Vyučující
|
-
Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Zdravotnická dokumentace, záznamy. Komunikace a spolupráce zdravotnického týmu, sdílení informací. Praktické řešení základní ošetřovatelské péče formou ošetřovatelského procesu u soběstačných i nesoběstačných pacientů s ohledem na jejich potřeby a etické principy. Nácvik soběstačnosti. Vertikalizace nemocných. Polohování pacientů upoutaných na lůžko, prevence imobilizačního syndromu. Efektivní komunikace s pacientem/klientem a jeho blízkými. Ošetřovatelský proces ve všech jeho fázích, hodnocení pacienta /klienta sestrou, sledování příznaků objektivních a zaznamenávání subjektivních příznaků pacienta/klienta. Účast na vizitě (lékařské, sesterské), asistence a předávání informací v týmu. Měření, hodnocení a záznam fyziologických funkcí. Venepunkce. Aplikace léčiv. Infuzní terapie. Péče o pomůcky. Prevence HAI nákaz.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student umí aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do klinické praxe, umí samostatně intervenovat na pacientovy potřeby v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a agenturách domácí péče, zná organizaci práce všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a agenturách domácí péče. |
Student umí aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do klinické praxe, umí samostatně intervenovat na pacientovy potřeby v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a agenturách domácí péče, zná organizaci práce všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a agenturách domácí péče. |
Výsledky učení |
---|
popsat strukturu, věkové obsazení následné a dlouhodobé péče |
popsat strukturu, věkové obsazení následné a dlouhodobé péče |
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o znevýhodněné pacienty/klienty, dlouhodobě ležící a chronicky nemocné |
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o znevýhodněné pacienty/klienty, dlouhodobě ležící a chronicky nemocné |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem |
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta |
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o klienta v neakutní péči |
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o klienta v neakutní péči |
Odborné dovednosti |
---|
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí |
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí |
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do péče o klienty/pacienty v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického matriálu, podávání léčivých přípravků, aj. - viz Logbook) |
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do péče o klienty/pacienty v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického matriálu, podávání léčivých přípravků, aj. - viz Logbook) |
získávat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí |
získávat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí |
získávat komunikační dovednosti s pacientem/klientem/ a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu |
získávat komunikační dovednosti s pacientem/klientem/ a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu |
podílet se na edukaci pacientů/ klientů o poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu |
podílet se na edukaci pacientů/ klientů o poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Pozorování |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Pozorování |
Demonstrace |
Demonstrace |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Rozhovor |
Rozhovor |
Doporučená literatura
|
-
Profese OnLine, Ošetřovatelství a porodní asistence, Nursing aj..
-
Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz.
-
GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium.. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012.
-
JOINT COMMISSION RESOURCES. Prevence pádů ve zdravotnickém zařízení. Praha: Grada, 2007.
-
KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
-
MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
-
TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, E., a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCO NZO, 2013.
-
VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
-
VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
-
VÉVODA, Jiří. Motivace sester a pracovní spokojenost ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4732-3.
-
VÖRÖSOVÁ, G., A. SOLGAJOVÁ a S. ARCHALOUSOVÁ. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015. ISBN 24759265.
-
WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
-
WORKMAN, B., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.
|