Předmět: Primární a komunitní péče

« Zpět
Název předmětu Primární a komunitní péče
Kód předmětu UZV/DP1KO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kadučáková Helena, prof. PhDr. Mgr. PhD.
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky - Komunitní péče a její typy, komunitní skupina. Sociální vazby, hodnoty a normy, podpůrné a sebezáchovné mechanismy v komunitní skupině. - Ambulantní péče. Organizace a provoz ambulance praktického lékaře pro dospělé a praktického lékaře pro děti a dorost, spolupráce s rodinou. Preventivní prohlídky (druhy, obsah, časové rozmezí), očkování. Poskytování preventivní, diagnostické, léčebné a posudkové péče a konzultaci. Dispenzarizace. - Poskytování zdravotních služeb u praktického lékaře pro dospělé a praktického lékaře pro děti a dorost, spolupráce s poskytovateli zdravotních a sociálních služeb. Registrující poskytovatel. Návštěvní služba. - Systém komunitní péče o občany se speciálními potřebami - osoby znevýhodněné (handicap), lidé bez přístřeší a vyžadující okamžitou pomoc, lidé bez zaměstnání. Nové formy zdravotně sociální péče v zařízeních komunitního typu (denní stacionáře, skupinové bydlení s podporou). - Přehled návykových látek a jejich vlastností. Osoby ohrožené závislostí nebo závislé na návykových látkách, zdravotní a sociální důsledky závislostí. Vhodné přístupy a možnosti léčby ve vlastním sociálním prostředí. Právní aspekty související s užíváním návykových látek. Doporučení ohrožených osob do péče jiných poskytovatelů služeb Semináře - Preventivní orientace terénní práce. - Preventivní programy, poradenská činnost. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci. - Role sestry a její kompetence při poskytování primární ambulantní péče, v podpoře a posilování zdraví. - Hodnocení sociální situace pacienta, posouzení bezpečí domácího prostředí, hodnocení rizik domácího násilí nebo zanedbávání pacienta/klienta, spolupráce se sociálním pracovníkem a rodinou. Spolupráce týmu zdravotnických a sociálních pracovníků. - Specifika péče o osoby se smyslovými poruchami (poruchou zraku, sluchu aj.), afázií, využití podpůrných pomůcek a vytvoření zázemí v jejich vlastním sociálním prostředí. - Služby sociální prevence a programy sociálního poradenství poskytované osobám ohroženým závislostí nebo závislým na návykových látkách. Možnosti edukace, spolupráce členů multidisciplinární péče. - Stáž v komunitním centru.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 18 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat formy a typy komunitní péče
popsat formy a typy komunitní péče
vysvětlit roli sestry v ambulanci praktického lékaře a v komunitní péči
vysvětlit roli sestry v ambulanci praktického lékaře a v komunitní péči
vyjmenovat druhy preventivních prohlídek u praktického lékaře pro dospělé, děti a dorost, doporučené očkování
vyjmenovat druhy preventivních prohlídek u praktického lékaře pro dospělé, děti a dorost, doporučené očkování
definovat systém komunitní péče o občany se speciálními potřebami
definovat systém komunitní péče o občany se speciálními potřebami
vysvětlit spolupráci mezi zdravotnickými a sociálními pracovníky při péči o ohrožené osoby (závislost, zanedbávání, týrání)
vysvětlit spolupráci mezi zdravotnickými a sociálními pracovníky při péči o ohrožené osoby (závislost, zanedbávání, týrání)
Odborné dovednosti
poskytovat profesionální radu a pomoc pacientům v jejich přirozeném sociálním prostředí
poskytovat profesionální radu a pomoc pacientům v jejich přirozeném sociálním prostředí
připravit a realizovat preventivní programy pro různé cílové skupiny obyvatel (s ohledem na věk)
připravit a realizovat preventivní programy pro různé cílové skupiny obyvatel (s ohledem na věk)
vyhledávat a identifikovat ohrožené jednotlivce i skupiny, plánovat účinné intervence
vyhledávat a identifikovat ohrožené jednotlivce i skupiny, plánovat účinné intervence
pracovat s osobou v jejím vlastním sociálním prostředí, která vyžaduje specifickou pomoc
pracovat s osobou v jejím vlastním sociálním prostředí, která vyžaduje specifickou pomoc
spolupracovat se sociálními (zdravotně sociálními) pracovníky a s rodinou při plánování péče o osobu závislou na návykových látkách
spolupracovat se sociálními (zdravotně sociálními) pracovníky a s rodinou při plánování péče o osobu závislou na návykových látkách
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Odborné dovednosti
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Demonstrace
Demonstrace
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Didaktický test
Didaktický test
Systematické pozorování studenta
Systematické pozorování studenta
Doporučená literatura
  • BAJEROVÁ, S. a kol. Společně jako doma bez násilí. Praha: Jako doma - Homelike, 2016.
  • BRUERA, E., HIGGINSON, I. et al. (eds.). Textbook of Palliative Medicine and Supportive Care. 2nd Edit. United States: Taylor & Francic Inc., 2016.
  • HAWKINS, P., SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2016.
  • HELMING, Mary, Cyntia C. BARRERE, Karen AVINO a Deborah SHIELDS. Core Curriculum for Holistic Nursing. Jones and Bartlett Publishers, 2013. ISBN 978-1-284-03583-4.
  • KALINA, K. Klinická adiktologie. Praha: Grada, 2015.
  • KALVACH, Z., ČELEDOVÁ, L., HOLMEROVÁ, I. Křehký pacient a primární péče. Praha: Grada, 2012.
  • KOLÁŘOVÁ, J. Koho opomíjíme?. Praha: Jako doma - Homelike, 2015.
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Komunitní ošetřovatelství pro porodní asistentky. Brno: NCO NZO, 2010.
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Komunitní ošetřovatelství pro sestry. Brno: NCO NZO, 2010.
  • KOZÁKOVÁ, R. Komunitní ošetřovatelská péče o seniory. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011.
  • KRÁTKÁ, A. Primární a komunitní péče. Distanční opora. Zlín: UTB, 2023.
  • KRÁTKÁ, A., ŠILHÁKOVÁ, G. Ošetřovatelství v komunitní péči. Zlín: UTB, 2008. ISBN 978-80-7318-726-2.
  • KURUCOVÁ, R. Zátěž pečovatele: posuzování, diagnostika, intervence a prevence v péči o nevyléčitelně nemocné. Praha: Portál, 2016.
  • KUZNÍKOVÁ, I. a kol. Sociální práce ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011.
  • MAHDALÍČKOVÁ, J. Víme o drogách všechno?. Praha: Wolters Kluwer, 2014.
  • MAREK, J. Bezdomovectví. Praha: Portál, 2012.
  • MÁTEL, A. Teorie sociální práce I: Sociální práce jako profese, akademická disciplína a vědní obor. Praha: Grada, 2019.
  • MATOUŠEK, O. Slovník sociální práce. 3. vyd. Praha: Portál, 2016.
  • MESSER, B. 100 tipů pro plánování péče v domovech pro seniory. Praha: Portál, 2017.
  • NANDRAM, S. S. Organizational Innovation by Integrating Simplification: Learning from Buurtzorg Nederland. Cham: Springer Internacional Publishing, 2015.
  • Odborná periodika. Sociální práce; Bezdomoviny aj. .
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015.
  • STULÍKOVÁ, V. Nemám domov, ale mám svůj hlas. Praha: Jako doma - Homelike, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr