Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu - Seminář k Individuální odborné praxi (úvodní informace, organizační pokyny, pracoviště a cíle praxe, vedení portfolia a logbooku) - 2 hodiny. Individuální odborná praxe 40 hodin - Zavedení domácí péče, vedením dokumentace (vyplnění poukazu na vyšetření/ošetření v domácí péči (DP - VZP 06). - Realizace ošetřovatelské návštěvy s odborným výkonem (Typ I. - IV). - Odběr anamnézy s využitím informací od osob blízkých, fyzikální vyšetření pacienta/klienta s využitím hodnotících technik a dokumentace; hodnocení stavu pacienta/klienta, srovnání s předchozí návštěvou, u dlouhodobě nemocného identifikace možných komplikací, tvorba plánu péče. - Orientační vyšetření mobility, hodnocení soběstačnosti, sebepéče, hydratace, nutričního stavu (BMI...), hydratace, orientační hodnocení kognitivních funkcí a poruch chování u seniorů s využitím měřících technik a škál. - Předepsání cvičně vybraného léčivého přípravku. - Péče o kůži, zhodnocení stavu kůže a predilekčních míst, prevence rozvoje dekubitů, zhodnocení rizika zanedbání pacienta/klienta (včetně týrání). - Elektrokardiogram a orientační zhodnocení křivky a posouzení závažnosti stavu. - Péče o zajištěné dýchací cesty u pacienta na umělé plicní ventilaci (zvlhčování směsi, odsávání); zajištění domácí oxygenoterapie; edukace pacienta/klienta ve správném používání osobního inhalátoru. - Převaz nehojící se rány s využitím krytí dle fáze hojení; hodnocení a dokumentace rány; ošetření stomie. - Katetrizace močového měchýře muže (případně na modelu); ošetření pacienta s chronickou dialýzou. - Ošetření, převaz cévního přístupu. - Měření hodnoty glykémie glukometrem a edukace selfmonitoringu; edukace pacienta v oblasti aplikace inzulínu, prevence komplikací diabetu. - Komunikace s uživateli služeb a pečujícími osobami včetně rodinných příslušníků; komunikace s pacientem s afázií. - Podpora a poradenská činnost pečujícím osobám; motivace pacientů/klientů včetně pečujících osob k edukaci při udržení optimálního zdraví, s cílem dosažení compliance. - Spolupráce v týmu zdravotníků a dalších odborníků v participujících na péči o nemocné/klienty. - Vytváření návrhu edukačních aktivit v prevenci komplikací při zajištění ošetřovatelské péče během nepřítomnosti sestry, a to dle aktuálního stavu a očekávaného průběhu, prevence vzniku komplikací zdravotního stavu, spolupráce s osobou blízkou; doporučení vhodných aktivit k posílení nebo udržení paměti, myšlení a úsudku seniora. - Edukace pacienta/klienta ohroženého závislostí nebo závislého na návykových látkách, poradenství - možnost účasti na sociálních programech, spolupráce s osobou blízkou. Ukončení praxe - Evaluace Individuální odborné praxe. Zhodnocení cílů praxe studentem, mentorem, akademickým pracovníkem - 2 hodiny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 44 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 12 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 4 hodiny za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit postupy administrativních činností, spojených se zavedením a ukončením domácí péče, vyplňování poukazů na vyšetření/ošetření domácí péče, indikace a předepisování zdravotnických prostředků a léčivých přípravků sestrou |
objasnit postupy administrativních činností, spojených se zavedením a ukončením domácí péče, vyplňování poukazů na vyšetření/ošetření domácí péče, indikace a předepisování zdravotnických prostředků a léčivých přípravků sestrou |
popsat realizaci ošetřovatelské návštěvy s odborným výkonem (Typ I. - IV) |
popsat realizaci ošetřovatelské návštěvy s odborným výkonem (Typ I. - IV) |
vysvětlit a popsat návaznost a propojení služeb a sociální podpory v systému primární, domácí a terénní péče |
vysvětlit a popsat návaznost a propojení služeb a sociální podpory v systému primární, domácí a terénní péče |
popsat a teoreticky zdůvodnit jednotlivé ošetřovatelské úkony, prováděné v domácí péči |
popsat a teoreticky zdůvodnit jednotlivé ošetřovatelské úkony, prováděné v domácí péči |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče |
pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče |
zavést (a ukončit) domácí péči včetně administrativního zajištění |
zavést (a ukončit) domácí péči včetně administrativního zajištění |
plánovat obsah, rozsah, časovou náročnost poskytované péče v sociálním prostředí pacienta/klienta |
plánovat obsah, rozsah, časovou náročnost poskytované péče v sociálním prostředí pacienta/klienta |
likvidovat biologický a kontaminovaný materiál v souladu s platnými předpisy |
likvidovat biologický a kontaminovaný materiál v souladu s platnými předpisy |
Vyučovací metody |
---|
Týmová práce |
Týmová práce |
Demonstrace |
Demonstrace |
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Rozbor portfolia studenta |
Rozhovor |
Rozhovor |
Doporučená literatura
|
-
BAROŠ, A., RAISOVÁ, M. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Praha: Mladá fronta, 2019.
-
BUŽGOVÁ, R. Paliativní péče ve zdravotnickém zařízení: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015.
-
GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
-
HALSTEAD, J. A., FRANK, B. Pathways to a nursing education career: transitioning from practice to academia. Second edition.. New York: Springer Publishing Company, 2017.
-
HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004.
-
CHLOUPKOVÁ, S. Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z. Praha: Grada, 2013.
-
KLEVETOVÁ, D. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2017.
-
KOLEKTIV AUTORŮ. Průvodce domácí péčí: pro ty, kteří péči zvažují, pro ty, kteří ji poskytují. 4. aktualizované a přepracované vydání. Praha: Cesta domů, 2021. ISBN 978-80-88126-90-4.
-
KOŽUCHOVÁ, M. Domáca ošetřovatelská starostlivosť. Martin: Osveta, 2014.
-
MZČR. Logbook specializačního vzdělávání.
-
POKORNÁ, A. Ošetřovatelství v geriatrii: hodnotící nástroje. Praha: Grada, 2013.
-
SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada Publishing, 2012.
-
TETLEY, J., COX, N. Nursing Older People at a Glance. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2018.
-
THOMAS, J., MONAGHAN, T. Klinické vyšetření: moderní propedeutika: rady, typy, návody pro praxi. Praha: Grada, 2018.
-
VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015.
-
WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2019.
-
ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016.
|