Vyučující
|
-
Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Seminář - Historie, přelomové okamžiky žilní kanylace, etické a právní aspekty u pacientů se žilními vstupy. - Prohloubení/vizualizace anatomie cévního systému k zajištění žilního přístupu. - Rozlišení žilních vstupů - krátkodobé, střednědobé, dlouhodobé a jejich využití. - Způsoby a kontrola zavedení, Seldingerova technika, využití SONO vizualizace, asistence sestry a vývoj kompetencí. - Specializovaný tým v péči o střednědobé/dlouhodobé žilní přístupy, edukační témata, tvorba standardů péče. - Problematika hluboké žilní trombózy u zavedených žilních vstupů, včasné odhalení příznaků sestrou a návazná opatření.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 7 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 8 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit anatomii cévního systému k lokaci střednědobého/dlouhodobého cévního přístupu |
objasnit anatomii cévního systému k lokaci střednědobého/dlouhodobého cévního přístupu |
uvést příklady indikací k zavedení spolehlivého střednědobého/dlouhodobého žilního přístupu |
uvést příklady indikací k zavedení spolehlivého střednědobého/dlouhodobého žilního přístupu |
vysvětlit techniku zavedení |
vysvětlit techniku zavedení |
popsat postup inzerce a implantace jednotlivých střednědobých/dlouhodobých žilních přístupů |
popsat postup inzerce a implantace jednotlivých střednědobých/dlouhodobých žilních přístupů |
popsat historii a současnou návaznost, právní a etické aspekty žilních přístupů |
popsat historii a současnou návaznost, právní a etické aspekty žilních přístupů |
Odborné dovednosti |
---|
rozlišit jednotlivé žilní přístupy, způsoby inzerce a implantace střednědobých/dlouhodobých žilních přístupů |
rozlišit jednotlivé žilní přístupy, způsoby inzerce a implantace střednědobých/dlouhodobých žilních přístupů |
asistovat u výkonu a sledovat vývoj kompetencí sestry, zejména pro inzerce střednědobých žilních přístupů |
asistovat u výkonu a sledovat vývoj kompetencí sestry, zejména pro inzerce střednědobých žilních přístupů |
vést edukaci pacienta a pečujících zaměřenou na základní ošetřovatelskou péči o dlouhodobé žilní přístupy |
vést edukaci pacienta a pečujících zaměřenou na základní ošetřovatelskou péči o dlouhodobé žilní přístupy |
vytvářet vhodné edukační materiály k péči o střednědobé/dlouhodobé katétry |
vytvářet vhodné edukační materiály k péči o střednědobé/dlouhodobé katétry |
dokumentovat péči spojenou s bezpečnou péčí o dlouhodobé žilní přístupy |
dokumentovat péči spojenou s bezpečnou péčí o dlouhodobé žilní přístupy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Doporučená literatura
|
-
ČIHÁK, R. Anatomie člověka 1,2. 3. vyd. Praha: Grada, 2011.
-
CHARVÁT, J. Žilní vstupy: dlouhodobé a střednědobé. Praha: Grada, 2016.
-
CHYTILOVÁ, E. a kol. Cévní přístupy pro hemodialýzu. Praha: Mladá fronta, 2015.
-
KAPOUNOVÁ, G. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 2. vyd. Praha: Grada, 2020.
-
ŠEVČÍK, P. a kol. Intenzivní medicína. Praha: Galén, 2014.
|