Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Základní terminologie a pedagogické kompetence zdravotně sociálního pracovníka v souladu s platnou legislativní normou. - Mentoring a preceptoring v historických souvislostech. - Osobnost a kompetence preceptora/mentora. - Spolupráce preceptora/mentora s managementem zdravotnického pracoviště / zařízení sociálních služeb a vzdělávací instituce. Spolupráce vzdělávací instituce a zdravotnického / sociálního zařízení v oblasti praxí. - Metodika preceptingu a mentoringu. Didaktické zásady. Vstupní diagnostika studenta / nově nastupujícího pracovníka. - Metodická příprava na praktickou výuku studentů. - Metodická příprava preceptorky na zapracování nového pracovníka (nebo po návratu z RD). - Spolupráce s pacienty/uživateli/klienty (informovanost o praxi studentů a jejich právech). - Dokumentace preceptora/mentora. - Kritéria hodnocení studentů nebo zaškolujících se zaměstnanců. Zpětná vazba.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat kompetence a vlastnosti mentora |
popsat kompetence a vlastnosti mentora |
určit kritéria pro hodnocení studentů na praxi |
určit kritéria pro hodnocení studentů na praxi |
vyjmenovat minimální dokumentaci mentora při praxi studentů |
vyjmenovat minimální dokumentaci mentora při praxi studentů |
popsat způsoby podpory nově nastupujícího zdravotnického pracovníka do praxe |
popsat způsoby podpory nově nastupujícího zdravotnického pracovníka do praxe |
vysvětlit důležitost zaškolení nově nastupujícího zaměstnance |
vysvětlit důležitost zaškolení nově nastupujícího zaměstnance |
Odborné dovednosti |
---|
ovládat efektivní komunikaci se studenty a novými zaměstnanci |
ovládat efektivní komunikaci se studenty a novými zaměstnanci |
sestavit plán praktické výuky pro studenty |
sestavit plán praktické výuky pro studenty |
zkontrolovat připravenost studenta k výkonu odborné praxe |
zkontrolovat připravenost studenta k výkonu odborné praxe |
navrhnout postup zaškolení nového zaměstnance |
navrhnout postup zaškolení nového zaměstnance |
analyzovat průběh ošetřovatelské praxe a zaškolení nového zaměstnance |
analyzovat průběh ošetřovatelské praxe a zaškolení nového zaměstnance |
Doporučená literatura
|
-
BRUMOVSKÁ, T., MÁLKOVÁ, G. Mentoring. Praha: Portál, 2010.
-
KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství. Skripta.. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2016.
-
MATOUŠEK, O., KODYMOVÁ, P., KOLÁČKOVÁ, J. (eds). Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2010.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství I: pomáhající profese, doprovázení a systém podpor pro pacienty. Praha: Grada, 2015.
-
ŠPIRUDOVÁ, L. Doprovázení v ošetřovatelství II: doprovázení sester sestrami, mentorování, adaptační proces, supervize. 2015.
|