Předmět: Edukační činnost všeobecné sestry se specializací

« Zpět
Název předmětu Edukační činnost všeobecné sestry se specializací
Kód předmětu UZV/DK2ED
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hoffmannová Andrea, Mgr.
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky - Proces edukace ve vlastním sociálním prostředí pacienta/klienta. - Didaktické dovednosti sester podporující kvalitu edukace v ošetřovatelství. Etické aspekty edukačního procesu. - Specifika edukace pacientů/klientů v domácí a hospicové péči, výchovně-vzdělávací problémy. - Identifikace edukačních potřeb, tvorba edukačních materiálů, validace edukačních materiálů. - Didaktické hledisko tvorby edukačních letáků, brožur, videí aj. Motivace pacientů/klientů a jejich rodin/blízkých. - Zvláštní didaktická hlediska edukace u různých věkových skupin (edukace dospělých, seniorů, dětí a mladistvých). - Management edukace, projektování. Příprava a organizace odborné a vzdělávací akce (konference, semináře, workshopu aj.). Semináře - Úloha sestry v péči o pacienta v domácí a hospicové péči s akcentem na edukaci v jednotlivých fázích nemoci. Problematika bolesti, spolupráce s rodinou. Specifika edukace zdravotnických pracovníků. - Specifika edukace pacientek před propuštěním do vlastního sociálního prostředí - po operaci prsu (mastektomii). Specifika edukace pacientů/klientů po mutilizujících (stigmatizujících) chirurgických výkonech, po operaci štítné žlázy aj. - Specifika edukace pacientů před plánovaným chirurgickým výkonem (obecně), edukace rodinných příslušníků s cílem získat je ke spolupráci (plánované a akutní výkony). Edukace před a po endoskopické operaci. - Specifika edukace pacientů s respiračním onemocněním, edukace před propuštěním do domácího léčení, edukace ve vlastním sociálním prostředí klienta. - Specifika edukace pacientů s kardiovaskulárním onemocněním, edukace před propuštěním do domácího léčení, edukace ve vlastním sociálním prostředí klienta. - Specifika edukace pacientů na urologickém oddělení, edukační proces u pacientů s vybranou problematikou (např. po operaci ledvin, močových cest, specifika endoskopických přístupů, péče o permanentní katétry aj.). - Specifika edukace na traumatologickém a ortopedickém oddělení, edukace nemocných a jejich blízkých po úrazech, specifické přístupy u dětí. Edukační proces u pacientů před plánovanou operací endoprotézy kyčelního a kolenního kloubu, edukace v pooperačním období a před propuštěním a po propuštění pacienta z nemocnice. - Specifika edukace na vybraných klinických pracovištích (na dermatovenerlogii, na plastice, na ORL, očním oddělení aj.) u klientů před a po invazivních zákrocích. Edukace nemocných a jejich blízkých. - Edukace pacienta a rodinných příslušníků před propuštěním do domácího léčení, case management, plánované propouštění, spolupráce s praktickou sestrou, sestrou domácí péče, sdílení informací. Edukace laické veřejnosti. Cvičení - Edukace pacienta/ klienta a blízkých osob. - Edukace laické veřejnosti. - Edukace zdravotnických pracovníků. - Příklady dobré praxe. - Kazuistiky. - Projekty. - Multidisciplinární přístup, spolupráce, komunikace.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku - 45 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat koncepci edukace a jednotlivé kroky procesu edukace
popsat koncepci edukace a jednotlivé kroky procesu edukace
popsat specifika edukace pacienta v jeho vlastním sociálním prostředí
popsat specifika edukace pacienta v jeho vlastním sociálním prostředí
vyjmenovat jednotlivé edukační postupy o nemocné s vybraným onemocněním
vyjmenovat jednotlivé edukační postupy o nemocné s vybraným onemocněním
popsat specifika edukace pečujících rodinných příslušníků
popsat specifika edukace pečujících rodinných příslušníků
vlastními slovy vysvětlit prevenci možných komplikací v souvislosti se základním onemocněním
vlastními slovy vysvětlit prevenci možných komplikací v souvislosti se základním onemocněním
Odborné dovednosti
připravit a obhájit edukační standard
připravit a obhájit edukační standard
stanovit si kritické body přípravy odborného školení, semináře, konference atd.
stanovit si kritické body přípravy odborného školení, semináře, konference atd.
kriticky zhodnotit výsledek edukace a navrhnout případná řešení
kriticky zhodnotit výsledek edukace a navrhnout případná řešení
edukovat pacienty a jejich blízké v režimových opatřeních a v ošetřovatelské péči ve vlastním sociálním prostředí
edukovat pacienty a jejich blízké v režimových opatřeních a v ošetřovatelské péči ve vlastním sociálním prostředí
naplánovat a realizovat vhodné edukační intervence u pacienta ve vlastním sociálním prostředí
naplánovat a realizovat vhodné edukační intervence u pacienta ve vlastním sociálním prostředí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Týmová práce
Týmová práce
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Demonstrace
Demonstrace
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Známkou
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • BÁRTLOVÁ, S., MARKOVÁ, M. Role sestry specialistky. Brno: NCO NZO, 2008.
  • BERMAN, A., SNYDER, S. J. Skills in Clinical Nursing. 9th edition. Pearson, 2020.
  • BUTCHER, H. K., BULECHEK, G. M. Nursing Inteventions Classification (NIC). Amsterdam: Elsevier Health Sciences, 2018.
  • HARDEN, R. M., LILLEY, P. The Eight Roles of the Medical Teacher. Amsterdam: Elsevier Health Sciences.
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010.
  • KANTOR, J. a kol. Edukace osob s omezením hybnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013.
  • KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
  • MAGUROVÁ, D., MAJERNÍKOVÁ, Ĺ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2009.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Edukace v ošetřovatelství. Respekt a úcta k lidské důstojnosti. Trenčín: Trenčianská univerzita A. Dubčeka v Trenčíne, 2015.
  • MATOUŠ, M., MATOUŠOVÁ, M., KUČERA, M. Život s endoprotézou kyčelního kloubu. Praha: Grada, 2018.
  • MOORHEAD, S., JOHNSON, M. Nursing Outcomes Classification (NOC). Amsterdam: Elsevier Health Sciences, ´201.
  • NEMCOVÁ, J., HLINKOVÁ, E. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010.
  • OWEN, H. Simulation in Healthcare Education. New York City: Springer International Publishing AG, 2018.
  • POKORNÁ, A. a kol. Management nežádoucích událostí ve zdravotnictví. Metodika prevence, identifikace a analýza. Praha: Grada, 2019.
  • ŠPATENKOVÁ, N. a L. SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015.
  • VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. Praha: Česká andragogická společnost, 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr