Předmět: Komunikace a narativní terapie s nevyléčitelně nemocnými pacienty a jejich blízkými

« Zpět
Název předmětu Komunikace a narativní terapie s nevyléčitelně nemocnými pacienty a jejich blízkými
Kód předmětu UZV/DK3KO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky - Postavení paliativní péče v systému zdravotních a sociálních služeb v České republice, rozvoj paliativní péče poskytované dětem v České republice, role psychologa a psychoterapeuta v paliativním týmu, význam komunikace s pacientem a jeho blízkými, význam interdisciplinární týmové komunikace při péči o terminálně nemocného pacienta Zdroje stresu v paliativní péči, strategie vyrovnávání se stresem, syndrom vyhoření (příčiny, projevy, prevence). Vhodné postupy psychohygieny v péči "o sebe sama", strategie vyrovnávání se se stresem. Psychosociální aspekty nemoci - ztráta pracovní role, finančního zabezpečení rodiny, změna prostředí, společenské role, plánování budoucnosti. - Paliativní komunikace a její specifika. Fáze adaptace pacienta a jeho rodiny na nevyléčitelné onemocnění. Strach ze smrti a umírání, psychologické aspekty chronické bolesti u dospělého a dětského pacienta. Fáze truchlení a nejčastější otázky pozůstalých, možnosti emoční a komunikační podpory pro pozůstalé, potřeby pozůstalých a truchlících rodinných příslušníků. - Specifika umírání dětských pacientů v hospici a domácím prostředí. Vliv nemoci dítěte na rodinu a její fungování. Cvičení Sebezkušenostní nácviky: - Očekávání od vzdělávání "Kde je moje role v paliativní péči?"; navázání kontaktu s pacientem a jeho blízkými, komunikace s dítětem, využití hry při péči o dítě. - Vhodné postupy při sdělení závažné diagnózy a nepříznivé prognózy; každodenní blízkost smrti, respekt před životem a umíráním, sebereflexe; psychohygiena v paliativní péči a péče "o sebe sama". - Komunikace s nevyléčitelně nemocným dětským, dospívajícím a dospělým pacientem a jeho blízkými - psychosociální přístup, řeč těla, herní terapie apod. - Identifikace aktuálních potřeb pacienta, hodnocení a měření bolesti a bolestivého chování včetně somatické a psychické složky; problematika akutních stavů - strach, anxieta. - Životní příběh pacienta a jeho potřeby v závěru života. - Nejčastější otázky pozůstalých, praktické informace a pomoc pozůstalým. - Zásady komunikace s pozůstalými po úmrtí dítěte, možnosti emoční a komunikační podpory. - Komunikace s blízkými pacienta, předávání informací, osoba blízká, osoba důvěry.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 9 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 11 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat psychosociální aspekty nemoci
popsat psychosociální aspekty nemoci
charakterizovat specifika umírání dětských pacientů a fáze adaptace pacienta a jeho rodiny na nevyléčitelné onemocnění
charakterizovat specifika umírání dětských pacientů a fáze adaptace pacienta a jeho rodiny na nevyléčitelné onemocnění
objasnit význam týmové komunikace při péči o terminálně nemocného pacienta
objasnit význam týmové komunikace při péči o terminálně nemocného pacienta
analyzovat možnosti emoční a komunikační podpory pro pozůstalé
analyzovat možnosti emoční a komunikační podpory pro pozůstalé
zhodnotit zdroje stresu v paliativní péči a vhodné strategie vyrovnávání se se stresem
zhodnotit zdroje stresu v paliativní péči a vhodné strategie vyrovnávání se se stresem
describe the psychosocial aspects of the disease
describe the psychosocial aspects of the disease
characterize the specifics of dying in pediatric patients and the stages of adaptation of the patient and his family to an incurable disease
characterize the specifics of dying in pediatric patients and the stages of adaptation of the patient and his family to an incurable disease
explain the importance of team communication in the care of a terminally ill patient
explain the importance of team communication in the care of a terminally ill patient
