Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Semináře - Úvod do předmětu, terminologie, vymezení pojmů. - Biografie v ošetřovatelské praxi, její význam a využití. - Životní příběh pacienta/klienta jako zdroj informací pro pečující osoby, časová osa. - Koncepce biografické péče. - Spolupráce s rodinou při biografické péči a edukace neformálních pečujících. - Skórovací mechanizmy pro kontrolu kvality péče. - Etické aspekty práce s biografií, informovaný souhlas. Cvičení - Ošetřovatelský proces a biografie. - Biografie v péči o seniory. - Příprava informovaného souhlasu pro pacienta/klienta. - Konstrukce biografického listu. - Komunikace s pacientem/klientem v rámci sběru informací. - Využití informací z biografie pacienta/uživatele zdravotně sociálních služeb k posílení sebepéče. - Biografie a pyramida potřeb dle Maslowa.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 7 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat pojmy biografie, životní příběh, biografická péče |
definovat pojmy biografie, životní příběh, biografická péče |
popsat koncepci biografické péče |
popsat koncepci biografické péče |
analyzovat význam biografie v péči o pacienta/klienta |
analyzovat význam biografie v péči o pacienta/klienta |
charakterizovat skórovací mechanizmy pro kontrolu kvality péče |
charakterizovat skórovací mechanizmy pro kontrolu kvality péče |
vysvětlit "Abecedu biografické péče o seniory" |
vysvětlit "Abecedu biografické péče o seniory" |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat s životním příběhem při poskytování péče |
pracovat s životním příběhem při poskytování péče |
připravit informovaný souhlas pro pacienta/klienta |
připravit informovaný souhlas pro pacienta/klienta |
konstruovat biografický list |
konstruovat biografický list |
zpracovat životní příběh konkrétního pacienta/klienta a aplikovat v praxi |
zpracovat životní příběh konkrétního pacienta/klienta a aplikovat v praxi |
stanovit měřitelné ukazatele a zhodnotit kvalitu péče |
stanovit měřitelné ukazatele a zhodnotit kvalitu péče |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Zážitková (sebezkušenostní) |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace studenta |
Analýza prezentace studenta |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Doporučená literatura
|
-
BIENSTEIN, CH., FRÖHLICH, A. Basale Stimulation in der Pflege. Bern: Verlag H. Huber, 2012.
-
BÖHM, E. Psychobiografický model péče podle Böhma. Praha: Mladá fronta, 2015.
-
BÖHM, E. Psychobiographisches pflegemodell nach Böhm. 4. vyd. Wien: Maudrich, 2009.
-
FRIEDLOVÁ, K. Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada, 2007.
-
GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života. Praha: Grada, 2011.
-
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. 2. vyd. Praha: HBT. 2010.
-
INNES, A. Die Dementia Care Mappping Methode (DCM). Bern: Verlag H. Huber, 2004.
-
JANEČKOVÁ, H. Reminiscence: využití vzpomínek při práci se seniory. Praha: Portál, 2010.
-
KRÁTKÁ, A. Hodnoty a potřeby člověka v ošetřovatelské praxi: studijní texty. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018.
-
MALÍKOVÁ, E. Péče o seniory v pobytových sociálních zařízeních. Praha: Grada, 2010.
-
NEUMANN-PONESCH, S. Modelle und Theorien in der Pflege. 4. vyd. Wien: Facultas Verlag, 2017.
-
ÖHLINGER, R., SCHNEIDER, R., DORFMEISTER, G. Demezrechte Pflege und Betreuung. Wien-Graz: Verlag NWV, 2010.
-
PROCHÁZKOVÁ, E. Biografie v péči o seniory. Praha: Grada, 2019.
-
PROCHÁZKOVÁ, E. Management biografické péče o seniory. Frýdek Místek: JOKL, 2021.
|