Předmět: Edukační činnost všeobecné sestry se specializací

« Zpět
Název předmětu Edukační činnost všeobecné sestry se specializací
Kód předmětu UZV/DK2ED
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hoffmannová Andrea, Mgr.
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky - Proces edukace ve vlastním sociálním prostředí pacienta/klienta. - Didaktické dovednosti sester podporující kvalitu edukace v ošetřovatelství. Etické aspekty edukačního procesu. - Specifika edukace pacientů/klientů v domácí a hospicové péči, výchovně-vzdělávací problémy. - Identifikace edukačních potřeb, tvorba edukačních materiálů, validace edukačních materiálů. - Didaktické hledisko tvorby edukačních letáků, brožur, videí aj. Motivace pacientů/klientů a jejich rodin/blízkých. - Zvláštní didaktická hlediska edukace u různých věkových skupin (edukace dospělých, seniorů, dětí a mladistvých). - Management edukace, projektování. Příprava a organizace odborné a vzdělávací akce (konference, semináře, workshopu aj.). Semináře - Úloha sestry v péči o pacienta v domácí a hospicové péči s akcentem na edukaci v jednotlivých fázích nemoci. Problematika bolesti, spolupráce s rodinou. Specifika edukace zdravotnických pracovníků. - Specifika edukace pacientek před propuštěním do vlastního sociálního prostředí - po operaci prsu (mastektomii). Specifika edukace pacientů/klientů po mutilizujících (stigmatizujících) chirurgických výkonech, po operaci štítné žlázy aj. - Specifika edukace pacientů před plánovaným chirurgickým výkonem (obecně), edukace rodinných příslušníků s cílem získat je ke spolupráci (plánované a akutní výkony). Edukace před a po endoskopické operaci. - Specifika edukace pacientů s respiračním onemocněním, edukace před propuštěním do domácího léčení, edukace ve vlastním sociálním prostředí klienta. - Specifika edukace pacientů s kardiovaskulárním onemocněním, edukace před propuštěním do domácího léčení, edukace ve vlastním sociálním prostředí klienta. - Specifika edukace pacientů na urologickém oddělení, edukační proces u pacientů s vybranou problematikou (např. po operaci ledvin, močových cest, specifika endoskopických přístupů, péče o permanentní katétry aj.). - Specifika edukace na traumatologickém a ortopedickém oddělení, edukace nemocných a jejich blízkých po úrazech, specifické přístupy u dětí. Edukační proces u pacientů před plánovanou operací endoprotézy kyčelního a kolenního kloubu, edukace v pooperačním období a před propuštěním a po propuštění pacienta z nemocnice. - Specifika edukace na vybraných klinických pracovištích (na dermatovenerlogii, na plastice, na ORL, očním oddělení aj.) u klientů před a po invazivních zákrocích. Edukace nemocných a jejich blízkých. - Edukace pacienta a rodinných příslušníků před propuštěním do domácího léčení, case management, plánované propouštění, spolupráce s praktickou sestrou, sestrou domácí péče, sdílení informací. Edukace laické veřejnosti. Cvičení - Edukace pacienta/ klienta a blízkých osob. - Edukace laické veřejnosti. - Edukace zdravotnických pracovníků. - Příklady dobré praxe. - Kazuistiky. - Projekty. - Multidisciplinární přístup, spolupráce, komunikace.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Příprava na zkoušku - 45 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat koncepci edukace a jednotlivé kroky procesu edukace
popsat koncepci edukace a jednotlivé kroky procesu edukace
popsat specifika edukace pacienta v jeho vlastním sociálním prostředí
popsat specifika edukace pacienta v jeho vlastním sociálním prostředí
vyjmenovat jednotlivé edukační postupy o nemocné s vybraným onemocněním
vyjmenovat jednotlivé edukační postupy o nemocné s vybraným onemocněním
popsat specifika edukace pečujících rodinných příslušníků
popsat specifika edukace pečujících rodinných příslušníků
vlastními slovy vysvětlit prevenci možných komplikací v souvislosti se základním onemocněním
vlastními slovy vysvětlit prevenci možných komplikací v souvislosti se základním onemocněním
describe the concept of education and the individual steps of the education process
describe the concept of education and the individual steps of the education process
describe the specifics of patient education in their own social environment
describe the specifics of patient education in their own social environment
list individual educational procedures about a patient with a selected disease
list individual educational procedures about a patient with a selected disease
describe the specifics of education of caring family members
describe the specifics of education of caring family members
explain in your own words the prevention of possible complications in connection with the underlying disease
explain in your own words the prevention of possible complications in connection with the underlying disease
Odborné dovednosti
připravit a obhájit edukační standard
připravit a obhájit edukační standard
stanovit si kritické body přípravy odborného školení, semináře, konference atd.
stanovit si kritické body přípravy odborného školení, semináře, konference atd.
kriticky zhodnotit výsledek edukace a navrhnout případná řešení
kriticky zhodnotit výsledek edukace a navrhnout případná řešení
edukovat pacienty a jejich blízké v režimových opatřeních a v ošetřovatelské péči ve vlastním sociálním prostředí
edukovat pacienty a jejich blízké v režimových opatřeních a v ošetřovatelské péči ve vlastním sociálním prostředí
naplánovat a realizovat vhodné edukační intervence u pacienta ve vlastním sociálním prostředí
naplánovat a realizovat vhodné edukační intervence u pacienta ve vlastním sociálním prostředí
prepare and defend the educational standard
prepare and defend the educational standard
determine critical points in the preparation of professional training, seminars, conferences, etc.
determine critical points in the preparation of professional training, seminars, conferences, etc.
critically evaluate the outcome of the education and propose possible solutions
critically evaluate the outcome of the education and propose possible solutions
educate patients and their loved ones in regime measures and nursing care in their own social environment
educate patients and their loved ones in regime measures and nursing care in their own social environment
plan and implement appropriate educational interventions for the patient in their own social environment
plan and implement appropriate educational interventions for the patient in their own social environment
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Týmová práce
Týmová práce
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Odborné dovednosti
Demonstrace
Demonstrace
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Známkou
Známkou
Analýza prezentace studenta
Analýza prezentace studenta
Doporučená literatura
  • BÁRTLOVÁ, S., MARKOVÁ, M. Role sestry specialistky. Brno: NCO NZO, 2008.
  • BERMAN, A., SNYDER, S. J. Skills in Clinical Nursing. 9th edition. Pearson, 2020.
  • BUTCHER, H. K., BULECHEK, G. M. Nursing Inteventions Classification (NIC). Amsterdam: Elsevier Health Sciences, 2018.
  • HARDEN, R. M., LILLEY, P. The Eight Roles of the Medical Teacher. Amsterdam: Elsevier Health Sciences.
  • JUŘENÍKOVÁ, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010.
  • KANTOR, J. a kol. Edukace osob s omezením hybnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013.
  • KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2016.
  • MAGUROVÁ, D., MAJERNÍKOVÁ, Ĺ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2009.
  • MASTILIAKOVÁ, D. Edukace v ošetřovatelství. Respekt a úcta k lidské důstojnosti. Trenčín: Trenčianská univerzita A. Dubčeka v Trenčíne, 2015.
  • MATOUŠ, M., MATOUŠOVÁ, M., KUČERA, M. Život s endoprotézou kyčelního kloubu. Praha: Grada, 2018.
  • MOORHEAD, S., JOHNSON, M. Nursing Outcomes Classification (NOC). Amsterdam: Elsevier Health Sciences, ´201.
  • NEMCOVÁ, J., HLINKOVÁ, E. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010.
  • OWEN, H. Simulation in Healthcare Education. New York City: Springer International Publishing AG, 2018.
  • POKORNÁ, A. a kol. Management nežádoucích událostí ve zdravotnictví. Metodika prevence, identifikace a analýza. Praha: Grada, 2019.
  • ŠPATENKOVÁ, N. a L. SMÉKALOVÁ. Edukace seniorů. Praha: Grada, 2015.
  • VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. Praha: Česká andragogická společnost, 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr