| 
        Vyučující
     | 
    
        
            
                - 
                    Kadučáková Helena, prof. PhDr. Mgr. PhD.
                
 
            
                - 
                    Chvatíková Sylvie, Mgr.
                
 
            
                - 
                    Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
                
 
            
                - 
                    Svobodová Silvie, Mgr.
                
 
            
         
     | 
    | 
        Obsah předmětu
     | 
    
        Semináře: - Úvod do dětské paliativní péče: definice, úrovně, cíle a zásady DPP, specifika dětské paliativní péče oproti péči  u dospělých, zásady komplexního přístupu k péči o dítě a rodinu, význam multidisciplinární spolupráce v DPP - Bio-psycho-sociálně-spirituální model péče: holistický přístup k pacientovi, psychologické a spirituální potřeby dítěte a rodiny, na rodinu orientovaná péče, úloha sociální pedagogiky a zdravotně sociální péče - Role členů v multidisciplinárním týmu: složení, role, kompetence a přínos jednotlivých povolání - všeobecná sestra, porodní asistentka, zdravotnický záchranář, sociální pedagog, zdravotně sociální pracovník, koordinace  a komunikace, respekt, sdílení informací, simulace týmové porady nad případem (modelový tým), přístupy k týmové práci a řešení konfliktů, příklady dobré praxe - Case management v dětské paliativní péči: definice a role case managera v týmu DPP, koordinace služeb (zdravotní, sociální, edukační, spirituální), spolupráce s rodinou a komunitními službami, praktické nástroje case managementu (plán péče, přenos informací, návaznost služeb), dokumentace v case managementu, praktické příklady a kazuistiky - Etické a právní aspekty v DPP: etická dilemata v rozhodování o léčbě a ukončování péče, sdílení zodpovědnosti v týmu, právní rámec péče o děti v terminálním stavu.  Cvičení - Komunikační strategie v týmu a s rodinou: zásady citlivé komunikace a otevřené komunikace, podpora rodiny v krizové situaci, zapojení dítěte do rozhodování přiměřeně věku a vývojovému stadiu, komunikace se sourozenci nemocného dítěte - mezioborová spolupráce, překonávání komunikačních bariér mezi jednotlivými člena multidisciplinárního týmu, - Význam hry v DPP: proč si děti hrají, podoby herní práce v DPP, hra jako příprava na lékařskou/ošetřovatelskou intervenci, zpracování zážitku, smyslová stimulace a relaxace, podpora sebevyjádření, tvorba vzpomínek, práce se sourozenci, edukace a podpora rodičů. - Práce s emocemi a sebereflexe v týmu: péče o pečujícího a prevence vyhoření, vedení týmových intervizí  a podpůrných setkání, uvědomění si vlastních limitů a přínosu ve spolupráci - Praktická cvičení a případové studie: práce v týmu na modelové situaci, cvičení STOP pro reflektovanou praxi, reflexe rolí a spolupráce, rozbor případové studie - interdisciplinární plán péče 
         
         
     | 
    | 
        Studijní aktivity a metody výuky
     | 
    | 
        
        
        
        
        nespecifikováno
        
     | 
    
        
        | Výsledky učení | 
|---|
| Odborné znalosti | 
|---|
| Popsat problematiku dětské paliativní péče - DPP | 
| Popsat problematiku dětské paliativní péče - DPP | 
|  Znát role členů v multidisciplinárním týmu  | 
|  Znát role členů v multidisciplinárním týmu  | 
| Definovat roli case managera | 
| Definovat roli case managera | 
| Vysvětlit jednotlivé součásti modelu péče | 
| Vysvětlit jednotlivé součásti modelu péče | 
| Zdůvodnit význam etických a právních aspektů DPP | 
| Zdůvodnit význam etických a právních aspektů DPP | 
| Odborné dovednosti | 
|---|
| Identifikovat potřeby jednotlivých členů týmu | 
| Identifikovat potřeby jednotlivých členů týmu | 
| Vypracovat individualizovaný plán péče | 
| Vypracovat individualizovaný plán péče | 
| Edukovat jednotlivé členy týmu o způsobu komunikace a významu hry | 
| Edukovat jednotlivé členy týmu o způsobu komunikace a významu hry | 
| Realizovat modelové situace zaměřené na reflexe rolí a spolupráci | 
| Realizovat modelové situace zaměřené na reflexe rolí a spolupráci | 
| Spolupracovat s dalšími odborníky z multidisciplinárního týmu | 
| Spolupracovat s dalšími odborníky z multidisciplinárního týmu | 
    
    
    | 
        Doporučená literatura
     | 
    
        
            
                
                - 
                    Bužgová, R. & Sikorová, L. (eds.). Dětská paliativní péče. Praha: Grada, 2019. ISBN 978 80 271 0584 7.
                
 
            
                
                - 
                    Dlouhá, D. a kol. Paliativní péče: interdisciplinární přístup. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9615-4.
                
 
            
                
                - 
                    Graham, F., Clark, D.. The changing model of palliative care. Medicine, 2016, Vol. 44, No. 12, s. 712?715. 2016, ISSN 1357-3039.
                
 
            
                
                - 
                    Kopecký, O., Exnerová, M. a Hrdličková, L. Koncepce péče o děti a dospívající se závažnou život limitující a ohrožující diagnózou a jejich rodiny. Praha: Institut Pallium, 2022. ISBN 978 80 7325 320 2.
                
 
            
                
                - 
                    Kübler-Ross, E. O smrti a umírání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1146-6.
                
 
            
                
                - 
                    Langová, K., a kol. Case management: řízení případů ve zdravotní a sociální oblasti. Praha: Triton, 2018. ISBN 978-80-7553-555-2.
                
 
            
                
                - 
                    Marušáková, M. a kol. Dětská paliativní péče v teorii a praxi. Praha: Grada, 2021. ISBN 978-80-271-2446-0.
                
 
            
                
                - 
                    Ondrášová, D. Etika v ošetřovatelství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5583-0.
                
 
            
                
                - 
                    World Health Organization. Integrating palliative care and symptom relief into paediatrics: a WHO guide for health care planners, implementers and managers. Geneva: World Health Organization, 2018. ISBN 978-92-4-151445-0.
                
 
            
         
         
         
     |