Předmět: Evidence Based Practise i v anglickém jazyce

« Zpět
Název předmětu Evidence Based Practise i v anglickém jazyce
Kód předmětu UZV/DP1EB
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sollárová Andrea, doc. PhDr. Mgr. PhD.
  • Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
  • Hoffmannová Andrea, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky - Praxe založená na důkazech - Evidence Based Practice (EBP) - definice, základní charakteristika, kroky EBP, kritické myšlení, praktická argumentace. - Formulace klinické otázky v PICO(T) formátu - PICOT model pro klinické otázky, typy klinických otázek, příklady. - Vyhledávací strategie - vyhledávání nejlepších publikovaných důkazu, převedení klinické otázky do vyhledávací strategie, doporučení pro usměrněné vyhledávací strategie. - Práce s vybranými elektronickými databázemi - vyhledávání v českých a zahraničních databázích. - Kritické zhodnocení kvality nalezeného důkazu podle protokolu. Hierarchie důkazů na hodnocení studií. - Kritické zhodnocení kvantitativních studií. Primární a sekundární studie. - Klinické doporučené postupy - druhy, zdroje, instituce, databáze. - Vyhledávání KDP, zhodnocení - AGREE, adaptace - ADAPTE. Semináře - Formulace klinické otázky v PICO (T) formátu - typy klinických otázek, příklady. - Vyhledávací strategie - vyhledávání nejlepších publikovaných důkazu, převedení klinické otázky do vyhledávací strategie, doporučení pro usměrněné vyhledávací strategie. - Práce s vybranými elektronickými databázemi - vyhledávání v českých databázích. - Práce s vybranými elektronickými databázemi - vyhledávání v zahraničních databázích. - Kritické zhodnocení kvality nalezeného důkazu podle protokolu v praxi. - Vyhledávání KDP, zhodnocení - AGREE, adaptace - ADAPTE. - Aplikace důkazů do klinické praxe. Integrace důkazu, klinické zkušenosti, hodnot a preferencí pacienta. - Zhodnocení aplikovaných intervencí a návrhů. - Prezentace projektů studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 27 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 25 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat EBP, DP, AGREE, ADAPTE aj.
definovat EBP, DP, AGREE, ADAPTE aj.
popsat význam praxe založené na důkazech
popsat význam praxe založené na důkazech
charakterizovat principy evidence based practice
charakterizovat principy evidence based practice
popsat jednotlivé kroky procesu EBP
popsat jednotlivé kroky procesu EBP
používat vhodnou terminologii v oblasti EBP a DP
používat vhodnou terminologii v oblasti EBP a DP
formulovat klinickou otázku v PICO(T) formátu
formulovat klinickou otázku v PICO(T) formátu
analyzovat validní zdroje
analyzovat validní zdroje
kriticky zhodnotit primární a sekundární studie
kriticky zhodnotit primární a sekundární studie
kriticky zhodnotit kvalitu nalezeného důkazu podle protokolu
kriticky zhodnotit kvalitu nalezeného důkazu podle protokolu
zhodnotit navržené intervence a návrhy
zhodnotit navržené intervence a návrhy
Odborné dovednosti
vyhledat aktuální a relevantní DP
vyhledat aktuální a relevantní DP
pracovat s vybranými dostupnými elektronickými databázemi
pracovat s vybranými dostupnými elektronickými databázemi
vyhledat v českých a zahraničních databázích vhodné studie
vyhledat v českých a zahraničních databázích vhodné studie
integrovat/aplikovat důkaz do klinické praxe
integrovat/aplikovat důkaz do klinické praxe
prezentovat projekt na zadané téma
prezentovat projekt na zadané téma
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Analýza textu
Analýza textu
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Odborné dovednosti
Analýza textu
Analýza textu
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Didaktický test
Didaktický test
Známkou
Známkou
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Doporučená literatura
  • BOLTZ, M. et al. (eds.). Evidence-based geriatric nursing protocols for best practice. Springer Publishing Company, 2016.
  • HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha: Portál, 2015.
  • HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017.
  • JAROŠOVÁ, D., MAJKUSOVÁ, K. a kol. Klinické doporučené postupy v ošetřovatelství. Praha: Grada. 2015.
  • JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založeno na důkazech. Evidence based nursing. Praha: Grada, 2014.
  • KUDLOVÁ, P., ŠPIRUDOVÁ, L. Evidence based practice v ošetřovatelství a porodní asistenci. Zlín: UTB, 2018.
  • MAREČKOVÁ, J., KLUGAROVÁ, J. Evidence-based health care: zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr