Předmět: Sociální práce s rodinou

« Zpět
Název předmětu Sociální práce s rodinou
Kód předmětu UZV/C5RO
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zichová Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
- Úmluva o právech dítěte. Etapy a přístupy společnosti k dítěti v historii. Rodina a její vývoj v historii. - Teoretická východiska pro sociální práci s rodinou. - Základní terminologie. Rodina, typologie, funkce rodiny. Dysfunkční a mnohaproblémová rodina. - Orgán sociálně-právní ochrany dětí. Aktuální legislativa. - Instituce spolupracující s rodinou v rámci sociální práce. Význam multidisciplinárního týmu při péči o ohrožené děti. - Metody sociální práce s rodinou; sociální šetření při práci s rodinou, rodinné poradenství, rodinná terapie (směry, metody, techniky), případová konference, sanace rodiny. Metody a techniky sociální práce s dětmi. - Práce s potenciálem rodin a jejích členů. - Vyhodnocení situace rodiny a dítěte. Individuální plánování zaměřené na ochranu dítěte a rodiny. - Instituty pro náhradní rodinnou péči. - Systém ústavní výchovy se zaměřením na péči o nezl. děti. - Dítě a ve zdravotnickém zařízení (syndrom CAN) a jeho identifikace. - Rodina a syndrom CAN. - Rodina, dítě a rozvod, rodina a nezaměstnanost. Sociální práce s rodinou v rozvodu / rozchodu. - Rodina a závislosti. - Sociální práce s rodinou ve zdravotnickém zařízení.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 22 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 40 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Student absolvoval předmět Metody sociální práce a Sociální služby a individuální plánování.
Student absolvoval předmět Metody sociální práce a Sociální služby a individuální plánování.
Výsledky učení
popsat teoretická východiska rodiny a sociální práce s rodinou
popsat teoretická východiska rodiny a sociální práce s rodinou
charakterizovat základní metody sociální práce zaměřené na práci s rodinami
charakterizovat základní metody sociální práce zaměřené na práci s rodinami
charakterizovat pojem "syndrom CAN", vyjmenovat a popsat znaky dítěte zanedbaného, týraného a zneužívaného
charakterizovat pojem "syndrom CAN", vyjmenovat a popsat znaky dítěte zanedbaného, týraného a zneužívaného
vysvětlit systém ochrany dětí v ČR
vysvětlit systém ochrany dětí v ČR
vyjmenovat a stručně charakterizovat aktuální platnou legislativu zaměřenou na rodinu, dítě a ochranu dítěte
vyjmenovat a stručně charakterizovat aktuální platnou legislativu zaměřenou na rodinu, dítě a ochranu dítěte
vyjmenovat a popsat systém ústavní péče v ČR a jednotlivé formy náhradní rodinné péče
vyjmenovat a popsat systém ústavní péče v ČR a jednotlivé formy náhradní rodinné péče
Odborné dovednosti
identifikovat problémy v rodinném systému, vyhodnocovat a navrhovat plán řešení při práci s dětmi a rodinou
identifikovat problémy v rodinném systému, vyhodnocovat a navrhovat plán řešení při práci s dětmi a rodinou
vhodně zvolit a aplikovat metody sociální práce s rodinou v praxi
vhodně zvolit a aplikovat metody sociální práce s rodinou v praxi
rozlišit jednotlivé formy náhradní rodinné péče
rozlišit jednotlivé formy náhradní rodinné péče
pracovat s formuláři souvisejícími s vyhodnocováním situace rodiny a dítěte, vést administrativu
pracovat s formuláři souvisejícími s vyhodnocováním situace rodiny a dítěte, vést administrativu
vhodně zvolit ze sítě sociálních a dalších služeb při řešení problémů v rodinách, spolupracovat v rámci multidisciplinárního týmu
vhodně zvolit ze sítě sociálních a dalších služeb při řešení problémů v rodinách, spolupracovat v rámci multidisciplinárního týmu
Doporučená literatura
  • Child & Family Social Work.
  • Občanský zákoník. Zákon č. 89/2012 Sb. Část druhá, Rodinné právo.
  • BECHYŇOVÁ, V., KONVIČKOVÁ, M. Sanace rodiny: Sociální práce s dysfunkčními rodinami. Praha, 2008.
  • BECHYŇOVÁ, V. Případové konference: Praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Praha: Portál, 2012.
  • BERG, I. K. Posílení rodiny: Základy krátké terapie zaměřené na řešení. Praha: Portál, 2013.
  • COLOROSOVÁ, B. Krizové situace v rodině: Jak pomoci dětem překonat smrt blízkého člověka, rozvod a traumata adopce. Praha: Ikar, 2008.
  • GABURA, J. Sociálna práca s rodinou. Bratislava: KSP PdF UK, 2006.
  • GABURA, J. Teória rodiny a proces práce s rodinou. Bratislava: Iris, 2012.
  • GJURIČOVÁ, S., KUBAČKA, J. Rodinná terapie systemické a natativní přístupy. Praha: Grada, 2003.
  • JANOUŠKOVÁ, K., NEDĚLNÍKOVÁ D. Profesní dovednosti terénních sociálních pracovníků: Sborník studijních textů. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008.
  • LEVICKÁ, J. Sociálna práca s rodinou. Trnava: Trnavská univerzita, 2004.
  • MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994.
  • MATOUŠEK, O. a kol. aut. Strategie a postupy v sociální práci. Praha: Portál, 2022.
  • MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Podpora rodiny. Praha: Portál, 2014.
  • MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997.
  • NICHOLS, M. N., SCHWARTZ, R. C. Family therapy. Boston: Allyn and Bacon, 1998.
  • SMUTKOVÁ, L. Sociální práce s rodinou. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
  • ŠRAJER, J., MUSIL, L. Etické kontexty sociální práce s rodinou. Brno: Albert, 2008.
  • Zákon . č. 104/1991 Sb. - Úmluva o právech dítě.
  • Zákon. č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr