Předmět: Ošetřování nehojících se ran

« Zpět
Název předmětu Ošetřování nehojících se ran
Kód předmětu UZV/O1KOR
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
  • Vránová Věra, Mgr. Ph.D.
  • Chvatíková Sylvie, Mgr.
Obsah předmětu
Seminář - Anatomická, fyziologická a patologická východiska procesu hojení ran - 1 hod. - Hojení chronických defektů - faktory ovlivňující hojení ran, hojení rány exudativní, proliferativní a diferenciační - 2 hod. - Posouzení stavu rány z hlediska vzniku, rozsahu, hloubky, velikosti, okrajů a spodiny rány, povahy exudace, lokalizace a stáří rány, osídlení rány patogeny. Doporučené klasifikace k hodnocení ran a dekubitů - 3 hod. - Speciální obvazové materiály k ošetření chronických ran a jejich použití. Kompetence sestry při převazu rány - 1 hod. - Záznam ošetřovatelské dokumentace chronické rány - 1 hod. Cvičení - Ošetřování rány, převazový vozík jako mobilní součást vybavení ošetřovací jednotky, aseptický převaz rány, výtěr z rány - 3 hod. - Vyšetření kůže za účelem rozpoznání melanomu kůže. Edukace pacientů k samovyšetření kůže. - Dehiscence operační rány kazuistika - 1 hod. - Speciální ošetření dekubitů etiologie, diagnostika, léčba a edukace - doporučené léčebné postupy, kazuistika, demonstrace a cvičení na modelu - 1 hod. - Speciální ošetření diabetické nohy - etiologie, diagnostika, léčba a edukace - doporučené léčebné postupy, kazuistika, demonstrace a cvičení na modelu - 1 hod. - Speciální ošetření bércových vředů - etiologie, diagnostika, léčba a edukace - doporučené léčebné postupy, kazuistika, demonstrace a cvičení na modelu - 1 hod. - Stáž na odborných odděleních interním/podiatrickém, kožním, chirurgickém - 1 hod.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Praktické procvičování, Řešení situačních problematik - učení se v situacích
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat patofyziologii rány
popsat patofyziologii rány
popsat způsoby posouzení ran bez ohledu na věk klienta/klientky
popsat způsoby posouzení ran bez ohledu na věk klienta/klientky
popsat a vysvětlit lokální ošetření rány různé etiologi
popsat a vysvětlit lokální ošetření rány různé etiologi
popsat a vysvětlit lokální ošetření rány různé etiologii
popsat a vysvětlit lokální ošetření rány různé etiologii
zdůvodnit význam používání hodnotících škál a měřících technik u pacientů s nehojící se ránou
zdůvodnit význam používání hodnotících škál a měřících technik u pacientů s nehojící se ránou
orientovat se ve vlhké terapii ran
orientovat se ve vlhké terapii ran
popsat patofyziologii rány používat odborné pojmy v oblasti hojení ran popsat způsoby posouzení ran bez ohledu na věk pacienta popsat a vysvětlit lokální ošetření rány různé etiologie zdůvodnit význam používání hodnotících škál a měřících technik u pacientů s nehojící se ránou orientovat se ve vlhké terapii ran.
popsat patofyziologii rány používat odborné pojmy v oblasti hojení ran popsat způsoby posouzení ran bez ohledu na věk pacienta popsat a vysvětlit lokální ošetření rány různé etiologie zdůvodnit význam používání hodnotících škál a měřících technik u pacientů s nehojící se ránou orientovat se ve vlhké terapii ran.
asistovat při posouzení stavu nehojící se rány podle daných hledisek uplatnit znalost faktorů ovlivňujících hojení ran sledovat a monitorovat změny celkového stavu klienta a lokální změny na kůži předcházet vzniku ran, komplikacím ran zvolit odpovídající postup lokálního ošetření nehojících se ran a defektů včetně výběru terapeutických materiálů pro vlhké hojení ran koordinovat ošetřovatelské intervence v ošetřování nehojících se ran a defektů připravovat psychicky, ne/farmakologicky pacienta k ošetřovatelským intervencím asistovat u invazivních výkonů (chirurgický debridement, amputace, nekrektomie aj.) provádět převazy nehojících se ran za využití moderních prostředků hojení nehojících se ran edukovat klienta a jeho blízké v rámci primární i sekundární prevenci vzniku nehojících se ran vést zdravotnickou dokumentaci.
asistovat při posouzení stavu nehojící se rány podle daných hledisek uplatnit znalost faktorů ovlivňujících hojení ran sledovat a monitorovat změny celkového stavu klienta a lokální změny na kůži předcházet vzniku ran, komplikacím ran zvolit odpovídající postup lokálního ošetření nehojících se ran a defektů včetně výběru terapeutických materiálů pro vlhké hojení ran koordinovat ošetřovatelské intervence v ošetřování nehojících se ran a defektů připravovat psychicky, ne/farmakologicky pacienta k ošetřovatelským intervencím asistovat u invazivních výkonů (chirurgický debridement, amputace, nekrektomie aj.) provádět převazy nehojících se ran za využití moderních prostředků hojení nehojících se ran edukovat klienta a jeho blízké v rámci primární i sekundární prevenci vzniku nehojících se ran vést zdravotnickou dokumentaci.
Odborné dovednosti
asistovat při posouzení stavu nehojící se rány podle daných hledisek a uplatnit znalost faktorů ovlivňujících hojení ran
asistovat při posouzení stavu nehojící se rány podle daných hledisek a uplatnit znalost faktorů ovlivňujících hojení ran
sledovat a monitorovat změny celkového stavu klienta/ klientky a lokální změny na kůži
sledovat a monitorovat změny celkového stavu klienta/ klientky a lokální změny na kůži
ošetřit nehojící se ránu asepticky, správně a s volbou vhodného terapeutického krytí
ošetřit nehojící se ránu asepticky, správně a s volbou vhodného terapeutického krytí
edukovat klientku v rámci primární i sekundární prevence vzniku nehojících se ran
edukovat klientku v rámci primární i sekundární prevence vzniku nehojících se ran
edukovat klienta/ku v rámci primární i sekundární prevence vzniku nehojících se ran
edukovat klienta/ku v rámci primární i sekundární prevence vzniku nehojících se ran
vést zdravotnickou dokumentaci
vést zdravotnickou dokumentaci
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Praktické procvičování
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Demonstrace
Demonstrace
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Praktické procvičování
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Didaktický test
Didaktický test
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • JBI. 2008. Dekubity ? péče o tkáně poškozené tlakem. In: Best Practice. [online]. 2008. roč. 12, č. 3. [cit. 2010-04-29].
  • Léčba ran, Hojení ran, Interní medicína pro praxi, Kasuistiky v diabetologii, Postgraduální medicína, Vnitřní lékařství, Sestra v diabetologii aj..
  • Výbor ČDS. Standardy léčby pacientů se syndromem.
  • BARANOSKI, S. Wound Care Essentials: Practice Principles. NBN International, 2011.
  • KOUTNÁ, M. Institucionalizace sestry specialistky pro hojení ran. In: Hojení ran, 2009.
  • KUDLOVÁ, P. a R. CHLUP. Lokální léčba syndromu diabetické nohy. In Racionální přístupy k léčbě osob s diabetem. Terapeutická edukace ve 3. miléniu.
  • KUDLOVÁ, P., I. HÁTALOVÁ a J. KEPRTOVÁ. Péče o jizvy po chirurgickém zákroku. Léčba ran, 2017.
  • KUDLOVÁ, P., I. HÁTALOVÁ a M. HUBÁČKOVÁ. Péče o jizvy po porodu. Léčba ran, 2017.
  • KVASNICOVÁ, E. Standard ošetřovatelské dokumentace chronické rány. 2010.
  • POKORNÁ, A. a R. MRÁZOVÁ. Kompendium hojení ran pro sestry. Praha: Grada, 2012.
  • POSPÍŠILOVÁ, A. Bércový vřed ? standard ČSLR. 2010.
  • SOUČKOVÁ, B. Doporučené nutriční postupy pro prevenci a léčbu dekubitů. Praha: Nutricia, 2003.
  • SOUČKOVÁ, B. Doporučené postupy pro prevenci dekubitů. Praha: Nutricia, 1998.
  • STRYJA, J. a kol. Repetitorium hojení ran 2. Praha: Geum, 2011.
  • ŠEFLOVÁ, L. Standard péče pro ošetřování a léčbu dekubitů. Pardubice, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr