Předmět: Precepting a mentoring v pomáhajících profesích

« Zpět
Název předmětu Precepting a mentoring v pomáhajících profesích
Kód předmětu UZV/C4PM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Základní terminologie a pedagogické kompetence zdravotně sociálního pracovníka v souladu s platnou legislativní normou. - Mentoring a preceptoring v historických souvislostech. - Osobnost a kompetence preceptora/mentora. - Spolupráce preceptora/mentora s managementem zdravotnického pracoviště / zařízení sociálních služeb a vzdělávací instituce. Spolupráce vzdělávací instituce a zdravotnického / sociálního zařízení v oblasti praxí. - Metodika preceptingu a mentoringu. Didaktické zásady. Vstupní diagnostika studenta / nově nastupujícího pracovníka. - Metodická příprava na praktickou výuku studentů. - Metodická příprava preceptorky na zapracování nového pracovníka (nebo po návratu z RD). - Spolupráce s pacienty/uživateli/klienty (informovanost o praxi studentů a jejich právech). - Dokumentace preceptora/mentora. - Kritéria hodnocení studentů nebo zaškolujících se zaměstnanců. Zpětná vazba.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 15 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 25 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat kompetence a vlastnosti mentora
popsat kompetence a vlastnosti mentora
určit kritéria pro hodnocení studentů na praxi
určit kritéria pro hodnocení studentů na praxi
vyjmenovat minimální dokumentaci mentora při praxi studentů
vyjmenovat minimální dokumentaci mentora při praxi studentů
popsat způsoby podpory nově nastupujícího zdravotnického pracovníka do praxe
popsat způsoby podpory nově nastupujícího zdravotnického pracovníka do praxe
vysvětlit důležitost zaškolení nově nastupujícího zaměstnance
vysvětlit důležitost zaškolení nově nastupujícího zaměstnance
Odborné dovednosti
ovládat efektivní komunikaci se studenty a novými zaměstnanci
ovládat efektivní komunikaci se studenty a novými zaměstnanci
sestavit plán praktické výuky pro studenty
sestavit plán praktické výuky pro studenty
zkontrolovat připravenost studenta k výkonu odborné praxe
zkontrolovat připravenost studenta k výkonu odborné praxe
navrhnout postup zaškolení nového zaměstnance
navrhnout postup zaškolení nového zaměstnance
analyzovat průběh ošetřovatelské praxe a zaškolení nového zaměstnance
analyzovat průběh ošetřovatelské praxe a zaškolení nového zaměstnance
Doporučená literatura
  • BRUMOVSKÁ, T., MÁLKOVÁ, G. Mentoring. Praha: Portál, 2010.
  • KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Skripta.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2016.
  • MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J. (eds). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2010.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. 2015.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr