klinickém prostředí |
získávat profesionální praktickou zručnost ošetřovatelských postupů v klinickém prostředí |
komunikovat s pacientem/klientem/seniorem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu |
komunikovat s pacientem/klientem/seniorem a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu |
podílet se na edukaci a poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu, |
podílet se na edukaci a poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu, |
aplikovat prvky bazální stimulace, rehabilitačního ošetřování v dlouhodobé a následné péči, |
aplikovat prvky bazální stimulace, rehabilitačního ošetřování v dlouhodobé a následné péči, |
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí |
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Pozorování |
Pozorování |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Hodnotící metody |
---|
Rozhovor |
Rozhovor |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
ČESKO. Vyhláška č. 55/2011 Sb. v platném znění.
-
ČESKO. Zákon č. 96/2004 Sb. v platném znění.
-
Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace (Logbook) [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz..
-
HAUKE, Marcel. Zvládání problémových situací se seniory. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5216-7.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium.. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012.
-
JOINT COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada, 2007.
-
KŘIVOHLAVÝ. J., PEČENKOVÁ. J. Duševní hygiena zdravotní sestry. Praha: Grada, 2004.
-
KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
-
MAĎAR. R., PODSTATOVÁ. R., ŘEHOŘOVÁ. J. Prevence nozokomiálních nákaz v klinické praxi. Praha: Grada, 2006.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
-
TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, Eva a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vydání. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
-
VÉVODA, Jiří. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4732-3.
-
VONDRÁČEK, L., LUDVÍK, M., NOVÁKOVÁ. J. Ošetřovatelská dokumentace v praxi. Praha: Grada, 2003.
-
VONDRÁČEK, L., WIRTHOVÁ, V. Sestra a její dokumentace - Návod pro praxi. 1. vydání. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2763-9.
-
WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
-
WORKMAN, B., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
|