Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Všeobecná sociální patologie Definovaní sociální patologie, deviace (norma, normalita, toleranční limit, identifikace aklasifikace sociálně - patologických jevů). Vybrané teorie deviace (biologické teorie, psychologické teorie, teorie sociální dezorganizace, teorie anomie, teorie kultury a kontrakultury, teorie sociální kontroly, etiketování, etnometodologické a radikální teorie. Aplikovaná sociální patologie Kriminalita a delikvence. Látkové závislosti, nelátkové závislosti, suicidalita. Domácí násilí dospělé osoby; týraní, zneužívání a zanedbávání dětí (CAN syndrom). Chudoba a bezdomovectví. Prostituce a obchodování s lidmi, sekty a náboženské kulty. Extremismus a terorismus. Vandalismus. Rasismus, nacionalismus, interetnické konflikty. Sebevražedné jednání. Školní sociální patologie. Prevence, její pojmové vymezení, sociální prevence (cíle, specifika azákladní charakteristika, determinanty, formy). Cílové skupiny klientů sociální prevence. Subjekty poskytující preventivní aktivity. Náčrt metod sociální prevence.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 39 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 21 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat sociální patologie, deviace (norma, normalita, toleranční limit, identifikace aklasifikace sociálně - patologických jevů) |
definovat sociální patologie, deviace (norma, normalita, toleranční limit, identifikace aklasifikace sociálně - patologických jevů) |
orientovat se vproblematice vzniku a vývoji sociálně-patologických jevů vsoučasné společnosti |
orientovat se vproblematice vzniku a vývoji sociálně-patologických jevů vsoučasné společnosti |
rozpoznat vpraxi jednotlivé sociálně-patologické jevy |
rozpoznat vpraxi jednotlivé sociálně-patologické jevy |
chápat důležitost sociální prevence a její implementace do poskytování sociální práce (jedinec, rodina, komunita, společnost) |
chápat důležitost sociální prevence a její implementace do poskytování sociální práce (jedinec, rodina, komunita, společnost) |
rozumět prevenci, jejímu pojmovému vymezení, sociální prevenci (cíle, specifika azákladní charakteristika, determinanty, formy) |
rozumět prevenci, jejímu pojmovému vymezení, sociální prevenci (cíle, specifika azákladní charakteristika, determinanty, formy) |
Odborné dovednosti |
---|
prezentovat vybrané teorie deviace do praxe (biologické teorie, psychologické teorie, teorie sociální dezorganizace, teorie anomie, teorie kultury akontrakultury, teorie sociální kontroly, etiketování, etnometodologické a radikální teorie) |
prezentovat vybrané teorie deviace do praxe (biologické teorie, psychologické teorie, teorie sociální dezorganizace, teorie anomie, teorie kultury akontrakultury, teorie sociální kontroly, etiketování, etnometodologické a radikální teorie) |
implementovat preventivní opatření před sociálně patologickými jevy do poskytování zdravotně sociální péče |
implementovat preventivní opatření před sociálně patologickými jevy do poskytování zdravotně sociální péče |
seznámit veřejnost se subjekty poskytující preventivní aktivity |
seznámit veřejnost se subjekty poskytující preventivní aktivity |
upozornit a popsat cílové sociální skupiny klientů sociální prevence |
upozornit a popsat cílové sociální skupiny klientů sociální prevence |
aplikovat metody sociální prevence |
aplikovat metody sociální prevence |
Doporučená literatura
|
-
BĚLÍK, V. a kol. Slovník sociální patologii. Praha: Grada, 2017.
-
Božik, R. Drug prevention and other socio-pathological phenomena in elementary school. Almeria: Future Acad 2019. ISSN 2357-1330.
-
Kraus, B., & Hroncová, J. Sociální patologie.. Hradec Králové: Gaudeamus., 2010.
-
Ondrejkovič, P. Sociálna patológia. Bratislava: Veda, 2009.
|