Vyučující
|
-
Tkadlecová Hana, MUDr.
-
Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Ochrana a podpora veřejného zdraví - Zdravotní politika a podpora zdraví, zdraví 21. - Nejčastěji se vyskytující onemocnění a možnosti jejich prevence. Preventivní prohlídky, screening, dispenzarizace. Očkování. - Výživa jako rizikový faktor civilizačních onemocnění. - Kouření, rizika a možnost léčby kuřáctví. - Kardiovaskulární onemocnění a jejich prevence. - Obezita a její rizika, možnosti prevence obezity. - Nádory a jejich vztah k životnímu stylu. - Karcinom prsu a jeho prevence. - Karcinom střev a možnosti prevence. Obecná a speciální epidemiologie - Původci infekčních onemocnění a jejich základní charakteristika. - Proces šíření nákazy a faktory, které jej ovlivňují. - Aktivní a pasivní imunizace. - Nákazy přenášené krvi (virové hepatitidy, AIDS). - Průjmová onemocnění (salmonelóza, kampylobakterióza, bacilární úplavice). - Vzdušné nákazy (chřipka a ARI, meningokokové infekce, TBC). - Scabies. Hygiena zdravotnických provozů - Proces šíření nákazy a faktory, které jej ovlivňují, průběh nákazy a infekčního onemocnění, protiepidemická opatření a opatření v ohnisku nákazy. - Nozokomiální nákazy, epidemiologická charakteristika, jejich ekonomický a zdravotní význam. - Základy hygienicko - epidemiologického režimu práce ve zdravotnických a sociálních zařízeních.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 46 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit předmět zdravotní politika |
vymezit předmět zdravotní politika |
používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice podpory zdraví |
používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice podpory zdraví |
objasnit proces šíření nákazy a faktory, které jej ovlivňují |
objasnit proces šíření nákazy a faktory, které jej ovlivňují |
orientovat se v nejčastěji se vyskytující onemocněních a možnostech jejich prevence |
orientovat se v nejčastěji se vyskytující onemocněních a možnostech jejich prevence |
definovat aktivní a pasivní imunizaci |
definovat aktivní a pasivní imunizaci |
popsat využití hygienicko-epidemiologického režimu práce ve zdravotnických a sociálních zařízeních |
popsat využití hygienicko-epidemiologického režimu práce ve zdravotnických a sociálních zařízeních |
Odborné dovednosti |
---|
adekvátně rozumět cílům programu ZDRAVÍ 21 |
adekvátně rozumět cílům programu ZDRAVÍ 21 |
identifikovat projevy sociálně-patologického chování |
identifikovat projevy sociálně-patologického chování |
vyvarovat se obvyklých laických zjednodušení a chyb při výkladu preventivních opatření |
vyvarovat se obvyklých laických zjednodušení a chyb při výkladu preventivních opatření |
rozpoznat možné ohrožení zdraví (obezita a její rizika, respirační a alimentární nákazy aj.) |
rozpoznat možné ohrožení zdraví (obezita a její rizika, respirační a alimentární nákazy aj.) |
využívat znalosti ochrana a podpora veřejného zdraví v praxi |
využívat znalosti ochrana a podpora veřejného zdraví v praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Přednášení |
Přednášení |
Individuální práce studentů |
Individuální práce studentů |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Esej |
Esej |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
HAMPLOVÁ, L. Mikrobiologie, imunologie, epidemiologie, hygiena pro bakalářské studium a všechny typy zdravotnických škol. 3. aktual. vyd. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2022. ISBN 978-80-271-0568-7.
-
HORANOVÁ, V. Úvod do základů hygieny, epidemiologie, mikrobiologie a imunologie v bodech. České Budějovice: Vlastimil Johanus, 2013.
-
KASTNEROVÁ, M. Etiopatogeneze civilizačních onemocnění. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, 2016.
-
MACHOVÁ, J. a kol. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2015.
|