|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Semináře - Pedagogická kompetence specialisty/tky. - Lektorská a mentorská činnost (zaměření na ošetřovatelskou problematiku). - Osobnost sestry - pedagoga/lektora/mentora/školitele. - Didaktická a metodická příprava na výuku ošetřovatelských dovedností v praktických učebnách. - Didaktická a metodická příprava na praktickou výuku v klinické praxi. - Didaktická a metodická příprava na teoretickou výuku ošetřovatelských předmětů. - Kritéria hodnocení sester/studentů/žáků. Taxonomie kognitivních cílů. Cvičení - Výukové metody se zaměřením na ošetřovatelské předměty a praktickou výuku - klasifikace, charakteristika. - Pedagogická diagnostika sestry/studenta/žáka, studijní plány, učební osnovy. - Organizace skupinové výuky v odborných učebnách. - Dokumentace teoretické výuky a výuky v laboratorních podmínkách vzdělávací instituce. - Dokumentace praktické výuky (odborné praxe). Spolupráce mentora/školitele se vzdělávací institucí. - Sebehodnocení a sebereflexe sestry/studenta/žáka. - Ověření znalostí, zpětná vazba.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 26 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| používat pojmy vztahující se k didaktice ošetřovatelských předmětů |
| používat pojmy vztahující se k didaktice ošetřovatelských předmětů |
| vysvětlit důležitost didaktické přípravy pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe |
| vysvětlit důležitost didaktické přípravy pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe |
| popsat didaktické zásady a stanovit vhodné vyučovací metody pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe |
| popsat didaktické zásady a stanovit vhodné vyučovací metody pro výuku ošetřovatelských předmětů a praxe |
| vymezit kritéria pro posouzení připravenosti a pro hodnocení studujících |
| vymezit kritéria pro posouzení připravenosti a pro hodnocení studujících |
| popsat kompetence a vlastnosti specialisty/tky - pedagoga (lektora, mentora, školitele, preceptora) |
| popsat kompetence a vlastnosti specialisty/tky - pedagoga (lektora, mentora, školitele, preceptora) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| posoudit připravenost sestry/studenta/žáka k praktické výuce / ošetřovatelské činnosti (na základě diagnostiky) |
| posoudit připravenost sestry/studenta/žáka k praktické výuce / ošetřovatelské činnosti (na základě diagnostiky) |
| metodicky připravit výuku teoretického ošetřovatelského předmětu |
| metodicky připravit výuku teoretického ošetřovatelského předmětu |
| sestavit plán praktické výuky pro sestry specialistky/studenty/žáky |
| sestavit plán praktické výuky pro sestry specialistky/studenty/žáky |
| dodržovat didaktické zásady při výuce ošetřovatelských předmětů, vést dokumentaci |
| dodržovat didaktické zásady při výuce ošetřovatelských předmětů, vést dokumentaci |
| hodnotit sestry, studenty/žáky a vést je k sebereflexi a sebehodnocení |
| hodnotit sestry, studenty/žáky a vést je k sebereflexi a sebehodnocení |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analýza prezentace |
| Analýza prezentace |
| Praktické procvičování |
| Praktické procvičování |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Známkou |
| Známkou |
| Analýza prezentace studenta |
| Analýza prezentace studenta |
|
Doporučená literatura
|
-
BRUMOVSKÁ, T., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Mentoring. Praha: Portál, 2010.
-
CICHÁ, M., DORKOVÁ, Z. Didaktika praktického vyučování zdravotnických předmětů 2. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017.
-
EMERSON, T. S. New Developments in Nursing Education Research. Hauppauge New York: Nova Science Publishers, 2014.
-
KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: UTB, 2017.
-
LACINA, L., ROZMAHEL, P., KOMINÁCKÁ, J. Příručka mentoringu: posilování mentorských kapacit pedagogů. Brno: Barrister & Principal, 2016.
-
Odborné periodikum. e-Pedagogium. Odborný časopis. Pedagogika. Odborný časopis. Pedagogická orientace. Odborný časopis. Sociální pedagogika. Odborný časopis. Studia Paedagogica. Odborný časopis. .
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.
-
VENGLÁŘOVÁ, M. Supervize v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2013.
|