Vyučující
|
-
Božik Roman, PhDr. Ph.D.
-
Dolejšová Marcela, Mgr. et Mgr. Bc.
|
Obsah předmětu
|
- Sociální práce jako věda a profese, postavení sociální práce v systému věd. - Sociální práce z pohledu vědeckého poznání. - Historický vývoj sociální práce a její metod. - Potřeby klienta a podpora jeho samostatnosti, formy pomoci na cestě ke změně při využití jeho kapacit a zdrojů. Plány intervence. - Základní pojmy a klasifikace metod sociální práce z různých aspektů. - Krizová intervence. - Mediace a probace. - Sociální práce s osobami se zdravotním znevýhodněním. - Sociální práce se zneužívanými, týranými a zanedbávanými dětmi a jejich rodinami. - Sociální práce s lidmi s duševním onemocněním. - Sociální práce se starými lidmi. - Sociální práce s uživateli návykových látek. - Sociální práce s oběťmi násilí. - Sociální práce s nezaměstnanými. - Sociální práce s lidmi ve výkonu trestu odnětí svobody. - Sociální práce s lidmi bez přístřeší. - Sociální práce s migranty a uprchlíky. - Práce s kazuistikami.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 21 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 29 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Absolvování předmětu Úvod do studia sociální práce ve zdravotnictví a Teorie sociální práce. |
Absolvování předmětu Úvod do studia sociální práce ve zdravotnictví a Teorie sociální práce. |
Výsledky učení |
---|
orientovat se v aktuálních sociálních pojmech |
orientovat se v aktuálních sociálních pojmech |
popsat propojení zdravotní a sociální péče |
popsat propojení zdravotní a sociální péče |
orientovat se v historii metod sociální práce |
orientovat se v historii metod sociální práce |
definovat vybrané metody sociální práce |
definovat vybrané metody sociální práce |
znalost příslušné legislativy ČR |
znalost příslušné legislativy ČR |
Odborné dovednosti |
---|
používat jednotlivé metody sociální práce a dokázat aplikovat na konkrétní cílové skupiny |
používat jednotlivé metody sociální práce a dokázat aplikovat na konkrétní cílové skupiny |
ctí hodnoty týmové a interdisciplinární spolupráce |
ctí hodnoty týmové a interdisciplinární spolupráce |
postupovat ve své práci (sebe)reflektujícím způsobem |
postupovat ve své práci (sebe)reflektujícím způsobem |
orientovat se v situaci a potřebách klienta |
orientovat se v situaci a potřebách klienta |
realizovat vhodný způsob intervence na základě akceptace a vzájemné spolupráce |
realizovat vhodný způsob intervence na základě akceptace a vzájemné spolupráce |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
E-learning |
E-learning |
Přednášení |
Přednášení |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Řešení situačních problematik - učení se v situacích |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Známkou |
Známkou |
Příprava a přednes prezentace |
Příprava a přednes prezentace |
Doporučená literatura
|
-
BEDNÁŘOVÁ, J. Vybrané metody sociální práce. Praha: Evangelická akademie. 2010.
-
COURNOYER, B. The social work skills workbook. Boston: Cengage Learning, 2017.
-
JANEBOVÁ, R. Teorie a metody sociální práce I. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
-
LOVAŠOVÁ, S. Sociálna práca: formy, postupy a metódy. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 2016.
-
MÁTEL, A., SCHAVEL, M. Teória a metódy sociálnej práce I. Šúrovce: Spoločnosť pre rozvoj sociálnej práce, 2015.
|