Předmět: Specializovaná ošetřovatelská péče o seniory

« Zpět
Název předmětu Specializovaná ošetřovatelská péče o seniory
Kód předmětu UZV/DK2SE
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schneider Michaela, PhDr. Ph.D., MBA
  • Chvatíková Sylvie, Mgr.
Obsah předmětu
Semináře - Klinické hodnocení geriatrického pacienta (geriatrická syndromologie, polymorbidita, atypická symptomatologie, geriatrická křehkost, deteriorace). - Geriatrická křehkost. - Zvláštnosti chorob ve stáří, potřeby seniorů a odlišnosti u osob seniorského věku. - Riziko rozvoje imobilizačního syndromu. - Specializovaná péče o seniory s poruchami kognitivních funkcí. - Diferenciální diagnostika demence, deprese, deliria, intervence a terapeutické přístupy. - Etické aspekty péče u geriatricky nemocných. - Respektování důstojnosti u osob seniorského věku. Cvičení - Klinické vyšetření geriatrického pacienta. - Hodnocení u geriatrického pacienta s využitím měřících a hodnotících technik. - Obtížně hodnotitelný pacient s demencí, hodnocení bolesti a pokročilé demence, hodnocení úzkosti a nálady. - Tvorba plánu péče z modelových kazuistik. - Koordinace zabezpečení akutní, navazující a domácí péče u geriatrického pacienta.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 11 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
používat vhodnou terminologii v oblasti gerontologie
používat vhodnou terminologii v oblasti gerontologie
definovat zvláštnosti chorob ve stáří
definovat zvláštnosti chorob ve stáří
hodnotit soběstačnost dle hodnotících škál a měřících technik u seniorů
hodnotit soběstačnost dle hodnotících škál a měřících technik u seniorů
specifikovat péči o seniory s poruchami kognitivních funkcí
specifikovat péči o seniory s poruchami kognitivních funkcí
vysvětlí etické aspekty péče o seniory
vysvětlí etické aspekty péče o seniory
Odborné dovednosti
naplánovat psychosociální intervence při poskytování ošetřovatelské péče seniorům v domácích podmínkách
naplánovat psychosociální intervence při poskytování ošetřovatelské péče seniorům v domácích podmínkách
mapovat potřeby seniorů, hodnotit rizika pádu
mapovat potřeby seniorů, hodnotit rizika pádu
využívat evidence based practice u pacientů v seniorském věku
využívat evidence based practice u pacientů v seniorském věku
edukovat osoby seniorského věku
edukovat osoby seniorského věku
prakticky nacvičovat použití měřících technik a hodnotících škál v hodnocení kognitivních funkcí seniora
prakticky nacvičovat použití měřících technik a hodnotících škál v hodnocení kognitivních funkcí seniora
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Známkou
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • BARTOŠ, A., RAISOVÁ, M. Testy a dotazníky pro vyšetřování kognitivních funkcí, nálady a soběstačnosti. Praha: Mladá fronta, 2019.
  • BOLTZ, M. et al. (eds.). Evidence-based Geriatric Nursing Protocols for Best Practice. New York: Springer Publishing Company, 2016.
  • ČECHOVÁ, K., FENDRYCH MAZANCOVÁ, A., MARKOVÁ, H. V bludišti jménem Alzheimer: na co v ordinaci nezbývá čas. Praha: Management Press, 2019.
  • ČELEDOVÁ, L., KALVACH, Z., ČEVELA, R. Úvod do gerontologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016.
  • ELIOPOULOS, Ch. Gerontological Nursing: 9th Edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins, 2017.
  • JIRÁK, R., HOLMEROVÁ, I., BORZOVÁ, C. Demence a jiné poruchy paměti: komunikace a každodenní péče. Praha: Grada, 2009.
  • KABELKA, L. Geriatrická paliativní péče a komunikace o nemoci. Praha: Mladá fronta, 2018.
  • KALVACH, Z. Geriatrické syndromy a geriatrický pacient. Praha: Grada, 2008.
  • KALVACH, Z. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004.
  • KISVETROVÁ, H. Demence a kvalita života. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020.
  • KUCKIR, M., VAŇKOVÁ, H., HOLMEROVÁ, I. a kol. Vybrané oblasti a nástroje funkčního geriatrického hodnocení. Praha: Grada, 2016.
  • Odborné periodikum. Geriatrie a gerontologie. .
  • ONDRIOVÁ, I. Etické problémy a dilemata v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2021.
  • POKORNÁ, A. Ošetřovatelství v geriatrii: hodnotící nástroje. Praha: Grada, 2013.
  • PŘIBYL, H. Lidské potřeby ve stáří. Praha: Maxdorf, 2015.
  • ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015.
  • TRACHTOVÁ, E. a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 4. vydání, rozšířené. Brno: NCO NZO, 2018.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2012.
  • ZVĚŘOVÁ, M. Alzheimerova demence. Praha: Grada, 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr