Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Úmluva o právech dítěte. Etapy a přístupy společnosti k dítěti v historii. Rodina a její vývoj v historii. - Teoretická východiska pro sociální práci s rodinou. - Základní terminologie. Rodina, typologie, funkce rodiny. Dysfunkční a mnohaproblémová rodina. - Orgán sociálně-právní ochrany dětí. Aktuální legislativa. - Instituce spolupracující s rodinou v rámci sociální práce. Význam multidisciplinárního týmu při péči o ohrožené děti. - Metody sociální práce s rodinou; sociální šetření při práci s rodinou, rodinné poradenství, rodinná terapie (směry, metody, techniky), případová konference, sanace rodiny. Metody a techniky sociální práce s dětmi. - Práce s potenciálem rodin a jejích členů. - Vyhodnocení situace rodiny a dítěte. Individuální plánování zaměřené na ochranu dítěte a rodiny. - Instituty pro náhradní rodinnou péči. - Systém ústavní výchovy se zaměřením na péči o nezl. děti. - Dítě a ve zdravotnickém zařízení (syndrom CAN) a jeho identifikace. - Rodina a syndrom CAN. - Rodina, dítě a rozvod, rodina a nezaměstnanost. Sociální práce s rodinou v rozvodu / rozchodu. - Rodina a závislosti. - Sociální práce s rodinou ve zdravotnickém zařízení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 34 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student absolvoval předmět Metody sociální práce a Sociální služby a individuální plánování. |
Student absolvoval předmět Metody sociální práce a Sociální služby a individuální plánování. |
Výsledky učení |
---|
popsat teoretická východiska rodiny a sociální práce s rodinou |
popsat teoretická východiska rodiny a sociální práce s rodinou |
charakterizovat základní metody sociální práce zaměřené na práci s rodinami |
charakterizovat základní metody sociální práce zaměřené na práci s rodinami |
charakterizovat pojem "syndrom CAN", vyjmenovat a popsat znaky dítěte zanedbaného, týraného a zneužívaného |
charakterizovat pojem "syndrom CAN", vyjmenovat a popsat znaky dítěte zanedbaného, týraného a zneužívaného |
vysvětlit systém ochrany dětí v ČR |
vysvětlit systém ochrany dětí v ČR |
vyjmenovat a stručně charakterizovat aktuální platnou legislativu zaměřenou na rodinu, dítě a ochranu dítěte |
vyjmenovat a stručně charakterizovat aktuální platnou legislativu zaměřenou na rodinu, dítě a ochranu dítěte |
vyjmenovat a popsat systém ústavní péče v ČR a jednotlivé formy náhradní rodinné péče |
vyjmenovat a popsat systém ústavní péče v ČR a jednotlivé formy náhradní rodinné péče |
Odborné dovednosti |
---|
identifikovat problémy v rodinném systému, vyhodnocovat a navrhovat plán řešení při práci s dětmi a rodinou |
identifikovat problémy v rodinném systému, vyhodnocovat a navrhovat plán řešení při práci s dětmi a rodinou |
vhodně zvolit a aplikovat metody sociální práce s rodinou v praxi |
vhodně zvolit a aplikovat metody sociální práce s rodinou v praxi |
rozlišit jednotlivé formy náhradní rodinné péče |
rozlišit jednotlivé formy náhradní rodinné péče |
pracovat s formuláři souvisejícími s vyhodnocováním situace rodiny a dítěte, vést administrativu |
pracovat s formuláři souvisejícími s vyhodnocováním situace rodiny a dítěte, vést administrativu |
vhodně zvolit ze sítě sociálních a dalších služeb při řešení problémů v rodinách, spolupracovat v rámci multidisciplinárního týmu |
vhodně zvolit ze sítě sociálních a dalších služeb při řešení problémů v rodinách, spolupracovat v rámci multidisciplinárního týmu |
Doporučená literatura
|
-
Child & Family Social Work.
-
Občanský zákoník. Zákon č. 89/2012 Sb. Část druhá, Rodinné právo.
-
BECHYŇOVÁ, V., KONVIČKOVÁ, M. Sanace rodiny: Sociální práce s dysfunkčními rodinami. Praha, 2008.
-
BECHYŇOVÁ, V. Případové konference: Praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Praha: Portál, 2012.
-
BERG, I. K. Posílení rodiny: Základy krátké terapie zaměřené na řešení. Praha: Portál, 2013.
-
COLOROSOVÁ, B. Krizové situace v rodině: Jak pomoci dětem překonat smrt blízkého člověka, rozvod a traumata adopce. Praha: Ikar, 2008.
-
GABURA, J. Sociálna práca s rodinou. Bratislava: KSP PdF UK, 2006.
-
GABURA, J. Teória rodiny a proces práce s rodinou. Bratislava: Iris, 2012.
-
GJURIČOVÁ, S., KUBAČKA, J. Rodinná terapie systemické a natativní přístupy. Praha: Grada, 2003.
-
JANOUŠKOVÁ, K., NEDĚLNÍKOVÁ D. Profesní dovednosti terénních sociálních pracovníků: Sborník studijních textů. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008.
-
LEVICKÁ, J. Sociálna práca s rodinou. Trnava: Trnavská univerzita, 2004.
-
MATĚJČEK, Z. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994.
-
MATOUŠEK, O. a kol. aut. Strategie a postupy v sociální práci. Praha: Portál, 2022.
-
MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Podpora rodiny. Praha: Portál, 2014.
-
MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997.
-
NICHOLS, M. N., SCHWARTZ, R. C. Family therapy. Boston: Allyn and Bacon, 1998.
-
SMUTKOVÁ, L. Sociální práce s rodinou. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.
-
ŠRAJER, J., MUSIL, L. Etické kontexty sociální práce s rodinou. Brno: Albert, 2008.
-
Zákon . č. 104/1991 Sb. - Úmluva o právech dítě.
-
Zákon. č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.
|