Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Semináře - Vymezení pojmu hodnoty, potřeby, soběstačnost, nesoběstačnost, deficit sebepéče (1 h.). - Klasifikace potřeb, Maslowova teorie potřeb. Charakteristika potřeb z hlediska ovlivnění nemocí (1 h.). - Potřeby zdravých i nemocných jedinců v oblasti hygieny (1 h.). - Potřeby zdravých a nemocných v oblasti pohybu a aktivity a v oblasti odpočinku a spánku. Význam životního příběhu (1 h.). - Potřeby zdravých a nemocných v oblasti výživy (1 h.). - Potřeby zdravých a nemocných v oblasti vyprazdňování (1 h.). - Potřeby zdravých a nemocných v oblasti dýchání (1 h.). - Bolest, možnosti zmírňování a odstranění. Hodnocení bolesti s využitím hodnotících technik (1 h.). - Psychosociální a spirituální potřeby zdravých a nemocných - jejich význam, možnosti uspokojování těchto potřeb ve zdravotnickém zařízení (1 h.). - Potřeby nemocných z hlediska multikulturního ošetřovatelství (1 h.). Cvičení - Diagnostika sebepéče klientů pomocí měřících technik. Možnosti prevence a kompenzace deficitu sebepéče (1 h.). - Vyhledávání a uspokojování potřeb v ošetřovatelském procesu, úloha sestry (1 h.). - Vyhledávání a uspokojování potřeb u hospitalizovaných nemocných a klientů domácí péče v oblasti hygieny a vyprazdňování (1 h.). - Vyhledávání a uspokojování potřeb u hospitalizovaných nemocných a klientů domácí péče v oblasti pohybu a aktivity (1 h.). - Vyhledávání a uspokojování potřeb u hospitalizovaných nemocných a klientů domácí péče v oblasti odpočinku a spánku (1 h.). - Vyhledávání a uspokojování potřeb u hospitalizovaných nemocných a klientů domácí péče v oblasti výživy a hydratace (1 h.). - Vyhledávání a uspokojování potřeb u hospitalizovaných nemocných a klientů domácí péče v oblasti dýchání (1 h.). - Vyhledávání a uspokojování potřeb u hospitalizovaných nemocných a klientů domácí péče při bolesti, intervence sestry při jejím zmírňování a odstranění (1 h.). - Uspokojování psycho sociálních a spirituálních potřeb u nemocných ve zdravotnickém zařízení a u klientů v domácí péči (1 h.). - Uspokojování potřeb u klientů odlišných kultur během hospitalizace. Využití komunikačních karet (1 h.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Práce studentů ve dvojicích, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat potřeby člověka |
definovat potřeby člověka |
popsat klasifikaci potřeb dle Maslowa a Murraye |
popsat klasifikaci potřeb dle Maslowa a Murraye |
vysvětlit význam biografie pacienta pro pochopení a uspokojování jeho potřeb |
vysvětlit význam biografie pacienta pro pochopení a uspokojování jeho potřeb |
vyjádřit potřeby jednotlivců s ohledem na jejich individualitu |
vyjádřit potřeby jednotlivců s ohledem na jejich individualitu |
vysvětlit rozdíl mezi potřebou pacienta a jeho přáním |
vysvětlit rozdíl mezi potřebou pacienta a jeho přáním |
Odborné dovednosti |
---|
rozlišit jednotlivé potřeby pacienta během hospitalizace, ale i v domácí péči a identifikovat postup saturace |
rozlišit jednotlivé potřeby pacienta během hospitalizace, ale i v domácí péči a identifikovat postup saturace |
testovat úroveň soběstačnosti pacienta a naplánovat rozvoj sebepéče s využitím hodnotících nástrojů |
testovat úroveň soběstačnosti pacienta a naplánovat rozvoj sebepéče s využitím hodnotících nástrojů |
posilovat autonomii pacienta a respektovat jeho individualitu |
posilovat autonomii pacienta a respektovat jeho individualitu |
aplikovat měřící a hodnotící techniky při posouzení bolesti pacienta |
aplikovat měřící a hodnotící techniky při posouzení bolesti pacienta |
využívat biografii (životní příběh) při identifikaci a saturaci potřeb pacienta |
využívat biografii (životní příběh) při identifikaci a saturaci potřeb pacienta |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Práce studentů ve dvojicích |
Přednášení |
Přednášení |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Práce studentů ve dvojicích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Doporučená literatura
|
-
BAŠTECKÁ, Bohumila, Jan MACH a kol. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0617-0.
-
BENEŠOVÁ, Dominika. Needs of Patients. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-935-0.
-
DE BOULAY, Shirley. Cicely Saunders. London: SPCK, 2007. ISBN 028-1058-89-X.
-
HELMING, Mary, Cyntia C. BARRERE, Karen AVINO a Deborah SHIELDS. Core Curriculum for Holistic Nursing. Jones and Bartlett Publishers, 2013. ISBN 978-1-284-03583-4.
-
KRÁTKÁ, Anna. Hodnoty a potřeby člověka v ošetřovatelské praxi. Zlín: UTB, 2018. ISBN 978-80-7454-764-5.
-
MASLOW, Abraham H. O psychologii bytí. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0618-7.
-
MASTILIAKOVÁ, Dagmar. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5376-8.
-
PROCHÁZKOVÁ, Eva. Biografie v péči o seniory. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-271-1008-7.
-
SIKOROVÁ, Lucie. Potřeby dítěte v ošetřovatelském procesu. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3593-1.
-
SVATOŠOVÁ, Marie. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4107-9.
-
ŠAMÁNKOVÁ, Marie a kol. Lidské potřeby ve zdraví a nemoci. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3223-7.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I. Pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
-
TOMAGOVÁ, M., BÓRIKOVÁ, I. et al. Potreby v ošetrovateľstve. Martin: Osveta, 2008.
-
TRACHTOVÁ, E. a kolektiv. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 4. přepracované a rozšířené vydání. Brno: NCO NZO, 2018. ISBN 978-80-7013-590-7.
|