Předmět: Specializovaná ošetřovatelská péče o klienty s vybraným onemocněním v domácí péči 1

« Zpět
Název předmětu Specializovaná ošetřovatelská péče o klienty s vybraným onemocněním v domácí péči 1
Kód předmětu UZV/DK2KL
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Schneider Michaela, PhDr. Ph.D., MBA
  • Kudlová Pavla, PhDr. Bc. Ph.D., MBA
  • Hůsková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Semináře - Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví (MKF). Specifika péče o osoby s tělesným znevýhodněním a po mutilizujících výkonech, využití podpůrných pomůcek a vytvoření zázemí v jejich vlastním sociálním prostředí - Specifika péče o pacienty po výkonech jednodenní chirurgie ve vlastním sociálním prostředí. - Specifika péče o pacienty po operaci propuštěné do vlastního sociálního prostředí. - Specializovaná péče o pacienty s diabetem mellitem ve vlastním sociálním prostředí (hodnocení sestrou včetně rizik, plánování, edukace, prevence). - Specifika péče a komplikace u obézních pacientů v domácí prostředí, hospicové péči. - Vytvoření podmínek hygienicko-epidemiologického režimu v domácím prostředí a hospicové péči, prevence přenosu závažných virových a ATB rezistentních chorob (MRSA, gramnegativní infekce ESBL, VRE, virové infekce jako chřipka, Covid 19, hepatitis aj., jejich komplikace a následky), karanténa, izolace, barierový režim, hlášení infekčního onemocnění. Cvičení - Specializovaná ošetřovatelská péče u klientů s následky po těžkém kraniotraumatu, s poruchou vědomí, apalický syndrom. - Specializovaná ošetřovatelská péče u klientů s následky po závažném poranění/degenerativním onemocnění míchy. - Specializovaná ošetřovatelská péče u klientů s komplikovanými traumaty, zlomeninami a degenerativním onemocněním pohybového aparátu (páteře, pánve, končetin, kloubů, následky závažných popálenin). - Specializovaná ošetřovatelská péče u klientů s onemocněním gastrointestinálního traktu (onemocnění jícnu, žaludku, tenkého, tlustého střeva, jater, pankreatu, funkční poruchy, nespecifické střevní záněty). Nutriční podpora při onemocnění GIT v domácí, paliativní a hospicové péči. - Specializovaná ošetřovatelská péče u klientů s onemocněním ledvin a vývodných cest močových (záněty ledvin, selhávání ledvin, lithiáza, nádorová onemocnění, komplikace spojené se stázou moči, závažná retence moči a její příčiny v domácí, paliativní a hospicové péči.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit význam Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví pro domácí, paliativní, a hospicovou péči
objasnit význam Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví pro domácí, paliativní, a hospicovou péči
vysvětlit specifika a komplikace péče o obézní pacienty v domácí, paliativní a hospicové péči
vysvětlit specifika a komplikace péče o obézní pacienty v domácí, paliativní a hospicové péči
zdůvodnit potřebu hygienicko-epidemiologického režimu jako prevenci závažným přenosných chorob v domácím prostředí, v paliativní a hospicové péči
zdůvodnit potřebu hygienicko-epidemiologického režimu jako prevenci závažným přenosných chorob v domácím prostředí, v paliativní a hospicové péči
popsat specifika péče o klienty po výkonech jednodenní chirurgie a po operaci ve vlastním sociálním prostředí
popsat specifika péče o klienty po výkonech jednodenní chirurgie a po operaci ve vlastním sociálním prostředí
popsat specializovanou ošetřovatelskou péči u klientů s následky kraniotraumatu, závažných úrazů a degenerativních onemocnění pohybového aparátu a míchy
popsat specializovanou ošetřovatelskou péči u klientů s následky kraniotraumatu, závažných úrazů a degenerativních onemocnění pohybového aparátu a míchy
popsat specializovanou ošetřovatelskou péči u vybraných onemocnění gastrointestinálního traktu, onemocnění ledvin a vývodných cest močových
popsat specializovanou ošetřovatelskou péči u vybraných onemocnění gastrointestinálního traktu, onemocnění ledvin a vývodných cest močových
Odborné dovednosti
aplikovat znalosti do sestavování plánů péče pro domácí, paliativní a hospicovou péči u následků kraniotraumat, úrazů a degenerativních onemocnění pohybového aparátu
aplikovat znalosti do sestavování plánů péče pro domácí, paliativní a hospicovou péči u následků kraniotraumat, úrazů a degenerativních onemocnění pohybového aparátu
sestavit plány ošetřovatelské péče pro vybraná gastrointestinální onemocnění
sestavit plány ošetřovatelské péče pro vybraná gastrointestinální onemocnění
analyzovat hodnocení závažných příznaků a komplikací vybraných onemocnění ledvin, závažné obstrukce a retence vývodných cest močových
analyzovat hodnocení závažných příznaků a komplikací vybraných onemocnění ledvin, závažné obstrukce a retence vývodných cest močových
poskytovat specializovanou péči o pacienty v poúrazovém období s těžkými následky a u vybraných chorob GIT
poskytovat specializovanou péči o pacienty v poúrazovém období s těžkými následky a u vybraných chorob GIT
podporovat compliance pacienta a zásady paliativního přístupu v ošetřování u nemocných s vybranými onemocněními a následky úrazu
podporovat compliance pacienta a zásady paliativního přístupu v ošetřování u nemocných s vybranými onemocněními a následky úrazu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Odborné dovednosti
Týmová práce
Týmová práce
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Známkou
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • DLOUHÁ, O. Poruchy vývoje řeči. Praha:Galén, 2017.
  • HELMING, M., BARRERE, C. C., AVINO, K., SHIELDS, D. Core Curriculum for Holistic Nursing. Boston: Jones and Bartlett Publishers, 2013.
  • JANÍKOVÁ, E., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelská péče v chirurgii pro bakalářské a magisterské studium. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4412-4.
  • JILICH, D., KULÍŘOVÁ, V. HIV infekce: současné trendy v diagnostice, léčbě a ošetřovatelství. Praha: Mladá fronta, 2014.
  • KOŽUCHOVÁ, M. Domáca ošetrovateľská starostlivosť. Martin: Osveta, 2014.
  • KRÁTKÁ, A. Hodnoty a potřeby člověka v ošetřovatelské praxi. Studijní texty. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018.
  • KURKOVÁ, P. Nevidíme, neslyšíme, nechodíme, přesto si však rozumíme. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010.
  • LUCKEROVÁ, L. Ošetřovatelská péče o pacienta v traumatologii. Brno: NCO NZO, 2014.
  • LUKÁŠ, K., HOCH, J. Nemoci střev. Praha: Grada, 2018.
  • MESSER, B. 100 tipů pro plánování domácí ošetřovatelské péče. Praha: Portál, 2016.
  • MESSER, B. 100 tipů pro plánování péče v domovech pro seniory. Praha: Portál, 2017.
  • NEJEDLÁ, M. Fyzikální vyšetření pro sestry. 2. vyd. Praha: Grada, 2015.
  • Odborná periodika. Florence. Paliativní medicína. .
  • PAUR, J. Naše historie. Praha: Svaz neslyšících a nedoslýchavých osob v ČR, 2016.
  • TRACHTOVÁ, E. a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 4. vyd. Brno: NCO NZO, 2018.
  • WATSON, J. Handbook for Caring Science. New York: Springer Publishing Company, 2018.
  • WATSON, J. Human Caring Science. Boston: Jones and Bartlett, 2019.
  • WHO. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví. Bez místa určení, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr