Vyučující
|
-
Hoffmannová Andrea, Mgr.
-
Pelková Jana, MUDr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky Somatologicko-patologický úvod, projevy, diagnostika a léčba u chorob zažívacího traktu. Zejména pak: - Choroby jícnu (achalázie, jícnové divertikly, refluxní ezofagitida, hiátová hernie, jícnové varixy) - 2 hod. - Gastritis, vředová chorobá gastroduodenální - 1 hod. - Biliární kolika, cholelithiasis, choledocholithiasis, pankreatitis - 2 hod. - Jaterní cirhóza, jaterní selhání, jaterní encefalopatie - 1 hod. - Enteritis, proktokolitis - 1 hod. - Idiopatické střevní záněty - 2 hod. - Polypóza zažívacího traktu - 1 hod. Somatologicko-patologický úvod, projevy, diagnostika a léčba u chorob vylučovacího systému. Zejména pak: - Uretritis, cystitis, ureteritis, glomerulonefritis, pyelonefritis - 2 hod. - Nefrotický a nefritický syndrom - 1 hod. - Akutní selhání ledvin - 1 hod. Somatologicko-patologický úvod, projevy, diagnostika a léčba u poruch vnitřního prostředí, poruchách výživy a diabetes mellitus. Konkrétně pak: - Diabetes mellitus včetně komplikací - 2 hod. - Dyslipidemie, hyperlipidemie - 1 hod. - Poruchy výživy - obezita, podvýživa - 2 hod. - Poruchy vnitřního prostředí - 2 hod. Cvičení - Úloha sestry při aplikaci inzulinu (1 h). - Úloha sestry při poruchách výživy (1 h). - Úloha sestry při endoskopických metodách, druhy jednotlivých endoskopických vyšetření a terapeutických metod. Příprava P/K k vybraným endoskopickým výkonům, asistence, ošetřovatelská péče o klienty po výkonu, péče o přístroje a instrumentárium. Speciální výkony při endoskopiích, biopsii, polypektomii, papilosfinkteromii, sklerotizaci jícnových varixů (2 h). - Úloha sestry při speciálních odběrech biologického materiálu (biopsie jater a ledvin, punktát aj.), komunikace s nemocným, manipulace s odebraným materiálem (2h). - Ošetřovatelské intervence u P/K s onemocněním gastrointestinálního traktu (vředovou chorobou gastroduodena, jícnovými varixy, s cholelithiasis, choledocholithiasis, pankreatitis, jaterní cirhózou, jaterním selháním a jaterní encefalopatií), včetně edukace nemocných (2h). - Ošetřovatelské intervence u P/K s enteritis, proktokolitis, idiopatickými střevními záněty. Zdravotní výchova a edukace nemocných (2h). - Ošetřovatelské intervence u P/K s onemocněním vylučovacího systému (cystitis, glomerulonefritis, pyelonefritis, akutní selhání ledvin), včetně edukace nemocných (2h). - Specifika péče a psychosociální aspekty u dialyzovaných pacientů (2 h). - Specifika péče a psychosociální aspekty chorob vnitřního prostředí a poruch výživy. Edukace nemocných (1 h).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a vlastními slovy vysvětlit etiologii nemocí zažívacího a vylučovacího ústrojí, metabolických onemocnění a poruch vnitřního prostředí a výživy |
popsat a vlastními slovy vysvětlit etiologii nemocí zažívacího a vylučovacího ústrojí, metabolických onemocnění a poruch vnitřního prostředí a výživy |
popsat a vlastními slovy vysvětlit symptomatologii, diagnostické metody, léčbu vybraných onemocnění |
popsat a vlastními slovy vysvětlit symptomatologii, diagnostické metody, léčbu vybraných onemocnění |
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces u pacientů s vybranými interními chorobami |
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelský proces u pacientů s vybranými interními chorobami |
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelskou péči u pacientů s vybranými interními chorobami |
popsat a vlastními slovy vysvětlit ošetřovatelskou péči u pacientů s vybranými interními chorobami |
aplikovat ve vnitřním lékařství vědomosti získané v preklinických předmětech |
aplikovat ve vnitřním lékařství vědomosti získané v preklinických předmětech |
používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice |
používat odbornou terminologii vztahující se k dané problematice |
orientovat se v základních intervenčních výkonech v interních oborech |
orientovat se v základních intervenčních výkonech v interních oborech |
Odborné dovednosti |
---|
odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření a zhodnotit stav pacienta/klienta |
odebrat anamnézu, provést fyzikální vyšetření a zhodnotit stav pacienta/klienta |
identifikovat symptomy zhoršení stavu, konzultovat s ošetřujícím lékařem |
identifikovat symptomy zhoršení stavu, konzultovat s ošetřujícím lékařem |
identifikovat a uspokojovat potřeby pacientů/klientů (individuální přístup) |
identifikovat a uspokojovat potřeby pacientů/klientů (individuální přístup) |
posoudit problémy a sestavit ošetřovatelský plán u konkrétního pacienta |
posoudit problémy a sestavit ošetřovatelský plán u konkrétního pacienta |
podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta/klienta |
podílet se na realizaci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta/klienta |
realizovat závislé a nezávislé ošetřovatelské činnosti |
realizovat závislé a nezávislé ošetřovatelské činnosti |
aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané během studia do praxe (pozitivní transfer) |
aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané během studia do praxe (pozitivní transfer) |
pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče |
pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče |
poskytovat ošetřovatelskou péči v souladu s kompetencemi všeobecné sestry |
poskytovat ošetřovatelskou péči v souladu s kompetencemi všeobecné sestry |
edukovat pacienty/klienty a osoby jim blízké |
edukovat pacienty/klienty a osoby jim blízké |
spolupracovat s ostatními členy multidisciplinárního týmu v péči o pacienta |
spolupracovat s ostatními členy multidisciplinárního týmu v péči o pacienta |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Přednášení |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Nácvik pohybových a pracovních dovedností |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Exkurze |
Exkurze |
Přednášení |
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Demonstrace |
Demonstrace |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Týmová práce |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...) |
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Doporučená literatura
|
-
ČERNOCH, J. a kol. Prekancerózy v trávicím traktu. Praha: Grada Publishing, 2012.
-
EHRMANN, J., P. HŮLEK a kol. Hepatologie: 2. vydání 2014. Praha: Grada, 2014.
-
HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Prah: Grada, 2020.
-
HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
HUMPHREYS, M. Nursing the Cardiac Patient. Chichester. U. K: Wiley-Blackwell, 2011.
-
KOVALYOVA, O. a T. ASHCHELUOVA. Propedeutics to Internal Medicine Part 1: Diagnostics. Vinnytsya: Nova Knyha publishers, 2011.
-
KUDLOVÁ, P. Ošetřovatelství v diabetologii. Praha: Grada, 2015.
-
LUKÁŠ, K. a A. ŽÁK. Gatroenterologie a hepatologie: učebnice. Praha: Grada Publishing, 2007.
-
LUKÁŠ, Karel a kol. Gastroenterologie a hepatologie pro zdravotní sestry. Praha: Grada, 2005.
-
MAREK, J. a kol. Farmakoterapie vnitřních nemocí. Praha: Grada Publishing, 2010.
-
NAVRÁTIL, L. Vnitřní lékařství pro nelékařské zdravotnické obory. 2. přepr. vydání.. Praha: Grada, 2017.
-
NAVRÁTIL, L. Vnitřní lékařství pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada Publishing, 2008.
-
NEJEDLÁ, M. Fyzikální vyšetření pro sestry. Praha: Grada Publishing, 2015.
-
NORTON, Ch. Oxford handbook of gastrointestinal nursing. New York: Oxford University Press,, 2008.
-
SOUČEK, M., SVAČINA, P. Vnitřní lékařství v kostce. Praha: Grada, 2019.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství II.. Praha: Grada, 2006.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, A. a M. NEJEDLÁ. Interní ošetřovatelství I.. Praha: Grada, 2006.
-
ŠPIČÁK, J. Akutní pankreatitida. Praha: Grada Publishing, 2005.
-
ŠPIČÁK, Julius a kol. Novinky v gastroenterologii a hepatologii II.. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0318-8.
-
ŠPIČÁK, Julius, Ondřej URBAN a kol. Novinky v digestivní endoskopii. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5283-9.
-
VÖRÖSOVÁ, Gabriela. Ošetrovateľský proces v internom ošetrovateľstve: [učebnica pre fakulty ošetrovateľstva]. Martin: Osveta, 2011. ISBN 978-80-8063-358-5.
-
ZBOŘIL, V. a kol. Imunosupresiva v léčbě idiopatických střevních zánětů. Praha: Grada Publishing, 2007.
-
ŽÁK, A. a J. Petrášek. Základy vnitřního lékařství. Praha: Galén, 2011.
|