Předmět: Specializovaná ošetřovatelská péče o seniory

« Zpět
Název předmětu Specializovaná ošetřovatelská péče o seniory
Kód předmětu UZV/DP2SE
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schneider Michaela, PhDr. Ph.D., MBA
  • Chvatíková Sylvie, Mgr.
Obsah předmětu
Semináře - Klinické hodnocení geriatrického pacienta (geriatrická syndromologie, polymorbidita, atypická symptomatologie, geriatrická křehkost, deteriorace). - Geriatrická křehkost. - Zvláštnosti chorob ve stáří, potřeby seniorů a odlišnosti u osob seniorského věku. - Riziko rozvoje imobilizačního syndromu. - Specializovaná péče o seniory s poruchami kognitivních funkcí. - Diferenciální diagnostika demence, deprese, deliria, intervence a terapeutické přístupy. - Etické aspekty péče u geriatricky nemocných. - Respektování důstojnosti u osob seniorského věku. Cvičení - Klinické vyšetření geriatrického pacienta. - Hodnocení u geriatrického pacienta s využitím měřících a hodnotících technik. - Obtížně hodnotitelný pacient s demencí, hodnocení bolesti a pokročilé demence, hodnocení úzkosti a nálady. - Tvorba plánu péče z modelových kazuistik. - Koordinace zabezpečení akutní, navazující a domácí péče u geriatrického pacienta.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 18 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
používat vhodnou terminologii v oblasti gerontologie
používat vhodnou terminologii v oblasti gerontologie
definovat zvláštnosti chorob ve stáří
definovat zvláštnosti chorob ve stáří
hodnotit soběstačnost dle hodnotících škál a měřících technik u seniorů
hodnotit soběstačnost dle hodnotících škál a měřících technik u seniorů
specifikovat péči o seniory s poruchami kognitivních funkcí
specifikovat péči o seniory s poruchami kognitivních funkcí
vysvětlí etické aspekty péče o seniory
vysvětlí etické aspekty péče o seniory
Odborné dovednosti
naplánovat psychosociální intervence při poskytování ošetřovatelské péče seniorům v domácích podmínkách
naplánovat psychosociální intervence při poskytování ošetřovatelské péče seniorům v domácích podmínkách
mapovat potřeby seniorů, hodnotit rizika pádu
mapovat potřeby seniorů, hodnotit rizika pádu
využívat evidence based practice u pacientů v seniorském věku
využívat evidence based practice u pacientů v seniorském věku
edukovat osoby seniorského věku
edukovat osoby seniorského věku
prakticky nacvičovat použití měřících technik a hodnotících škál v hodnocení kognitivních funkcí seniora
prakticky nacvičovat použití měřících technik a hodnotících škál v hodnocení kognitivních funkcí seniora
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Odborné dovednosti
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Známkou
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • BARTOŠ, A., RAISOVÁ, M. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Praha: Mladá fronta, 2019.
  • BOLTZ, M. et al. (eds.). Evidence-based geriatric nursing protocols for best practice. Springer Publishing Company, 2016.
  • ČECHOVÁ, K., FENDRYCH MAZANCOVÁ, A., MARKOVÁ, H. V bludišti jménem Alzheimer: na co v ordinaci nezbývá čas. Praha: Management Press, 2019.
  • ČELEDOVÁ, L., KALVACH, Z., ČEVELA, R. Úvod do gerontologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016.
  • ELIOPOULOS, Ch. Gerontological Nursing: 9th Edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2017.
  • JIRÁK, R., HOLMEROVÁ, I., BORZOVÁ, C. Demence a jiné poruchy paměti: komunikace a každodenní péče. Praha: Grada, 2009.
  • KABELKA, L. Geriatrická paliativní péče a komunikace o nemoci. Praha: Mladá fronta, 2018.
  • KALVACH, Z. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada, 2008.
  • KALVACH, Z. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004.
  • KISVETROVÁ, H. Demence a kvalita života. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.
  • KRÁTKÁ, Anna. Hodnoty a potřeby člověka v ošetřovatelské praxi. Zlín: UTB, 2018. ISBN 978-80-7454-764-5.
  • KUCKIR, M., VAŇKOVÁ, H., HOLMEROVÁ, I. a kol. Vybrané oblasti a nástroje funkčního geriatrického hodnocení. Praha: Grada, 2016.
  • Odborné periodikum. Geriatrie a gerontologie. .
  • ONDRIOVÁ, I. Etické problémy a dilemata v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2021.
  • POKORNÁ, A. Ošetřovatelství v geriatrii: hodnotící nástroje. Praha: Grada, 2013.
  • PŘIBYL, H. Lidské potřeby ve stáří. Praha: Maxdorf, 2015.
  • ŠPATENKOVÁ, N. a L. SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů: Geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada Publishing, 2013.
  • TRACHTOVÁ, E. a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 4. vydání, rozšířené. Brno: NCO NZO, 2018.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
  • ZVĚŘOVÁ, M. Alzheimerova demence. Praha: Grada, 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr