Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do studia zdraví a nemoci. Historický vývoj sociologických přístupů ke zdraví a nemoci. Vědní obory zabývající se zdraví a nemocí (medicínské disciplíny, psychologické disciplíny, sociologické disciplíny). - Zdraví. Determinanty zdraví. Prevence (primární, sekundární, terciární). Zásady péče o zdraví. Holistický přístup ke zdraví. - Nemoc. Modely nemoci. Sociální důsledky nemoci. - Nemocný a jeho nemoc (postoje k nemoci, základní fáze nemoci, akutní a chronické onemocnění, vliv nemoci na psychiku nemocného). - Nemocný a zdravotnické prostředí. Hospitalizace nemocného. - Multifaktoriální a multikauzální problematika psychosomatické medicíny a vybraných nemocí jednotlivých tělesných sousta, které vedou ke ztíženému sociálnímu uplatnění nebo invalidizaci. - Kvalita života nemocného a jeho rodiny. - Sebevraždy v sociálním kontextu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 11 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit pojmy zdraví a nemoc a zařadit je v systému společenských věd |
vymezit pojmy zdraví a nemoc a zařadit je v systému společenských věd |
používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice, jako jsou primární, sekundární a terciární prevence |
používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice, jako jsou primární, sekundární a terciární prevence |
objasnit proces průběhu nemoci z medicínského i sociálního hlediska |
objasnit proces průběhu nemoci z medicínského i sociálního hlediska |
orientovat se v jednotlivých zásadách péče o zdraví |
orientovat se v jednotlivých zásadách péče o zdraví |
definovat kvalitu života nemocného a jeho rodiny |
definovat kvalitu života nemocného a jeho rodiny |
Odborné dovednosti |
---|
adekvátně rozumět holistickému přístupu ke zdraví |
adekvátně rozumět holistickému přístupu ke zdraví |
identifikovat determinanty zdraví |
identifikovat determinanty zdraví |
rozpoznat zdravotnické prostředí a jeho vztah k určitému onemocnění konkrétní orgánové soustavy |
rozpoznat zdravotnické prostředí a jeho vztah k určitému onemocnění konkrétní orgánové soustavy |
rozpoznat rozdíly ve zdraví mezi zeměmi |
rozpoznat rozdíly ve zdraví mezi zeměmi |
udržovat kvalitní interpersonální vztahy |
udržovat kvalitní interpersonální vztahy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Známkou |
Známkou |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Doporučená literatura
|
-
BÁRTLOVÁ, S. Sociologie medicíny a zdravotnictví. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2003.
-
ČELEDOVÁ, L. e kol. Člověk ve zdraví i v nemoci: Podpora zdraví a prevence nemocí ve stáří. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3828-7.
-
FALVO, D. R. Medical and psychosocial aspects of chronic illness and disability. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2009.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2009.
-
ŠPATENKOVÁ, N. Problémy zdraví a nemoci pro sociální pracovníky: studijní text pro kombinované studium (dostupná v e-learningovém systému LMS MOODLE). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3562-6.
|