Předmět: Ethics for Nursing

« Zpět
Název předmětu Ethics for Nursing
Kód předmětu UZV/EO1EI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kutnohorská Jana, doc. PhDr. CSc.
  • Šalenová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky - Sokrates a jeho maieutika. Platón - podobenství o jeskyni. Epikuros. Hippokrates a jeho etický odkaz (1 h). - Antická filozofie. Středověká filozofie: Descartes, Spinoza (2 h). - Novověká filozofie: Immanuel Kant. Filozofie 20. století a představitelé - existencionalismus, fenomenologie, hermeneutika, význam pro ošetřovatelství (2 h). - Filozofie paradigmatu (Thomas Kuhn). Bioetická konvence. Filozofie holismu (1 h). - Zdroje etiky. Předmět, úkoly, cíle etiky v ošetřovatelství. Základní etické principy ošetřovatelství (2 h). - Důstojnost člověka a její etický rozměr. Jednotlivé komponenty důstojnosti člověka a jejich etický rozměr (1 h). - Etické kodexy (1 h). Semináře - Proces etického rozhodování, model etického rozhodování. Vyhodnocení rizikových situací v ošetřovatelství - případové studie. Brainstorming (3 h). - Filozofie umírání. Etické aspekty péče umírání a smrti (3 h). - Charta práv umírajících. Etický kodex onkologických pacientů (2 h). - Filozofie a etika paliativní péče. Etické kodexy ve vztahu k paliativní péči. Etické aspekty péče o onkologického pacienta /klienta, případové studie. Etické aspekty vývoje hospicové péče - aktuální otázky (3 h). - Eutanazie. Dříve vyslovené přání. Hranice důstojnosti v závěru života a přesah úcty k člověku (3 h). - Proces vývoje práv pacientů (2 h). - Vztah sestry k pacientovi a k příbuzným pacienta, informovaný souhlas (2 h). - Etické aspekty péče o seniory, salutogeneze, ageismus (3 h). - Etické aspekty péče o dítě. Deklarace práv dítěte. Práva hospitalizovaného dítěte. Etické aspekty naslouchání a empatie (3 h).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat etické principy 21. století
definovat etické principy 21. století
vymezit etický rozměr důstojnosti člověka a její jednotlivé komponenty jako základ k řešení dilematických situací v životě v nemoci, s nemocí a v terminální fázi
vymezit etický rozměr důstojnosti člověka a její jednotlivé komponenty jako základ k řešení dilematických situací v životě v nemoci, s nemocí a v terminální fázi
charakterizovat etické aspekty eutanazie
charakterizovat etické aspekty eutanazie
popsat význam etických kodexů ve vztahu k výkonu ošetřovatelské profese
popsat význam etických kodexů ve vztahu k výkonu ošetřovatelské profese
vymezit podstatu etické reflexe, etického problému a dilematu
vymezit podstatu etické reflexe, etického problému a dilematu
Odborné dovednosti
najít etická dilemata v konkrétních situacích a hledat jejich optimální řešení
najít etická dilemata v konkrétních situacích a hledat jejich optimální řešení
prezentovat příklady vztahující se k porušení etických principů ve zdravotnictví
prezentovat příklady vztahující se k porušení etických principů ve zdravotnictví
spolupracovat s pacientem v životě s nemocí a v nemoci
spolupracovat s pacientem v životě s nemocí a v nemoci
kooperovat s lékařem, ošetřovatelským personálem, rodinnými příslušníky, pracovat v multidisciplinárním týmu
kooperovat s lékařem, ošetřovatelským personálem, rodinnými příslušníky, pracovat v multidisciplinárním týmu
aplikovat znalost etických kodexů v praxi
aplikovat znalost etických kodexů v praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Přednášení
Přednášení
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Esej
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Didaktický test
Známkou
Esej
Známkou
Doporučená literatura
  • Časopis zdravotnického práva a bioetiky. .
  • Florence. .
  • ANZENBACHER, A. Úvod do filozofie. Praha: Portál, 2004.
  • BEAUCHAMP, T. L. a J. F. CHILDRESS. Principles of biomedical ethics. Oxford: Oxford University Press, 2001.
  • BRODZIAK, A. a J. KUTNOHORSKÁ. Holistická medicína-matafyzická opodstatnění. Praha: Esprit Communications s.r.o., 2007.
  • BUKA, P. Patients´Rights, Law and Ethics for Nurses. BocaRaton: CRC Press, 2015.
  • BUTTS, J. B. a K. RICH. Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Publishers, 2012.
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2015.
  • HEIDEGGER, M. Bytí a čas. Praha: Oikoymenh, 2002.
  • HEŘMANOVÁ, J., M. VÁCHA, H. SVOBODOVÁ, M. ZVONÍČKOVÁ a J. SLOVÁK. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2012.
  • HLAVINKA, P. Etika: přehled filosofických a náboženských koncepcí. Olomouc: Iuridicum Olomoucense, 2013.
  • HLAVINKA, P. Počátky fenomenologie u Brentana a Husserla. In Filozofia, 2012.
  • KÜBLER-ROSS, E. Odpovědi na otázky o smrti a umírání. Praha, 1995.
  • KÜBLER-ROSS, E. Questions and Answers on Death and Dying. by Ross Medical Associates S. C., 1974.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2.
  • KUTNOHORSKÁ, J. Filozofie pro ošetřovatelství a filozofie pro zdravotně sociální práci. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2012.
  • KUTNOHORSKÁ, J., M. CICHÁ a R. GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011.
  • LACHMAN, V. D. Applied Ethics in Nursing. New York: Springer Publishing Company, 2005.
  • McGREAL, Ian, P. Velké postavy západního myšlení. Slovník myslitelů. Praha: Prostor, 1999.
  • MUNZAROVÁ, M. Eutanazie nebo paliativní léčba?. Praha: Grada Publishing, 2005.
  • MUNZAROVÁ, M. Kodexy lékařské etiky a jiná etická doporučení. Brno: Masarykova univerzita, 2000.
  • MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. Praha: Grada Publishing, 2005.
  • O?BRIEN, M. E. Spirituality in nursing: standing on holy ground. Sudbury: Jones & Bartlett Learning, 2011.
  • PETER, E. Understanding Ethics for Nursing Students. Sage Publication Ltd., 2014.
  • PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. Etické problémy medicíny na prahu 21. století. Praha: Grada, 2014.
  • ROTTER, H. Důstojnost lidského života. Základní otázky lékařské etiky.. Praha: Vyšehrad, 1999.
  • SOKOL, J. Člověk jako osoba: filosofická antropologie. Praha: Vyšehrad, 2016.
  • SOKOL, J. Etika a život: pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad, 2010.
  • STÖRING, H. J. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000.
  • SVATOŠOVÁ, M. Hospice a umění doprovázet. Odolená Voda: IGEPA. Ecce Homo, 2003.
  • SVATOŠOVÁ, M. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?. Praha: Grada, 2012.
  • ŠIMEK, J. a V. ŠPALEK. Filozofické základy lékařské etiky. Praha: Grada Publishing, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr