Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Zdravotnická psychologie v systému aplikované psychologie. - Zdraví. Psychologie zdraví. Preventivní programy. Zdravý životní styl. - Nemoc. Psychologie nemoci. Model nemoci (medicínský, psychologický, sociologický). - Psychologická problematika nemocného (životní a psychické potřeby, osobnost nemocného, reakce na nemoc, postoj k nemoci, neadaptivní chování). - Bolest, strach a úzkost v nemoci. Metody poznání a techniky pro jejich redukci. Copingové strategie. - Psychologické a psychoterapeutické přístupy ve zdravotnictví. Zvládání nemoci a těžkých životních situací. Možnosti odborné pomoci. - Práva pacientů. Rodina v životě pacienta. - Osobnost zdravotníka. Etický kodex a kompetence. Profesionální chování a komunikační dovednosti zdravotníka.. - Postoj zdravotníka k nemoci. Stres a zátěž. Psychohygiena. Prevence vyhoření u zdravotníků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 69 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 21 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Absolvování předmětu Obecná psychologie a psychologie osobnosti a Vývojová psychologie a psychohygiena, psychoterapeutické přístupy. |
Absolvování předmětu Obecná psychologie a psychologie osobnosti a Vývojová psychologie a psychohygiena, psychoterapeutické přístupy. |
Výsledky učení |
---|
zařadit zdravotnickou psychologii v systému aplikované psychologie |
zařadit zdravotnickou psychologii v systému aplikované psychologie |
vysvětlit problematiku zdraví, psychologii zdraví, preventivní programy, zdravý životní styl, nemoci, psychologie nemoci, modely nemoci (medicínský, psychologický, sociologický) |
vysvětlit problematiku zdraví, psychologii zdraví, preventivní programy, zdravý životní styl, nemoci, psychologie nemoci, modely nemoci (medicínský, psychologický, sociologický) |
identifikovat a hodnotit projevy nemocného jedince a rozumět vnímání a prožívání nemoci jako svízelné životní situaci |
identifikovat a hodnotit projevy nemocného jedince a rozumět vnímání a prožívání nemoci jako svízelné životní situaci |
orientovat se v úloze psychologie při realizaci moderní koncepce ošetřovatelské péče (využít poznatky zdravotnické psychologie v každodenní práci zdravotníků) |
orientovat se v úloze psychologie při realizaci moderní koncepce ošetřovatelské péče (využít poznatky zdravotnické psychologie v každodenní práci zdravotníků) |
rozlišit projevy chování v souvislosti s výchozím kulturním prostředím |
rozlišit projevy chování v souvislosti s výchozím kulturním prostředím |
Odborné dovednosti |
---|
vstupovat aktivně do sociální interakce a podporovat její pozitivní rysy |
vstupovat aktivně do sociální interakce a podporovat její pozitivní rysy |
omezovat vznik a tlumit průběh sociálních konfliktů ve společnosti |
omezovat vznik a tlumit průběh sociálních konfliktů ve společnosti |
vyvarovat se obvyklých laických zjednodušení a chyb při výkladu sociálního chování jedince |
vyvarovat se obvyklých laických zjednodušení a chyb při výkladu sociálního chování jedince |
prezentovat psychologickou problematiku nemocného (životní a psychické potřeby, osobnost nemocného, reakce na nemoc, postoj k nemoci, neadaptivní chování) |
prezentovat psychologickou problematiku nemocného (životní a psychické potřeby, osobnost nemocného, reakce na nemoc, postoj k nemoci, neadaptivní chování) |
rozumět v praktické rovině sociálnímu kontextu chování jedince |
rozumět v praktické rovině sociálnímu kontextu chování jedince |
Doporučená literatura
|
-
JOCHMANNOVÁ, L., KIMPLOVÁ, T. et al. Psychologie zdraví: biologické, psychosociální, digitální a spirituální aspekty. Praha: Grada, 2021.
-
KABELKA, L. Komunikace a narativní terapie s nevyléčitelně nemocnými pacienty a jejich blízkými. Praha: Grada, 2020.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Grada, 2002.
-
RAUDENSKÁ, J., JAVŮRKOVÁ, A. Lékařská psychologie ve zdravotnictví. Praha: Grada, 2011.
-
ZACHAROVÁ, E., HERMANOVÁ, M., ŠRÁMKOVÁ, J. Zdravotnická psychologie. Teorie a praktická cvičení. Praha: Grada Publishing, 2007.
|