Předmět: Specializovaná ošetřovatelská péče o děti a mladistvé

« Zpět
Název předmětu Specializovaná ošetřovatelská péče o děti a mladistvé
Kód předmětu UZV/DK2DM
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kadučáková Helena, prof. PhDr. Mgr. PhD.
  • Hoffmannová Andrea, Mgr.
  • Vrlová Lenka, Mgr.
Obsah předmětu
Přednášky - Komplexní péče o dítě, organizace péče o dítě. Problematika chronicky a nevyléčitelně nemocných dětí včetně problematiky bolesti. - Paliativní a hospicová péče u dětí a mladistvých, spolupráce s rodinou. Sociální služby poskytované dětem. - Hodnocení zdravotního stavu dítěte, specifika dětského věku. - Onemocnění u dětí s chronickým respiračním selháním, na domácí umělé plicní ventilaci, s oxygenoterapií, inhalátorem. Onemocnění u dětí a mladistvých s chronickou dialýzou. Spolupráce s dialyzačním střediskem. Semináře - Onemocnění u dětí a mladistvých s kardiovaskulárním onemocněním. Vrozené vady a získaná onemocnění srdce a cév. - Onemocnění u dětí se stomií, PEG. - Onemocnění u dětí s neurologickým onemocněním. Onemocnění u dětí u dětí s postižením pohybového aparátu. - Onemocnění u dětí u dětí s infekčním onemocněním. Cvičení - Specifika ošetřovatelské u dětí s chronickým respiračním selháním, na domácí umělé plicní ventilaci, s oxygenoterapií, inhalátorem. Péče o endotracheální kanylu a tracheostomickou kanylu. Obsluha ventilátoru. - Specifika ošetřovatelské péče o děti a mladistvé léčené chronickou dialýzou. - Specifika ošetřovatelské péče u dětí se stomií, PEG. - Specifika ošetřovatelské péče u dětí s neurologickým onemocněním. - Specifika ošetřovatelské péče u dětí s postižením pohybového aparátu. - Specifika ošetřovatelské péče u dětí s diabetem mellitem. - Specifika poskytování paliativní a hospicové péče u dětí a mladistvých, spolupráce s rodinou. - Specifika ošetřovatelské péče o nevyléčitelně nemocné dítě, o umírající dítě.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit znalosti v oblastech základní, specializované a vysoce specializované ošetřovatelské a paliativní péče o děti a mladistvé v oboru domácí a hospicová péče
objasnit znalosti v oblastech základní, specializované a vysoce specializované ošetřovatelské a paliativní péče o děti a mladistvé v oboru domácí a hospicová péče
zhodnotit potřeby dětského klienta s vybraným onemocněním
zhodnotit potřeby dětského klienta s vybraným onemocněním
navrhnout plán ošetřovatelské péče u dětí s konkrétní medicínskou diagnózou ve vlastním sociálním prostředí dítěte
navrhnout plán ošetřovatelské péče u dětí s konkrétní medicínskou diagnózou ve vlastním sociálním prostředí dítěte
aplikovat intervence v rámci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta
aplikovat intervence v rámci ošetřovatelsko-terapeutického plánu u konkrétního pacienta
Odborné dovednosti
vysvětlit a podporovat complianci klienta
vysvětlit a podporovat complianci klienta
provádět edukaci u dětských pacientů a provádět poradenskou činnost pro osoby blízké v postupech ošetřovatelské péče
provádět edukaci u dětských pacientů a provádět poradenskou činnost pro osoby blízké v postupech ošetřovatelské péče
zhodnotit možnosti sociální pomoci, při zajištění paliativní péče u dítěte v terminální fázi nemoci a terminálním stavu
zhodnotit možnosti sociální pomoci, při zajištění paliativní péče u dítěte v terminální fázi nemoci a terminálním stavu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Práce studentů ve dvojicích
Práce studentů ve dvojicích
Odborné dovednosti
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Řešení situačních problematik - učení se v situacích
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Didaktický test
Didaktický test
Známkou
Známkou
Doporučená literatura
  • AMERY, J. Praktický průvodce dětskou paliativní péčí pro doktory a zdravotní sestry kdekoliv na světě. Praha: Cesta domů, 2017.
  • BUŽGOVÁ, R. Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života. Praha: Grada, 2015.
  • BUŽGOVÁ, R., SIKOROVÁ, L. Dětská paliativní péče. Praha: Grada, 2019.
  • BYDŽOVSKÝ, J., KABÁT, J. Ošetřovatelství a sociální práce v paliativní péči. Praha: Most k domovu z.ú., 2015.
  • FENDRYCHOVÁ, J., KLIMOVIČ, M. Péče o kriticky nemocné dítě. 2. vyd. Brno: NCO NZO, 2018.
  • KLIEGMAN, R. S., LYE, P. S., BORDINI, B. J., TOTH, H., BASEL, D. Nelson Pediatric Symptom-Based Diagnosis. Philadelphia: Elsevier Books, 2017.
  • KLÍMA, J. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. Praha: Grada, 2016.
  • MULLEN, J. E., REYNOLDS, M. R., LARSON, J. S. Caring for Pediatric Patients' Families at the Child's End of Life. Florida: Critical Care Nurse, 2015.
  • MUNTAU, A. C. Pediatrie. Praha: Grada, 2014.
  • NANDA INTERNATINAL. Nursing Diagnoses: Definitions & Classification 2024-2026. Thirteenth Edition. Thieme Medical Publishers Inc, 2024.
  • Odborné periodikum. Paliativní medicína. Florence. .
  • PLEVOVÁ, I., SLOWIK, R. Komunikace s dětským pacientem. Praha: Grada, 2010.
  • RATISLAVOVÁ, K. Perinatální paliativní péče: péče o ženu a její rodinu, rituály rozloučení, proces truchlení a vyrovnávání se ztrátou. Praha: Grada, 2016.
  • SLÁMOVÁ, R., MARKOVÁ, A., KUBÁČKOVÁ, K., ANTONOVÁ, B. Praktický průvodce koncem života: rozcestník pro nemocné a pečující. Brno: Edika, 2018.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr