Předmět: 4 Week Practical Training Block 2

« Zpět
Název předmětu 4 Week Practical Training Block 2
Kód předmětu UZV/EO2BX
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seminář Příprava blokové semestrální praxe (zajištění a rozpisy klinických pracovišť, aktualizace požadavků k hladkému průběhu Blokové semestrální praxe a její reflexe 2, kontrola proškolení BOZP aktuálně k akademickému roku). Odborná praxe Poskytování ošetřovatelské péče ve struktuře zejména péče o klienty s chronickým, kompenzovaným a dlouhodobým onemocněním (následná péče, dlouhodobá péče) ve zdravotnickém zařízení, dle rozpisu smluvních pracovišť (200 h). Zaměření blokové semestrální praxe (seznam konkrétních ošetřovatelských činností - viz logbook): Poskytování ošetřovatelské péče za účelem získávání zručnosti jednotlivých ošetřovatelských postupů v prostředí neakutní péče (možnost procvičování a precizování postupů, na které lze navázat v akutní péči). Přístup a spoluúčast na vedení zdravotnické dokumentace. Komunikace a spolupráce zdravotnického týmu, sdílení informací. Praktické poskytování základní ošetřovatelské péče formou ošetřovatelského procesu u soběstačných i nesoběstačných pacientů s ohledem na jejich potřeby, věk a etické principy. Praktický nácvik soběstačnosti. Vertikalizace nemocných. Výživa nemocných. Podávání léků a dalších léčivých přípravků. Odběry biologického materiálu aj. Polohování pacientů upoutaných na lůžko, prevence imobilizačního syndromu, zásady rehabilitačního ošetřování. Sledování péče s ohledem na geriatrickou křehkost pacientů/klientů v neakutní péči. Efektivní komunikace s pacientem/klientem a jeho blízkými. Ošetřovatelský proces ve všech jeho fázích, hodnocení pacienta /klienta sestrou, sledování příznaků objektivních a zaznamenávání subjektivních příznaků pacienta/klienta. Účast na vizitě (lékařské, sesterské), asistence a předávání informací v týmu. Reflexe Analýza prostředí plnění blokové semestrální praxe 2, identifikace eventuálních problémových situací. Rozbor spolupráce v multidisciplinárním týmu, interpersonální vztahy, vedení mentorem/školitelem. Rozbor záznamů v deníku praxe / průvodce odbornou praxí (splnění aktivit, vypracování úkolů).

Studijní aktivity a metody výuky
Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Praktické procvičování
  • Účast na výuce - 218 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student umí aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do klinické praxe, umí samostatně intervenovat na pacientovy potřeby v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a agenturách domácí péče, zná organizaci práce všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a agenturách domácí péče.
Student umí aplikovat teoretické vědomosti a praktické zručnosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do klinické praxe, umí samostatně intervenovat na pacientovy potřeby v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a agenturách domácí péče, zná organizaci práce všeobecné sestry v praxi praktického lékaře, ve stacionářích a agenturách domácí péče.
Výsledky učení
popsat strukturu, věkové obsazení následné a dlouhodobé péče
popsat strukturu, věkové obsazení následné a dlouhodobé péče
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o znevýhodněné pacienty/klienty, dlouhodobě ležící a chronicky nemocné
zdůvodnit specifika ošetřovatelské péče o znevýhodněné pacienty/klienty, dlouhodobě ležící a chronicky nemocné
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem
zdůvodnit význam bezpečné komunikace s pacientem/klientem
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta
vysvětlit nutnost bezpečné identifikace pacienta/klienta
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o klienta v neakutní péči
popsat úlohu a kompetence všeobecné sestry v péči o klienta v neakutní péči
Odborné dovednosti
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do péče o klienty/pacienty v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického matriálu, podávání léčivých přípravků, aj. - viz logbook)
aplikovat teoretické vědomosti a praktické dovednosti získané v laboratorních podmínkách vyučování do péče o klienty/pacienty v klinické praxi (sběr anamnézy, posouzení sestrou, využití hodnotících technik soběstačnosti, měření fyziologických funkcí, odběry biologického matriálu, podávání léčivých přípravků, aj. - viz logbook)
získávat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí
získávat profesionální praktickou zručnost v klinickém prostředí
získávat komunikační dovednosti s pacientem/klientem/ a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu
získávat komunikační dovednosti s pacientem/klientem/ a jeho rodinou, v multidisciplinárním týmu
podílet se na edukaci pacientů/ klientů o poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu
podílet se na edukaci pacientů/ klientů o poskytování delegované ošetřovatelské péče v multidisciplinárním týmu
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí
hledat pochopení smyslu kritického myšlení, otevřenosti a zpětné vazby jako pomoc a podporu pomáhajících profesí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Demonstrace
Demonstrace
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Pozorování
Pozorování
Odborné dovednosti
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Týmová práce
Týmová práce
Stáže
Stáže
Sebereflexe
Sebereflexe
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Supervize na pracovišti
Supervize na pracovišti
Rozhovor
Rozhovor
Doporučená literatura
  • Profese OnLine, Ošetřovatelství a porodní asistence, Nursing aj..
  • Průvodce odbornou praxí/ Deník odborné praxe a informace [online]. Dostupný z http://vyuka.fhs.utb.cz.
  • GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
  • HERDMAN, T. H., KAMITSURU, S. (eds.). Ošetřovatelské diagnózy: definice a klasifikace 2018-2020. Praha: Grada. 2020.
  • HERDMAN, T.H. & KAMITSURU, S., překlad Pavla Kudlová. NANDA International, Inc. OŠETŘOVATELSKÉ DIAGNÓZY: Definice a klasifikace 2015-2017. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • JIRKOVSKÝ, D. a kol. Ošetřovatelské postupy a intervence: učebnice pro bakalářské a magisterské studium.. Praha: Fakultní nemocnice v Motole, 2012.
  • KUDLOVÁ, Pavla. Ošetřovatelský proces a jeho dokumentace. Zlín: UTB Academia centrum, 2016.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika: v moderní ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2014.
  • POKORNÁ, A., KOMÍNKOVÁ, A., MENŠÍKOVÁ, A., ŠENKYŘÍKOVÁ, M. Ošetřovatelské postupy založené na důkazech I., II.. Brno: Masarykova univerzita. 2019.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. Praha: Grada, 2015.
  • TÓTHOVÁ, Valerie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • TRACHTOVÁ, E., a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno: NCO NZO, 2013.
  • VENGLÁŘOVÁ, M. a kol. Sestry v nouzi: syndrom vyhoření, mobbing, bossing. Praha: Grada, 2011.
  • VENGLÁŘOVÁ, Martina a kol. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4082-9.
  • VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné III. Praha: Grada. 2015.
  • VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné II. Praha: Grada. 2011.
  • VYTEJČKOVÁ, R., SEDLÁŘOVÁ, P. a kol. Ošetřovatelské postupy v péči o nemocné I. Praha: Grada. 2011.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
  • WORKMAN, B., BENNETT, C. L. Klíčové dovednosti sester. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1714-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr