Vyučující
|
-
Schneider Michaela, PhDr. Ph.D., MBA
-
Chvatíková Sylvie, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Semináře - Klinické hodnocení geriatrického pacienta (geriatrická syndromologie, polymorbidita, atypická symptomatologie, geriatrická křehkost, deteriorace). - Geriatrická křehkost. - Zvláštnosti chorob ve stáří, potřeby seniorů a odlišnosti u osob seniorského věku. - Riziko rozvoje imobilizačního syndromu. - Specializovaná péče o seniory s poruchami kognitivních funkcí. - Diferenciální diagnostika demence, deprese, deliria, intervence a terapeutické přístupy. - Etické aspekty péče u geriatricky nemocných. - Respektování důstojnosti u osob seniorského věku. Cvičení - Klinické vyšetření geriatrického pacienta. - Hodnocení u geriatrického pacienta s využitím měřících a hodnotících technik. - Obtížně hodnotitelný pacient s demencí, hodnocení bolesti a pokročilé demence, hodnocení úzkosti a nálady. - Tvorba plánu péče z modelových kazuistik. - Koordinace zabezpečení akutní, navazující a domácí péče u geriatrického pacienta.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 11 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
používat vhodnou terminologii v oblasti gerontologie |
používat vhodnou terminologii v oblasti gerontologie |
definovat zvláštnosti chorob ve stáří |
definovat zvláštnosti chorob ve stáří |
hodnotit soběstačnost dle hodnotících škál a měřících technik u seniorů |
hodnotit soběstačnost dle hodnotících škál a měřících technik u seniorů |
specifikovat péči o seniory s poruchami kognitivních funkcí |
specifikovat péči o seniory s poruchami kognitivních funkcí |
vysvětlí etické aspekty péče o seniory |
vysvětlí etické aspekty péče o seniory |
Odborné dovednosti |
---|
naplánovat psychosociální intervence při poskytování ošetřovatelské péče seniorům v domácích podmínkách |
naplánovat psychosociální intervence při poskytování ošetřovatelské péče seniorům v domácích podmínkách |
mapovat potřeby seniorů, hodnotit rizika pádu |
mapovat potřeby seniorů, hodnotit rizika pádu |
využívat evidence based practice u pacientů v seniorském věku |
využívat evidence based practice u pacientů v seniorském věku |
edukovat osoby seniorského věku |
edukovat osoby seniorského věku |
prakticky nacvičovat použití měřících technik a hodnotících škál v hodnocení kognitivních funkcí seniora |
prakticky nacvičovat použití měřících technik a hodnotících škál v hodnocení kognitivních funkcí seniora |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Odborné dovednosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Práce studentů ve dvojicích |
Práce studentů ve dvojicích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Známkou |
Známkou |
Didaktický test |
Didaktický test |
Doporučená literatura
|
-
BARTOŠ, A., RAISOVÁ, M. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Praha: Mladá fronta, 2019.
-
BOLTZ, M. et al. (eds.). Evidence-based Geriatric Nursing Protocols for Best Practice. New York: Springer Publishing Company, 2016.
-
ČECHOVÁ, K., FENDRYCH MAZANCOVÁ, A., MARKOVÁ, H. V bludišti jménem Alzheimer: na co v ordinaci nezbývá čas. Praha: Management Press, 2019.
-
ČELEDOVÁ, L., KALVACH, Z., ČEVELA, R. Úvod do gerontologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016.
-
ELIOPOULOS, Ch. Gerontological Nursing: 9th Edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2017.
-
JIRÁK, R., HOLMEROVÁ, I., BORZOVÁ, C. Demence a jiné poruchy paměti: komunikace a každodenní péče. Praha: Grada, 2009.
-
KABELKA, L. Geriatrická paliativní péče a komunikace o nemoci. Praha: Mladá fronta, 2018.
-
KALVACH, Z. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada, 2008.
-
KALVACH, Z. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004.
-
KISVETROVÁ, H. Demence a kvalita života. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.
-
KUCKIR, M., VAŇKOVÁ, H., HOLMEROVÁ, I. a kol. Vybrané oblasti a nástroje funkčního geriatrického hodnocení. Praha: Grada, 2016.
-
Odborné periodikum. Geriatrie a gerontologie. .
-
ONDRIOVÁ, I. Etické problémy a dilemata v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2021.
-
POKORNÁ, A. Ošetřovatelství v geriatrii: hodnotící nástroje. Praha: Grada, 2013.
-
PŘIBYL, H. Lidské potřeby ve stáří. Praha: Maxdorf, 2015.
-
ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015.
-
TRACHTOVÁ, E. a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 4. vydání, rozšířené. Brno: NCO NZO, 2018.
-
WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
-
ZVĚŘOVÁ, M. Alzheimerova demence. Praha: Grada, 2017.
|