|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do studia zdraví a nemoci. Historický vývoj sociologických přístupů ke zdraví a nemoci. Vědní obory zabývající se zdraví a nemocí (medicínské disciplíny, psychologické disciplíny, sociologické disciplíny). - Zdraví. Determinanty zdraví. Prevence (primární, sekundární, terciární). Zásady péče o zdraví. Holistický přístup ke zdraví. - Nemoc. Modely nemoci. Sociální důsledky nemoci. - Nemocný a jeho nemoc (postoje k nemoci, základní fáze nemoci, akutní a chronické onemocnění, vliv nemoci na psychiku nemocného). - Nemocný a zdravotnické prostředí. Hospitalizace nemocného. - Multifaktoriální a multikauzální problematika psychosomatické medicíny a vybraných nemocí jednotlivých tělesných sousta, které vedou ke ztíženému sociálnímu uplatnění nebo invalidizaci. - Kvalita života nemocného a jeho rodiny. - Sebevraždy v sociálním kontextu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 11 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
|
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vymezit pojmy zdraví a nemoc a zařadit je v systému společenských věd |
| vymezit pojmy zdraví a nemoc a zařadit je v systému společenských věd |
| používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice, jako jsou primární, sekundární a terciární prevence |
| používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice, jako jsou primární, sekundární a terciární prevence |
| objasnit proces průběhu nemoci z medicínského i sociálního hlediska |
| objasnit proces průběhu nemoci z medicínského i sociálního hlediska |
| orientovat se v jednotlivých zásadách péče o zdraví |
| orientovat se v jednotlivých zásadách péče o zdraví |
| definovat kvalitu života nemocného a jeho rodiny |
| definovat kvalitu života nemocného a jeho rodiny |
| Odborné dovednosti |
|---|
| adekvátně rozumět holistickému přístupu ke zdraví |
| adekvátně rozumět holistickému přístupu ke zdraví |
| identifikovat determinanty zdraví |
| identifikovat determinanty zdraví |
| rozpoznat zdravotnické prostředí a jeho vztah k určitému onemocnění konkrétní orgánové soustavy |
| rozpoznat zdravotnické prostředí a jeho vztah k určitému onemocnění konkrétní orgánové soustavy |
| rozpoznat rozdíly ve zdraví mezi zeměmi |
| rozpoznat rozdíly ve zdraví mezi zeměmi |
| udržovat kvalitní interpersonální vztahy |
| udržovat kvalitní interpersonální vztahy |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Projekce (statická, dynamická) |
| Přednášení |
| Přednášení |
| Hodnotící metody |
|---|
| Analýza výkonů studenta |
| Analýza výkonů studenta |
| Známkou |
| Známkou |
| Zpracování prezentace |
| Zpracování prezentace |
|
Doporučená literatura
|
-
BÁRTLOVÁ, S. Sociologie medicíny a zdravotnictví. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2003.
-
ČELEDOVÁ, L. e kol. Člověk ve zdraví i v nemoci: Podpora zdraví a prevence nemocí ve stáří. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3828-7.
-
FALVO, D. R. Medical and psychosocial aspects of chronic illness and disability. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2009.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009.
-
ŠPATENKOVÁ, N. Problémy zdraví a nemoci pro sociální pracovníky: studijní text pro kombinované studium (dostupná v e-learningovém systému LMS MOODLE). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3562-6.
|