|
Vyučující
|
-
Marášková Ivana, PhDr. Mgr.
-
Šalenová Eva, Mgr.
-
Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky - Psychosociální dovednosti specialisty/tky, teoretický rámec a kontext komunikace. - Profesionální komunikace v obtížných situacích. - Interpersonální přístup. Definování rolí. Předcházení krizím v kolektivu. Řešení pracovních situací a interpersonálních problémů. - Konflikty a jejich řešení. Alternativní komunikační přístupy uvnitř týmu. Podpůrné techniky v komunikaci (nepříznivé zprávy, úmrtí pacienta). - Podpůrné techniky ke zvládání pracovní zátěže. Prevence syndromu vyhoření. - Problematika týraných a zneužívaných osob (žen, mužů, dětí, seniorů), domácí násilí. - Bossing, mobing na pracovišti. Cvičení - Komunikační kompetence specialisty/tky. Společenské vystupování v profesním jednání. - Komunikace uvnitř týmu, vedení týmu. Význam týmových setkání. Zásady interakčního vedení porady. - Problematické situace v komunikaci, patologická komunikace, autonomie a důstojnost člověka, spolupracovník odlišné kultury. - Konfliktní situace, návrhy řešení (modelové situace). - Osobnost sestry z pohledu pozitivní psychologie (silné stránky a ctnosti dle Seligmana a Petersona). - Obrana proti šikaně na pracovišti. - Vztahy mezi pacientem, rodinou a zdravotníky. Strategie přístupu k pacientům/rodinám po mutilizujícím (stigmatizujícím) výkonu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Semestrální práce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 4 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit význam psychosociální dovednosti, rámec a kontext komunikace |
| vysvětlit význam psychosociální dovednosti, rámec a kontext komunikace |
| popsat podpůrné techniky ke zvládání obtížných situací (pracovní zátěže, interpersonálních problémů aj.) |
| popsat podpůrné techniky ke zvládání obtížných situací (pracovní zátěže, interpersonálních problémů aj.) |
| analyzovat možnosti prevence syndromu vyhoření |
| analyzovat možnosti prevence syndromu vyhoření |
| charakterizovat způsoby řešení situace týraných nebo zneužívaných osob |
| charakterizovat způsoby řešení situace týraných nebo zneužívaných osob |
| definovat role v interpersonálním přístupu |
| definovat role v interpersonálním přístupu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vést týmové setkání (porada, týmová konference aj.) |
| vést týmové setkání (porada, týmová konference aj.) |
| zhodnotit projevy syndromu vyhoření a navrhnout intervence |
| zhodnotit projevy syndromu vyhoření a navrhnout intervence |
| sdělit nepříznivou zprávu |
| sdělit nepříznivou zprávu |
| řešit konfliktní a problémové situace uvnitř týmu |
| řešit konfliktní a problémové situace uvnitř týmu |
| komunikovat s osobami odlišných etnik |
| komunikovat s osobami odlišných etnik |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednášení |
| Přednášení |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Zážitková (sebezkušenostní) |
| Demonstrace |
| Demonstrace |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Příprava a přednes prezentace |
| Příprava a přednes prezentace |
| Analýza seminární práce |
| Analýza seminární práce |
|
Doporučená literatura
|
-
Psychologie Dnes. Odborný časopis. .
-
Psychologie pro Praxi. Odborný časopis. .
-
ANDRÁŠIOVÁ, M., BEDNAŘÍK, A. Komunikace s nemocným. Praha: Grada, 2020.
-
COURNOYER, B. The social work skills workbook. Boston: Cengage Learning, 2017.
-
DLABAL, M. Komunikace v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2021.
-
FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017.
-
GLASL, F. Pomoc, konflikty!: koncepty - cvičení - praktické metody. Hranice: Fabula, 2015.
-
JANÁČKOVÁ, L., WEISS, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál, 2008.
-
JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace: projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč v neverbální komunikaci.. Praha: Grada, 2015.
-
KINDL - BEILFUS, C. Umění ptát se: v koučování, poradenství a systemické terapii. Praha: Portál, 2016.
-
KISSANE, D., W. (ed). Handbook of communication in oncology and palliative care. Oxford: Oxford University Press, 2011.
-
KLIPPERT, H. Nápadník aktivit pro trénink komunikace a komunikačních kompetencí. Brno: Edika, 2013.
-
KOLAJOVÁ, L. Týmová spolupráce: Jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1764-6.
-
MACKINOVA, M., KOPINEC, P., HOLONIČ, J., STANČIAK, V. Language Communication Skills in Health and Social Care Workers. In Iran Journal Public Health, vol. 4, no 4. 2019.
-
MANNIX, K. Naslouchej. Jak najít slova pro citlivý rozhovor. Z angličtiny přeložila Soňa Freiová. Praha: Cesta domů, 2022.
-
PACHER, P., STEHLÍKOVÁ, L., KETTNER, D. Anatomie komunikace: jak se dohodnout s každým vždy, když chci. Moravany: Institute of Applied Psychology, 2014.
-
PAULÍK, K. Psychologie lidské odolnosti. 2. vyd. Praha: Grada, 2017.
-
PTÁČEK, R. a kol. Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2011.
-
ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. . Praha: Galén, 2009.
-
ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016.
|