Předmět: Bloková semestralní praxe a její supervize 2

« Zpět
Název předmětu Bloková semestralní praxe a její supervize 2
Kód předmětu UZV/O2BX
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Zdravotnická dokumentace, záznamy. Komunikace a spolupráce zdravotnického týmu, sdílení informací. Praktické řešení základní ošetřovatelské péče formou ošetřovatelského procesu u soběstačných i nesoběstačných pacientů s ohledem na jejich potřeby a etické principy. Nácvik soběstačnosti. Vertikalizace nemocných. Polohování pacientů upoutaných na lůžko, prevence imobilizačního syndromu. Efektivní komunikace s pacientem/klientem a jeho blízkými. Ošetřovatelský proces ve všech jeho fázích, hodnocení pacienta /klienta sestrou, sledování příznaků objektivních a zaznamenávání subjektivních příznaků pacienta/klienta. Účast na vizitě (lékařské, sesterské), asistence a předávání informací v týmu. Měření, hodnocení a záznam fyziologických funkcí. Venepunkce. Aplikace léčiv. Infuzní terapie. Péče o pomůcky. Prevence HAI nákaz.

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
Předpoklady
Odborné znalosti
Student umí aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do klinické praxe, umí samostatně intervenovat na pacientovy potřeby v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a agenturách domácí péče, zná organizaci práce všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a agenturách domácí péče.
Student umí aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do klinické praxe, umí samostatně intervenovat na pacientovy potřeby v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a agenturách domácí péče, zná organizaci práce všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a agenturách domácí péče.
Výsledky učení
popsat strukturu, věkové obsazení následné a dlouhodobé péče
popsat strukturu, věkové obsazení následné a dlouhodobé péče
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o znevýhodněné pacienty/klienty, dlouhodobě ležící a chronicky nemocné
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o znevýhodněné pacienty/klienty, dlouhodobě ležící a chronicky nemocné
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o klienta v neakutní péči
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o klienta v neakutní péči
Odborné dovednosti
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do péče o klienty/pacienty v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického matriálu, podávání léčivých přípravků, aj. - viz Logbook)
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do péče o klienty/pacienty v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického matriálu, podávání léčivých přípravků, aj. - viz Logbook)
získávat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí
získávat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí
získávat komunikační dovednosti s pacientem/klientem/ a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu
získávat komunikační dovednosti s pacientem/klientem/ a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu
podílet se na edukaci pacientů/ klientů o poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu
podílet se na edukaci pacientů/ klientů o poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Pozorování
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Pozorování
Demonstrace
Demonstrace
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozhovor
Rozhovor
Doporučená literatura
  • Profese OnLine, Ošetřovatelství a porodní asistence, Nursing aj..
  • Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz.
  • GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium.. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012.
  • JOINT COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada, 2007.
  • KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
  • TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • TRACHTOVÁ, E., a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCO NZO, 2013.
  • VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
  • VÉVODA, Jiří. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4732-3.
  • VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
  • WORKMAN, B., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr