|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Ochrana a podpora veřejného zdraví - Zdravotní politika a podpora zdraví, zdraví 21. - Nejčastěji se vyskytující onemocnění a možnosti jejich prevence. Preventivní prohlídky, screening, dispenzarizace. Očkování. - Výživa jako rizikový faktor civilizačních onemocnění. - Kouření, rizika a možnost léčby kuřáctví. - Kardiovaskulární onemocnění a jejich prevence. - Obezita a její rizika, možnosti prevence obezity. - Nádory a jejich vztah k životnímu stylu. - Karcinom prsu a jeho prevence. - Karcinom střev a možnosti prevence. Obecná a speciální epidemiologie - Původci infekčních onemocnění a jejich základní charakteristika. - Proces šíření nákazy a faktory, které jej ovlivňují. - Aktivní a pasivní imunizace. - Nákazy přenášené krvi (virové hepatitidy, AIDS). - Průjmová onemocnění (salmonelóza, kampylobakterióza, bacilární úplavice). - Vzdušné nákazy (chřipka a ARI, meningokokové infekce, TBC). - Scabies. Hygiena zdravotnických provozů - Proces šíření nákazy a faktory, které jej ovlivňují, průběh nákazy a infekčního onemocnění, protiepidemická opatření a opatření v ohnisku nákazy. - Nozokomiální nákazy, epidemiologická charakteristika, jejich ekonomický a zdravotní význam. - Základy hygienicko - epidemiologického režimu práce ve zdravotnických a sociálních zařízeních.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vymezit předmět zdravotní politika |
| vymezit předmět zdravotní politika |
| používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice podpory zdraví |
| používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice podpory zdraví |
| objasnit proces šíření nákazy a faktory, které jej ovlivňují |
| objasnit proces šíření nákazy a faktory, které jej ovlivňují |
| orientovat se v nejčastěji se vyskytující onemocněních a možnostech jejich prevence |
| orientovat se v nejčastěji se vyskytující onemocněních a možnostech jejich prevence |
| definovat aktivní a pasivní imunizaci |
| definovat aktivní a pasivní imunizaci |
| popsat využití hygienicko-epidemiologického režimu práce ve zdravotnických a sociálních zařízeních |
| popsat využití hygienicko-epidemiologického režimu práce ve zdravotnických a sociálních zařízeních |
| Odborné dovednosti |
|---|
| adekvátně rozumět cílům programu ZDRAVÍ 21 |
| adekvátně rozumět cílům programu ZDRAVÍ 21 |
| identifikovat projevy sociálně-patologického chování |
| identifikovat projevy sociálně-patologického chování |
| vyvarovat se obvyklých laických zjednodušení a chyb při výkladu preventivních opatření |
| vyvarovat se obvyklých laických zjednodušení a chyb při výkladu preventivních opatření |
| rozpoznat možné ohrožení zdraví (obezita a její rizika, respirační a alimentární nákazy aj.) |
| rozpoznat možné ohrožení zdraví (obezita a její rizika, respirační a alimentární nákazy aj.) |
| využívat znalosti ochrana a podpora veřejného zdraví v praxi |
| využívat znalosti ochrana a podpora veřejného zdraví v praxi |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Analýza textu |
| Analýza textu |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Individuální práce studentů |
| Individuální práce studentů |
| Hodnotící metody |
|---|
| Didaktický test |
| Didaktický test |
| Esej |
| Esej |
| Známkou |
| Známkou |
|
Doporučená literatura
|
-
HAMPLOVÁ, L. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena pro bakalářské studium a všechny typy zdravotnických škol. 3. aktual. vyd. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2022. ISBN 978-80-271-0568-7.
-
HORANOVÁ, V. Úvod do základů hygieny, epidemiologie, mikrobiologie a imunologie v bodech. České Budějovice: Vlastimil Johanus, 2013.
-
KASTNEROVÁ, M. Etiopatogeneze civilizačních onemocnění. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2016.
-
MACHOVÁ, J. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2015.
|