analyze the possibilities of emotional and communication support for survivors
analyze the possibilities of emotional and communication support for survivors
evaluate the sources of stress in palliative care and appropriate strategies for coping with stress
evaluate the sources of stress in palliative care and appropriate strategies for coping with stress
Odborné dovednosti
komunikovat s nevyléčitelně nemocným pacientem a jeho blízkými s ohledem na jeho pohlaví, věk a stav za využití narativní terapie a provázet je terminálním stavem
komunikovat s nevyléčitelně nemocným pacientem a jeho blízkými s ohledem na jeho pohlaví, věk a stav za využití narativní terapie a provázet je terminálním stavem
poskytovat psychosociální podporu nevyléčitelně nemocným a osobám blízkým (pečujícím, rodinným příslušníkům)
poskytovat psychosociální podporu nevyléčitelně nemocným a osobám blízkým (pečujícím, rodinným příslušníkům)
identifikovat aktuální potřeby nevyléčitelně nemocného pacienta, hodnotit a měřit bolest a bolestivé chování včetně somatické a psychické složky
identifikovat aktuální potřeby nevyléčitelně nemocného pacienta, hodnotit a měřit bolest a bolestivé chování včetně somatické a psychické složky
řešit akutní symptomy terminálního stavu včetně strachu a úzkosti
řešit akutní symptomy terminálního stavu včetně strachu a úzkosti
vyslechnout životní příběh pacienta a respektovat jeho potřeby v závěru života
vyslechnout životní příběh pacienta a respektovat jeho potřeby v závěru života
communicate with a terminally ill patient and their loved ones with regard to their gender, age and condition using narrative therapy and guide them through the terminal state
communicate with a terminally ill patient and their loved ones with regard to their gender, age and condition using narrative therapy and guide them through the terminal state
provide psychosocial support to the terminally ill and loved ones (caregivers, family members)
provide psychosocial support to the terminally ill and loved ones (caregivers, family members)
identify the current needs of the terminally ill patient, assess and measure pain and painful behaviour, including somatic and psychological components
identify the current needs of the terminally ill patient, assess and measure pain and painful behaviour, including somatic and psychological components
deal with acute symptoms of the terminal state, including fear and anxiety
deal with acute symptoms of the terminal state, including fear and anxiety
listen to the patient's life story and respect their needs at the end of life
listen to the patient's life story and respect their needs at the end of life
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Esej
Esej
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • BUŽGOVÁ, R. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015.
  • BUŽGOVÁ, R., SIKOROVÁ, L. a kol. Dětská paliativní péče. Praha: Grada, 2019.
  • FREEDMAN, J., COMBS, G. Narativní psychoterapie. Praha: Portál, 2009.
  • KABELKA, L. Nemocné rozhovory: Komunikace a narativní terapie s nevyléčitelně nemocnými pacienty. Praha: Grada, 2020.
  • KADUSON, G. H., SCHAEFER, CH. E. Short-term play therapy for children. New York: Guilford Press, 2006.
  • KURUCOVÁ, R. Zátěž pečovatele: posuzování, diagnostika, intervence a prevence v péči o nevyléčitelně nemocné. Praha: Grada, 2016.
  • MANNIX, K. Naslouchej. Jak najít slova pro citlivý rozhovor. Z angličtiny přeložila Soňa Freiová. Praha: Cesta domů, 2022.
  • MARKOVÁ, A. a kol. Hospic do kapsy: příručka pro domácí paliativní týmy. 4. vydání. Praha: Cesta domů, 2023.
  • MARKOVÁ, A. Hospic do kapsy: příručka pro domácí paliativní týmy. Praha: Cesta domů, 2015.
  • MOSCHINI, L. B. Art, Play, and Narrative Therapy: Using Metaphor to Enrich Your Clinical Practice. New York: Routledge, 2018.
  • TOMEŠ, I., DRAGOMIRECKÁ, E., SEDLÁROVÁ, K., VODÁČKOVÁ, D. Rozvoj hospicové péče a její bariéry. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr