Předmět: Aktivizace klientů v domácí péči

« Zpět
Název předmětu Aktivizace klientů v domácí péči
Kód předmětu UZV/DPAKT
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svobodová Silvie, Mgr.
Obsah předmětu
Semináře - Psychosociální aktivizace a terapie. - Základy ergoterapie a její uplatnění v domácím prostředí. - Základy reminiscenční terapie a její uplatnění v domácím prostředí. - Techniky a prvky arteterapie a jejich uplatnění v domácím prostředí. - Techniky a prvky dramaterapie a jejich uplatnění v domácím prostředí. - Techniky a prvky taneční a pohybové terapie a jejich uplatnění v domácím prostředí. - Techniky a prvky muzikoterapie a jejich uplatnění v domácím prostředí. Cvičení - Portfolio aktivizačních metod/technik s ohledem na různé věkové kategorie v domácím prostředí. - Praktické ukázky výchovně aktivizačních technik. - Tvorba výrobků z pohledu jednotlivce a skupiny. - Herní terapie a její uplatnění v domácím prostředí. - Základy zooterapie a její uplatnění v domácím prostředí. - Tvorba plánů pro psychosociální aktivizaci a terapii. - Možnosti zapojení rodinných příslušníků do psychosociální aktivizace a terapie.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
stanovit aktivizační plán pro jednotlivé věkové skupiny klientů v domácím prostředí
stanovit aktivizační plán pro jednotlivé věkové skupiny klientů v domácím prostředí
objasnit zásady aktivizace klientů v domácím prostředí
objasnit zásady aktivizace klientů v domácím prostředí
používat odbornou terminologii z hlediska pojmů a pojmosloví
používat odbornou terminologii z hlediska pojmů a pojmosloví
objasnit význam aktivizace klientů v domácím prostředí
objasnit význam aktivizace klientů v domácím prostředí
odhadnout možnosti využití psychosociální a expresivní terapie
odhadnout možnosti využití psychosociální a expresivní terapie
Odborné dovednosti
aplikovat techniky ergoterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky ergoterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky arteterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky arteterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky dramaterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky dramaterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky taneční a pohybové terapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky taneční a pohybové terapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky muzikoterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky muzikoterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Odborné dovednosti
Týmová práce
Týmová práce
Demonstrace
Demonstrace
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Známkou
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Doporučená literatura
  • BÖHM, E. Psychobiografický model péče podle Böhm. Praha: Mladá fronta, 2016.
  • BÖHM, E. Psychobiographisches pflegemodell nach Böhm. 4. vyd. Wien: Maudrich, 2009.
  • CAMPBEEL, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000.
  • CARPER, J. 100 Simple Things You Can Do to Prevent Alzheimer's and Age-Related Memory Loss. New York: Little, Brown and Company, 2012.
  • CÍLKOVÁ, E. Hrajeme pohádky z celého světa. Praha: Portál, 2010.
  • DUČAIOVÁ, J. a kol. Aktivizace seniorů-tělesné a duševní aktivizační programy. Praha: Cyprus Dashofer, 2019.
  • HICKSON, A. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000.
  • HOROVÁ, J. Ateliér výtvarných nápadů. Praha: Portál, 2008.
  • JELÍNKOVÁ, J. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009.
  • KANTOR, J. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009.
  • KLEVETOVÁ, D. Motivační prvky při práci se seniory. 2. vyd. Praha: Grada, 2017.
  • KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011.
  • ROCHESTER, C. Volunteering And Society In The 21st Century. New York: Palgrave Macmillan, 2010.
  • SKARLANTOVÁ, J., VECHOVÁ, M. Textilní výtvarné techniky. Plzeň: Fraus, 2005.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. 3. vyd. Praha: Portál, 2007.
  • ŠPATENKOVÁ, N. Reminiscenční terapie. Praha: Galén, 2011.
  • UHLÍŘ, J. Tvoříme ve stylu známých malířů. Praha: Portál, 2002.
  • WEHNER, L. Smyslová aktivizace - v péči seniory a klienty s demencí. Praha: Grada, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr