Předmět: Aktivizace klientů v domácí péči

« Zpět
Název předmětu Aktivizace klientů v domácí péči
Kód předmětu UZV/DKAKT
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svobodová Silvie, Mgr.
Obsah předmětu
Semináře - Psychosociální aktivizace a terapie. - Základy ergoterapie a její uplatnění v domácím prostředí. - Základy reminiscenční terapie a její uplatnění v domácím prostředí. - Techniky a prvky arteterapie a jejich uplatnění v domácím prostředí. - Techniky a prvky dramaterapie a jejich uplatnění v domácím prostředí. - Techniky a prvky taneční a pohybové terapie a jejich uplatnění v domácím prostředí. - Techniky a prvky muzikoterapie a jejich uplatnění v domácím prostředí. Cvičení - Portfolio aktivizačních metod/technik s ohledem na různé věkové kategorie v domácím prostředí. - Praktické ukázky výchovně aktivizačních technik. - Tvorba výrobků z pohledu jednotlivce a skupiny. - Herní terapie a její uplatnění v domácím prostředí. - Základy zooterapie a její uplatnění v domácím prostředí. - Tvorba plánů pro psychosociální aktivizaci a terapii. - Možnosti zapojení rodinných příslušníků do psychosociální aktivizace a terapie.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zápočet - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
stanovit aktivizační plán pro jednotlivé věkové skupiny klientů v domácím prostředí
stanovit aktivizační plán pro jednotlivé věkové skupiny klientů v domácím prostředí
objasnit zásady aktivizace klientů v domácím prostředí
objasnit zásady aktivizace klientů v domácím prostředí
používat odbornou terminologii z hlediska pojmů a pojmosloví
používat odbornou terminologii z hlediska pojmů a pojmosloví
objasnit význam aktivizace klientů v domácím prostředí
objasnit význam aktivizace klientů v domácím prostředí
odhadnout možnosti využití psychosociální a expresivní terapie
odhadnout možnosti využití psychosociální a expresivní terapie
Odborné dovednosti
aplikovat techniky ergoterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky ergoterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky arteterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky arteterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky dramaterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky dramaterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky taneční a pohybové terapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky taneční a pohybové terapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky muzikoterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
aplikovat techniky muzikoterapie a umět je uplatnit v domácím prostředí
stanovit faktory ovlivňující každodenní aktivity života a reagovat na ně změnou v aktivizačním plánu
stanovit faktory ovlivňující každodenní aktivity života a reagovat na ně změnou v aktivizačním plánu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Analýza textu
Analýza textu
Odborné dovednosti
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Týmová práce
Týmová práce
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • BÖHM, E. Psychobiografický model péče podle Böhm. Praha: Mladá fronta, 2016.
  • BÖHM, E. Psychobiographisches pflegemodell nach Böhm. 4. vyd. Wien: Maudrich, 2009.
  • CAMPBEEL, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000.
  • CARPER, J. 100 Simple Things You Can Do to Prevent Alzheimer's and Age-Related Memory Loss. New York: Little, Brown and Company, 2012.
  • CÍLKOVÁ, E. Hrajeme pohádky z celého světa. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-695-7.
  • DUČAIOVÁ, J. a kol. Aktivizace seniorů - tělesné a duševní aktivizační programy. Praha: Cyprus Dashofer, 2019.
  • HICKSON, A. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-387-0.
  • HOROVÁ, J. Ateliér výtvarných nápadů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-440-3.
  • JELÍNKOVÁ, J. Ergoterapie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-583-7.
  • KANTOR, J. Základy muzikoterapie. Praha: Grada, 2009.
  • KLEVETOVÁ, D. Motivační prvky při práci se seniory. 2. vyd. Praha: Grada, 2017.
  • KRIVOŠÍKOVÁ, M. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada, 2011.
  • ROCHESTER, C. Volunteering And Society In The 21st Century. New York: Palgrave Macmillan, 2010.
  • SKARLANTOVÁ, J., VECHOVÁ, M. Textilní výtvarné techniky. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-7238-319-1.
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. 3. vyd. Praha: Portál, 2007.
  • ŠPATENKOVÁ, N. Reminiscenční terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-711-0.
  • UHLÍŘ, J. Tvoříme ve stylu známých malířů. Praha: Portál, 2002.
  • WEHNER, L. Smyslová aktivizace - v péči seniory a klienty s demencí. Praha: Grada, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr