Vyučující
|
-
Kutnohorská Jana, doc. PhDr. CSc.
-
Šalenová Eva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky - Sokrates a jeho maieutika. Platón - podobenství o jeskyni. Epikuros. Hippokrates a jeho etický odkaz (1 h). - Antická filozofie. Středověká filozofie: Descartes, Spinoza (2 h). - Novověká filozofie: Immanuel Kant. Filozofie 20. století a představitelé - existencionalismus, fenomenologie, hermeneutika, význam pro ošetřovatelství (2 h). - Filozofie paradigmatu (Thomas Kuhn). Bioetická konvence. Filozofie holismu (1 h). - Zdroje etiky. Předmět, úkoly, cíle etiky v ošetřovatelství. Základní etické principy ošetřovatelství (2 h). - Důstojnost člověka a její etický rozměr. Jednotlivé komponenty důstojnosti člověka a jejich etický rozměr (1 h). - Etické kodexy (1 h). Semináře - Proces etického rozhodování, model etického rozhodování. Vyhodnocení rizikových situací v ošetřovatelství - případové studie. Brainstorming (3 h). - Filozofie umírání. Etické aspekty péče umírání a smrti (3 h). - Charta práv umírajících. Etický kodex onkologických pacientů (2 h). - Filozofie a etika paliativní péče. Etické kodexy ve vztahu k paliativní péči. Etické aspekty péče o onkologického pacienta /klienta, případové studie. Etické aspekty vývoje hospicové péče - aktuální otázky (3 h). - Eutanazie. Dříve vyslovené přání. Hranice důstojnosti v závěru života a přesah úcty k člověku (3 h). - Proces vývoje práv pacientů (2 h). - Vztah sestry k pacientovi a k příbuzným pacienta, informovaný souhlas (2 h). - Etické aspekty péče o seniory, salutogeneze, ageismus (3 h). - Etické aspekty péče o dítě. Deklarace práv dítěte. Práva hospitalizovaného dítěte. Etické aspekty naslouchání a empatie (3 h).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat etické principy 21. století |
definovat etické principy 21. století |
vymezit etický rozměr důstojnosti člověka a její jednotlivé komponenty jako základ k řešení dilematických situací v životě v nemoci, s nemocí a v terminální fázi |
vymezit etický rozměr důstojnosti člověka a její jednotlivé komponenty jako základ k řešení dilematických situací v životě v nemoci, s nemocí a v terminální fázi |
charakterizovat etické aspekty eutanazie |
charakterizovat etické aspekty eutanazie |
popsat význam etických kodexů ve vztahu k výkonu ošetřovatelské profese |
popsat význam etických kodexů ve vztahu k výkonu ošetřovatelské profese |
vymezit podstatu etické reflexe, etického problému a dilematu |
vymezit podstatu etické reflexe, etického problému a dilematu |
Odborné dovednosti |
---|
najít etická dilemata v konkrétních situacích a hledat jejich optimální řešení |
najít etická dilemata v konkrétních situacích a hledat jejich optimální řešení |
prezentovat příklady vztahující se k porušení etických principů ve zdravotnictví |
prezentovat příklady vztahující se k porušení etických principů ve zdravotnictví |
spolupracovat s pacientem v životě s nemocí a v nemoci |
spolupracovat s pacientem v životě s nemocí a v nemoci |
kooperovat s lékařem, ošetřovatelským personálem, rodinnými příslušníky, pracovat v multidisciplinárním týmu |
kooperovat s lékařem, ošetřovatelským personálem, rodinnými příslušníky, pracovat v multidisciplinárním týmu |
aplikovat znalost etických kodexů v praxi |
aplikovat znalost etických kodexů v praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Přednášení |
Přednášení |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Esej |
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Didaktický test |
Didaktický test |
Známkou |
Esej |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
Časopis zdravotnického práva a bioetiky. .
-
Florence. .
-
ANZENBACHER, A. Úvod do filozofie. Praha: Portál, 2004.
-
BEAUCHAMP, T. L. a J. F. CHILDRESS. Principles of biomedical ethics. Oxford: Oxford University Press, 2001.
-
BRODZIAK, A. a J. KUTNOHORSKÁ. Holistická medicína-matafyzická opodstatnění. Praha: Esprit Communications s.r.o., 2007.
-
BUKA, P. Patients´Rights, Law and Ethics for Nurses. BocaRaton: CRC Press, 2015.
-
BUTTS, J. B. a K. RICH. Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Publishers, 2012.
-
HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. Praha: Galén, 2015.
-
HEIDEGGER, M. Bytí a čas. Praha: Oikoymenh, 2002.
-
HEŘMANOVÁ, J., M. VÁCHA, H. SVOBODOVÁ, M. ZVONÍČKOVÁ a J. SLOVÁK. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2012.
-
HLAVINKA, P. Etika: přehled filosofických a náboženských koncepcí. Olomouc: Iuridicum Olomoucense, 2013.
-
HLAVINKA, P. Počátky fenomenologie u Brentana a Husserla. In Filozofia, 2012.
-
KÜBLER-ROSS, E. Odpovědi na otázky o smrti a umírání. Praha, 1995.
-
KÜBLER-ROSS, E. Questions and Answers on Death and Dying. by Ross Medical Associates S. C., 1974.
-
KUTNOHORSKÁ, J. Etika v ošetřovatelství. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2069-2.
-
KUTNOHORSKÁ, J. Filozofie pro ošetřovatelství a filozofie pro zdravotně sociální práci. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2012.
-
KUTNOHORSKÁ, J., M. CICHÁ a R. GOLDMANN. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011.
-
LACHMAN, V. D. Applied Ethics in Nursing. New York: Springer Publishing Company, 2005.
-
McGREAL, Ian, P. Velké postavy západního myšlení. Slovník myslitelů. Praha: Prostor, 1999.
-
MUNZAROVÁ, M. Eutanazie nebo paliativní léčba?. Praha: Grada Publishing, 2005.
-
MUNZAROVÁ, M. Kodexy lékařské etiky a jiná etická doporučení. Brno: Masarykova univerzita, 2000.
-
MUNZAROVÁ, M. Zdravotnická etika od A do Z. Praha: Grada Publishing, 2005.
-
O?BRIEN, M. E. Spirituality in nursing: standing on holy ground. Sudbury: Jones & Bartlett Learning, 2011.
-
PETER, E. Understanding Ethics for Nursing Students. Sage Publication Ltd., 2014.
-
PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P. Etické problémy medicíny na prahu 21. století. Praha: Grada, 2014.
-
ROTTER, H. Důstojnost lidského života. Základní otázky lékařské etiky.. Praha: Vyšehrad, 1999.
-
SOKOL, J. Člověk jako osoba: filosofická antropologie. Praha: Vyšehrad, 2016.
-
SOKOL, J. Etika a život: pokus o praktickou filosofii. Praha: Vyšehrad, 2010.
-
STÖRING, H. J. Malé dějiny filozofie. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000.
-
SVATOŠOVÁ, M. Hospice a umění doprovázet. Odolená Voda: IGEPA. Ecce Homo, 2003.
-
SVATOŠOVÁ, M. Víme si rady s duchovními potřebami nemocných?. Praha: Grada, 2012.
-
ŠIMEK, J. a V. ŠPALEK. Filozofické základy lékařské etiky. Praha: Grada Publishing, 2003.
|