Předmět: Interpersonální dovednosti

« Zpět
Název předmětu Interpersonální dovednosti
Kód předmětu UZV/DP1DO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Marášková Ivana, PhDr. Mgr.
  • Šalenová Eva, Mgr.
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky - Psychosociální dovednosti specialisty/tky, teoretický rámec a kontext komunikace. - Profesionální komunikace v obtížných situacích. - Interpersonální přístup. Definování rolí. Předcházení krizím v kolektivu. Řešení pracovních situací a interpersonálních problémů. - Konflikty a jejich řešení. Alternativní komunikační přístupy uvnitř týmu. Podpůrné techniky v komunikaci (nepříznivé zprávy, úmrtí pacienta). - Podpůrné techniky ke zvládání pracovní zátěže. Prevence syndromu vyhoření. - Problematika týraných a zneužívaných osob (žen, mužů, dětí, seniorů), domácí násilí. - Bossing, mobing na pracovišti. Cvičení - Komunikační kompetence specialisty/tky. Společenské vystupování v profesním jednání. - Komunikace uvnitř týmu, vedení týmu. Význam týmových setkání. Zásady interakčního vedení porady. - Problematické situace v komunikaci, patologická komunikace, autonomie a důstojnost člověka, spolupracovník odlišné kultury. - Konfliktní situace, návrhy řešení (modelové situace). - Osobnost sestry z pohledu pozitivní psychologie (silné stránky a ctnosti dle Seligmana a Petersona). - Obrana proti šikaně na pracovišti. - Vztahy mezi pacientem, rodinou a zdravotníky. Strategie přístupu k pacientům/rodinám po mutilizujícím (stigmatizujícím) výkonu.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 4 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit význam psychosociální dovednosti, rámec a kontext komunikace
vysvětlit význam psychosociální dovednosti, rámec a kontext komunikace
popsat podpůrné techniky ke zvládání obtížných situací (pracovní zátěže, interpersonálních problémů aj.)
popsat podpůrné techniky ke zvládání obtížných situací (pracovní zátěže, interpersonálních problémů aj.)
analyzovat možnosti prevence syndromu vyhoření
analyzovat možnosti prevence syndromu vyhoření
charakterizovat způsoby řešení situace týraných nebo zneužívaných osob
charakterizovat způsoby řešení situace týraných nebo zneužívaných osob
definovat role v interpersonálním přístupu
definovat role v interpersonálním přístupu
Odborné dovednosti
vést týmové setkání (porada, týmová konference aj.)
vést týmové setkání (porada, týmová konference aj.)
zhodnotit projevy syndromu vyhoření a navrhnout intervence
zhodnotit projevy syndromu vyhoření a navrhnout intervence
sdělit nepříznivou zprávu
sdělit nepříznivou zprávu
řešit konfliktní a problémové situace uvnitř týmu
řešit konfliktní a problémové situace uvnitř týmu
komunikovat s osobami odlišných etnik
komunikovat s osobami odlišných etnik
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednášení
Přednášení
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Demonstrace
Demonstrace
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Příprava a přednes prezentace
Příprava a přednes prezentace
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • Psychologie Dnes. Odborný časopis. .
  • Psychologie pro Praxi. Odborný časopis. .
  • ANDRÁŠIOVÁ, M., BEDNAŘÍK, A. Komunikace s nemocným. Praha: Grada, 2020.
  • COURNOYER, B. The social work skills workbook. Boston: Cengage Learning, 2017.
  • DLABAL, M. Komunikace v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2021.
  • FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017.
  • GLASL, F. Pomoc, konflikty!: koncepty - cvičení - praktické metody. Hranice: Fabula, 2015.
  • JANÁČKOVÁ, L., WEISS, P. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál, 2008.
  • JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace: projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč v neverbální komunikaci.. Praha: Grada, 2015.
  • KINDL - BEILFUS, C. Umění ptát se: v koučování, poradenství a systemické terapii. Praha: Portál, 2016.
  • KISSANE, D., W. (ed). Handbook of communication in oncology and palliative care. Oxford: Oxford University Press, 2011.
  • KLIPPERT, H. Nápadník aktivit pro trénink komunikace a komunikačních kompetencí. Brno: Edika, 2013.
  • KOLAJOVÁ, L. Týmová spolupráce: Jak efektivně vést tým pro dosažení nejlepších výsledků. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1764-6.
  • MACKINOVA, M., KOPINEC, P., HOLONIČ, J., STANČIAK, V. Language Communication Skills in Health and Social Care Workers. In Iran Journal Public Health, vol. 4, no 4. 2019.
  • MANNIX, K. Naslouchej. Jak najít slova pro citlivý rozhovor. Z angličtiny přeložila Soňa Freiová. Praha: Cesta domů, 2022.
  • PACHER, P., STEHLÍKOVÁ, L., KETTNER, D. Anatomie komunikace: jak se dohodnout s každým vždy, když chci. Moravany: Institute of Applied Psychology, 2014.
  • PAULÍK, K. Psychologie lidské odolnosti. 2. vyd. Praha: Grada, 2017.
  • PTÁČEK, R. a kol. Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada, 2011.
  • ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. . Praha: Galén, 2009.
  • ZACHAROVÁ, E. Komunikace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr