Předmět: Individuální odborná praxe a její reflexe

« Zpět
Název předmětu Individuální odborná praxe a její reflexe
Kód předmětu UZV/DP2IX
Organizační forma výuky Odborná praxe + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu - Seminář k Individuální odborné praxi (úvodní informace, organizační pokyny, pracoviště a cíle praxe, vedení portfolia a logbooku) - 2 hodiny. Individuální odborná praxe 40 hodin - Zavedení domácí péče, vedením dokumentace (vyplnění poukazu na vyšetření/ošetření v domácí péči (DP - VZP 06). - Realizace ošetřovatelské návštěvy s odborným výkonem (Typ I. - IV). - Odběr anamnézy s využitím informací od osob blízkých, fyzikální vyšetření pacienta/klienta s využitím hodnotících technik a dokumentace; hodnocení stavu pacienta/klienta, srovnání s předchozí návštěvou, u dlouhodobě nemocného identifikace možných komplikací, tvorba plánu péče. - Orientační vyšetření mobility, hodnocení soběstačnosti, sebepéče, hydratace, nutričního stavu (BMI...), hydratace, orientační hodnocení kognitivních funkcí a poruch chování u seniorů s využitím měřících technik a škál. - Předepsání cvičně vybraného léčivého přípravku. - Péče o kůži, zhodnocení stavu kůže a predilekčních míst, prevence rozvoje dekubitů, zhodnocení rizika zanedbání pacienta/klienta (včetně týrání). - Elektrokardiogram a orientační zhodnocení křivky a posouzení závažnosti stavu. - Péče o zajištěné dýchací cesty u pacienta na umělé plicní ventilaci (zvlhčování směsi, odsávání); zajištění domácí oxygenoterapie; edukace pacienta/klienta ve správném používání osobního inhalátoru. - Převaz nehojící se rány s využitím krytí dle fáze hojení; hodnocení a dokumentace rány; ošetření stomie. - Katetrizace močového měchýře muže (případně na modelu); ošetření pacienta s chronickou dialýzou. - Ošetření, převaz cévního přístupu. - Měření hodnoty glykémie glukometrem a edukace selfmonitoringu; edukace pacienta v oblasti aplikace inzulínu, prevence komplikací diabetu. - Komunikace s uživateli služeb a pečujícími osobami včetně rodinných příslušníků; komunikace s pacientem s afázií. - Podpora a poradenská činnost pečujícím osobám; motivace pacientů/klientů včetně pečujících osob k edukaci při udržení optimálního zdraví, s cílem dosažení compliance. - Spolupráce v týmu zdravotníků a dalších odborníků v participujících na péči o nemocné/klienty. - Vytváření návrhu edukačních aktivit v prevenci komplikací při zajištění ošetřovatelské péče během nepřítomnosti sestry, a to dle aktuálního stavu a očekávaného průběhu, prevence vzniku komplikací zdravotního stavu, spolupráce s osobou blízkou; doporučení vhodných aktivit k posílení nebo udržení paměti, myšlení a úsudku seniora. - Edukace pacienta/klienta ohroženého závislostí nebo závislého na návykových látkách, poradenství - možnost účasti na sociálních programech, spolupráce s osobou blízkou. Ukončení praxe - Evaluace Individuální odborné praxe. Zhodnocení cílů praxe studentem, mentorem, akademickým pracovníkem - 2 hodiny.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 44 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 12 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit postupy administrativních činností, spojených se zavedením a ukončením domácí péče, vyplňování poukazů na vyšetření/ošetření domácí péče, indikace a předepisování zdravotnických prostředků a léčivých přípravků sestrou
objasnit postupy administrativních činností, spojených se zavedením a ukončením domácí péče, vyplňování poukazů na vyšetření/ošetření domácí péče, indikace a předepisování zdravotnických prostředků a léčivých přípravků sestrou
popsat realizaci ošetřovatelské návštěvy s odborným výkonem (Typ I. - IV)
popsat realizaci ošetřovatelské návštěvy s odborným výkonem (Typ I. - IV)
vysvětlit a popsat návaznost a propojení služeb a sociální podpory v systému primární, domácí a terénní péče
vysvětlit a popsat návaznost a propojení služeb a sociální podpory v systému primární, domácí a terénní péče
popsat a teoreticky zdůvodnit jednotlivé ošetřovatelské úkony, prováděné v domácí péči
popsat a teoreticky zdůvodnit jednotlivé ošetřovatelské úkony, prováděné v domácí péči
Odborné dovednosti
pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče
pracovat v souladu s platnými legislativními normami a novými trendy při poskytování ošetřovatelské péče
zavést (a ukončit) domácí péči včetně administrativního zajištění
zavést (a ukončit) domácí péči včetně administrativního zajištění
plánovat obsah, rozsah, časovou náročnost poskytované péče v sociálním prostředí pacienta/klienta
plánovat obsah, rozsah, časovou náročnost poskytované péče v sociálním prostředí pacienta/klienta
likvidovat biologický a kontaminovaný materiál v souladu s platnými předpisy
likvidovat biologický a kontaminovaný materiál v souladu s platnými předpisy
Vyučovací metody
Týmová práce
Týmová práce
Demonstrace
Demonstrace
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozbor portfolia studenta
Rozhovor
Rozhovor
Doporučená literatura
  • BAROŠ, A., RAISOVÁ, M. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Praha: Mladá fronta, 2019.
  • BUŽGOVÁ, R. Paliativní péče ve zdravotnickém zařízení: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015.
  • GOPEE, N. Mentoring and Supervision in Healthcare. Thousand Oaks: Sage Publications, 2015.
  • HALSTEAD, J. A., FRANK, B. Pathways to a nursing education career: transitioning from practice to academia. Second edition.. New York: Springer Publishing Company, 2017.
  • HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004.
  • CHLOUPKOVÁ, S. Jednání se zájemcem o službu sociální péče od A do Z. Praha: Grada, 2013.
  • KLEVETOVÁ, D. Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada, 2017.
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Průvodce domácí péčí: pro ty, kteří péči zvažují, pro ty, kteří ji poskytují. 4. aktualizované a přepracované vydání. Praha: Cesta domů, 2021. ISBN 978-80-88126-90-4.
  • KOŽUCHOVÁ, M. Domáca ošetřovatelská starostlivosť. Martin: Osveta, 2014.
  • MZČR. Logbook specializačního vzdělávání.
  • POKORNÁ, A. Ošetřovatelství v geriatrii: hodnotící nástroje. Praha: Grada, 2013.
  • SIKOROVÁ, L. Dětská sestra v primární a komunitní péči. Praha: Grada Publishing, 2012.
  • TETLEY, J., COX, N. Nursing Older People at a Glance. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2018.
  • THOMAS, J., MONAGHAN, T. Klinické vyšetření: moderní propedeutika: rady, typy, návody pro praxi. Praha: Grada, 2018.
  • VÖRÖSOVÁ, G., SOLGAJOVÁ, A., ARCHALOUSOVÁ, A. Ošetřovatelská diagnostika v práci sestry. Praha: Grada, 2015.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2019.
  • ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr