Vyučující
|
-
Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
-
Chvatíková Sylvie, Mgr.
-
Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
|
Obsah předmětu
|
Seminář - Anatomická, fyziologická a patologická východiska procesu hojení ran - 1 hod. - Hojení chronických defektů - faktory ovlivňující hojení ran, hojení rány exudativní, proliferativní a diferenciační - 2 hod. - Posouzení stavu rány z hlediska vzniku, rozsahu, hloubky, velikosti, okrajů a spodiny rány, povahy exudace, lokalizace a stáří rány, osídlení rány patogeny. Doporučené klasifikace k hodnocení ran a dekubitů - 3 hod. - Speciální obvazové materiály k ošetření chronických ran a jejich použití. Kompetence sestry při převazu rány - 1 hod. - Záznam ošetřovatelské dokumentace chronické rány - 1 hod. Cvičení - Ošetřování rány, převazový vozík jako mobilní součást vybavení ošetřovací jednotky, aseptický převaz rány, výtěr z rány - 3 hod. - Vyšetření kůže za účelem rozpoznání melanomu kůže. Edukace pacientů k samovyšetření kůže. - Dehiscence operační rány kazuistika - 1 hod. - Speciální ošetření dekubitů etiologie, diagnostika, léčba a edukace - doporučené léčebné postupy, kazuistika, demonstrace a cvičení na modelu - 1 hod. - Speciální ošetření diabetické nohy - etiologie, diagnostika, léčba a edukace - doporučené léčebné postupy, kazuistika, demonstrace a cvičení na modelu - 1 hod. - Speciální ošetření bércových vředů - etiologie, diagnostika, léčba a edukace - doporučené léčebné postupy, kazuistika, demonstrace a cvičení na modelu - 1 hod. - Stáž na odborných odděleních interním/podiatrickém, kožním, chirurgickém - 1 hod.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Praktické procvičování, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- popsat patofyziologii rány; - používat odborné pojmy v oblasti hojení ran; - popsat způsoby posouzení ran bez ohledu na věk pacienta; - popsat a vysvětlit lokální ošetření rány různé etiologie; - zdůvodnit význam používání hodnotících škál a měřících technik u pacientů s nehojící se ránou; - orientovat se ve vlhké terapii ran. |
- popsat patofyziologii rány; - používat odborné pojmy v oblasti hojení ran; - popsat způsoby posouzení ran bez ohledu na věk pacienta; - popsat a vysvětlit lokální ošetření rány různé etiologie; - zdůvodnit význam používání hodnotících škál a měřících technik u pacientů s nehojící se ránou; - orientovat se ve vlhké terapii ran. |
Odborné dovednosti |
---|
- asistovat při posouzení stavu nehojící se rány podle daných hledisek; - uplatnit znalost faktorů ovlivňujících hojení ran; - sledovat a monitorovat změny celkového stavu klienta a lokální změny na kůži; - předcházet vzniku ran, komplikacím ran; - zvolit odpovídající postup lokálního ošetření nehojících se ran a defektů včetně výběru terapeutických materiálů pro vlhké hojení ran; - koordinovat ošetřovatelské intervence v ošetřování nehojících se ran a defektů; - připravovat psychicky, ne/farmakologicky pacienta k ošetřovatelským intervencím; - asistovat u invazivních výkonů (chirurgický debridement, amputace, nekrektomie aj.); - provádět převazy nehojících se ran za využití moderních prostředků hojení nehojících se ran; - edukovat klienta a jeho blízké v rámci primární i sekundární prevenci vzniku nehojících se ran; - vést zdravotnickou dokumentaci. |
- asistovat při posouzení stavu nehojící se rány podle daných hledisek; - uplatnit znalost faktorů ovlivňujících hojení ran; - sledovat a monitorovat změny celkového stavu klienta a lokální změny na kůži; - předcházet vzniku ran, komplikacím ran; - zvolit odpovídající postup lokálního ošetření nehojících se ran a defektů včetně výběru terapeutických materiálů pro vlhké hojení ran; - koordinovat ošetřovatelské intervence v ošetřování nehojících se ran a defektů; - připravovat psychicky, ne/farmakologicky pacienta k ošetřovatelským intervencím; - asistovat u invazivních výkonů (chirurgický debridement, amputace, nekrektomie aj.); - provádět převazy nehojících se ran za využití moderních prostředků hojení nehojících se ran; - edukovat klienta a jeho blízké v rámci primární i sekundární prevenci vzniku nehojících se ran; - vést zdravotnickou dokumentaci. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat patofyziologii rány |
popsat patofyziologii rány |
popsat způsoby posouzení ran bez ohledu na věk klienta/klientky |
popsat způsoby posouzení ran bez ohledu na věk klienta/klientky |
popsat a vysvětlit lokální ošetření rány různé etiologi |
popsat a vysvětlit lokální ošetření rány různé etiologi |
zdůvodnit význam používání hodnotících škál a měřících technik u pacientů s nehojící se ránou |
zdůvodnit význam používání hodnotících škál a měřících technik u pacientů s nehojící se ránou |
orientovat se ve vlhké terapii ran |
orientovat se ve vlhké terapii ran |
Odborné dovednosti |
---|
asistovat při posouzení stavu nehojící se rány podle daných hledisek a uplatnit znalost faktorů ovlivňujících hojení ran |
asistovat při posouzení stavu nehojící se rány podle daných hledisek a uplatnit znalost faktorů ovlivňujících hojení ran |
sledovat a monitorovat změny celkového stavu klienta/ klientky a lokální změny na kůži |
sledovat a monitorovat změny celkového stavu klienta/ klientky a lokální změny na kůži |
ošetřit nehojící se ránu asepticky, správně a s volbou vhodného terapeutického krytí |
ošetřit nehojící se ránu asepticky, správně a s volbou vhodného terapeutického krytí |
edukovat klienta/ku v rámci primární i sekundární prevence vzniku nehojících se ran |
edukovat klienta/ku v rámci primární i sekundární prevence vzniku nehojících se ran |
vést zdravotnickou dokumentaci |
vést zdravotnickou dokumentaci |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza výkonů studenta |
Doporučená literatura
|
-
JBI. 2008. Dekubity ? péče o tkáně poškozené tlakem. In: Best Practice. [online]. 2008. roč. 12, č. 3. [cit. 2010-04-29].
-
Léčba ran, Hojení ran, Interní medicína pro praxi, Kasuistiky v diabetologii, Postgraduální medicína, Vnitřní lékařství, Sestra v diabetologii aj..
-
Výbor ČDS. Standardy léčby pacientů se syndromem.
-
BARANOSKI, S. Wound Care Essentials: Practice Principles. NBN International, 2011.
-
HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020.
-
KOUTNÁ, M. Institucionalizace sestry specialistky pro hojení ran. In: Hojení ran, 2009.
-
KUDLOVÁ, P. a R. CHLUP. Lokální léčba syndromu diabetické nohy. In Racionální přístupy k léčbě osob s diabetem. Terapeutická edukace ve 3. miléniu.
-
KUDLOVÁ, P., I. HÁTALOVÁ a J. KEPRTOVÁ. Péče o jizvy po chirurgickém zákroku. Léčba ran, 2017.
-
KUDLOVÁ, P., I. HÁTALOVÁ a M. HUBÁČKOVÁ. Péče o jizvy po porodu. Léčba ran, 2017.
-
KVASNICOVÁ, E. Standard ošetřovatelské dokumentace chronické rány. 2010.
-
POKORNÁ, A. a R. MRÁZOVÁ. Kompendium hojení ran pro sestry. Praha: Grada, 2012.
-
POSPÍŠILOVÁ, A. Bércový vřed ? standard ČSLR. 2010.
-
SOUČKOVÁ, B. Doporučené nutriční postupy pro prevenci a léčbu dekubitů. Praha: Nutricia, 2003.
-
SOUČKOVÁ, B. Doporučené postupy pro prevenci dekubitů. Praha: Nutricia, 1998.
-
STRYJA, J. a kol. Repetitorium hojení ran 2. Praha: Geum, 2011.
-
ŠEFLOVÁ, L. Standard péče pro ošetřování a léčbu dekubitů. Pardubice, 2009.
|