Vyučující
|
-
Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Semináře - Historie, význam a zajištění první pomoci. Integrovaný záchranný systém a jeho složky. Právní aspekty první pomoci. Psychologické aspekty první pomoci. Problematika DNR - 3 hod. - Prevence zranění u dětí, dospělých a seniorů. Intoxikace, chemická poškození. Úraz elektrickým proudem - 2 hod. - Postupy první pomoci při záchraně tonoucího. Postupy horské medicíny. Medicína katastrof a hromadných neštěstí - 2 hod. - Akutní stavy vybraných interních onemocnění. Akutní stavy vybraných chirurgických onemocnění. Akutní stavy spojené s těhotenstvím. Neúrazové stavy - 3 hod.. Cvičení - Zásady řešení krizové situace při událostech ohrožujících život nebo zdraví člověka. Diagnostika situace. Aktivace řetězce přežití - komunikace s dispečinkem Záchranné služby. Koordinace záchranné akce. Praktický nácvik kardiopulmonální resuscitace dětí a dospělých. Využití AED při resuscitaci - 4 hodiny - Zástava krvácení. Ošetření ran. Termická poranění. Poškození chladem. Obvazová technika. Poranění hlavy, krku, páteře, hrudníku a břicha. Alergická reakce - 2 hodiny. - Postupy první pomoci při záchraně tonoucího. Postupy horské medicíny. Medicína katastrof a hromadných neštěstí - 2 hod. - Manipulace s postiženým, vyproštění postiženého, transportní techniky a polohování. Ošetření zlomenin - 1 hod. - Varia - dle požadavků a specifického zaměření studentů nebo exkurze - 1 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Praktické procvičování
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat význam a organizaci Integrovaného záchranného systému v ČR |
popsat význam a organizaci Integrovaného záchranného systému v ČR |
vysvětlit význam právní a psychologické aspekty první pomoci |
vysvětlit význam právní a psychologické aspekty první pomoci |
zdůvodnit teoreticky jednotlivé život zachraňující postupy při poskytování předlékařské první pomoci |
zdůvodnit teoreticky jednotlivé život zachraňující postupy při poskytování předlékařské první pomoci |
vymezit hlavní kroky řešení krizových situací při událostech ohrožujících život nebo zdraví člověka v aktivaci řetězce přežití |
vymezit hlavní kroky řešení krizových situací při událostech ohrožujících život nebo zdraví člověka v aktivaci řetězce přežití |
objasnit důležitost prevence včasné aktivace záchranného řetězce a zajištění první pomoci |
objasnit důležitost prevence včasné aktivace záchranného řetězce a zajištění první pomoci |
Odborné dovednosti |
---|
aktivovat záchranný řetězec poskytování první pomoci |
aktivovat záchranný řetězec poskytování první pomoci |
poskytovat adekvátní první předlékařskou pomoc dle aktuálních guidelines |
poskytovat adekvátní první předlékařskou pomoc dle aktuálních guidelines |
asistovat v týmu při zajištění odborné rozšířené první pomoci, včetně rozšířené resuscitace |
asistovat v týmu při zajištění odborné rozšířené první pomoci, včetně rozšířené resuscitace |
edukovat veřejnost v prevenci úrazů a situací, které vyžadují rychlou aktivaci záchranného řetězce poskytování první pomoci |
edukovat veřejnost v prevenci úrazů a situací, které vyžadují rychlou aktivaci záchranného řetězce poskytování první pomoci |
využívat možnosti programu ochrany duševního zdraví (peer podpora) po zvládnutí předlékařské a rozšířené první pomoci |
využívat možnosti programu ochrany duševního zdraví (peer podpora) po zvládnutí předlékařské a rozšířené první pomoci |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Demonstrace |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Demonstrace |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Známkou |
Známkou |
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
Časopis pro neodkladnou lékařskou péči - URGENTNÍ MEDICÍNA.
-
Belejová. První pomoc "Kdy jindy než teď, kdo jiný než Ty?". Brno, 2016. ISBN 978-80-263-1043-3.
-
DOBIÁŠ, V. a PODHORANSKÝ, B. Jak zachránit své dítě: první pomoc pro rodiče a všechny, kteří se starají o děti. Praha: Argo. 2020.
-
DOBIÁŠ, V. 5P Prvá pomoc pre pokročilých poskytovateľov. Bratislava: Dixit, 2017.
-
FREI, J. et al. Vybrané znalosti pro nelékaře: KPR 2021 a další témata intenzivní péče. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. 2022.
-
PAŘÍZEK Antonín. Kritické stavy v porodnictví. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-949-7.
-
ŠÍN, R. et al. Lékařská první pomoc. Praha: Galén. 2019.
-
TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuku první pomoci na středních školách včetně víceletých gymnázií. Tábor. 2021.
-
TRUHLÁŘ, A. et al. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2021: Souhrn doporučení. Anesteziologie a intenzivní medicína. Praha: Česka lékařská společnost J. E. Purkyně. 2021.
|