Předmět: Základy pedagogiky, andragogiky a speciální pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Základy pedagogiky, andragogiky a speciální pedagogiky
Kód předmětu UZV/C2KZP
Organizační forma výuky E-learning + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dolejšová Marcela, Mgr. et Mgr. Bc.
Obsah předmětu
- Výchova a vzdělávání v demokratické společnosti. Pojetí moderní pedagogiky. Pojetí andragogiky v současnosti, její vývojové trendy. Využití pedagogiky a andragogiky v sociální práci ve zdravotnictví (2h). - Specifika, cíle a prostředky výchovy a vzdělávání (edukace) v sociální práci ve zdravotnictví (1h). - Formy a metody edukace klientů - dětí a dospívajících (1h). - Formy a metody edukace dospělých klientů (1h). - Gerontopedagogika. Pedagogické strategie při aktivizaci seniorů (1h). - Edukace rodiny (blízkých) klienta (1h). - Motivace klientů, jejich blízkých, sociální opora klientům a jejich blízkým z pohledu zdravotně sociálního pracovníka/sociálního pracovníka (2h). - Navázání kontaktu s klientem a jeho blízkými. Pedagogické aspekty verbální i nonverbální komunikace zdravotně sociálního pracovníka/sociálního pracovníka s klientem a jeho blízkými (2h). - Učení (sebevzdělávání) jako celoživotní proces. Zdravotně sociální pracovník/sociální pracovník jako lektor. Příprava a realizace vzdělávací akce (2h). - Sebereflexe, sebepoznání a sebezdokonalování (sebevýchova a sebevzdělávání) zdravotně sociálního pracovníka/sociálního pracovníka (1h).

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 21 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 39 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat význam pedagogiky a andragogiky v práci zdravotně sociálního pracovníka/sociálního pracovníka
popsat význam pedagogiky a andragogiky v práci zdravotně sociálního pracovníka/sociálního pracovníka
popsat jednotlivé fáze edukačního procesu
popsat jednotlivé fáze edukačního procesu
definovat a naplňovat cíle stanovené v rámci edukačního procesu
definovat a naplňovat cíle stanovené v rámci edukačního procesu
popsat didaktické metody v rámci edukačního procesu v podmínkách zdravotnické praxe
popsat didaktické metody v rámci edukačního procesu v podmínkách zdravotnické praxe
definovat vhodné metody verbální i nonverbální komunikace
definovat vhodné metody verbální i nonverbální komunikace
popsat edukační proces, jehož se účastní dítě, senior, příbuzní či jiní klientovi blízcí
popsat edukační proces, jehož se účastní dítě, senior, příbuzní či jiní klientovi blízcí
Odborné dovednosti
používat základní terminologii pedagogiky a andragogiky
používat základní terminologii pedagogiky a andragogiky
navázat kontakt s klientem a motivovat jej s cílem dosáhnout efektivní edukace
navázat kontakt s klientem a motivovat jej s cílem dosáhnout efektivní edukace
využít didaktické metody vhodné pro práci s klienty, vybrat nejvhodnější metodu edukace a svůj výběr relevantně zdůvodnit
využít didaktické metody vhodné pro práci s klienty, vybrat nejvhodnější metodu edukace a svůj výběr relevantně zdůvodnit
aplikovat didaktické metody v rámci edukačního procesu v podmínkách zdravotnické praxe
aplikovat didaktické metody v rámci edukačního procesu v podmínkách zdravotnické praxe
realizovat edukační proces, jehož se účastní dítě, senior, příbuzní či jiní klientovi blízcí
realizovat edukační proces, jehož se účastní dítě, senior, příbuzní či jiní klientovi blízcí
naplánovat, připravit a zorganizovat vzdělávací akci pro nelékařské zdravotnické pracovníky
naplánovat, připravit a zorganizovat vzdělávací akci pro nelékařské zdravotnické pracovníky
vyhodnotit efektivitu výchovně-vzdělávacího procesu
vyhodnotit efektivitu výchovně-vzdělávacího procesu
prezentovat žádoucí postoje, které od zdravotně sociálního pracovníka/sociálního pracovníka v roli edukátora očekáváme
prezentovat žádoucí postoje, které od zdravotně sociálního pracovníka/sociálního pracovníka v roli edukátora očekáváme
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Analýza edukačního materiálu
Analýza edukačního materiálu
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Známkou
Známkou
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • CICHÁ, M. Základy pedagogiky a andragogiky (distanční studijní opora). Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2012.
  • GIROUX, H. A. On critical pedagogy. New York: Continuum International Publishing Group, 2011.
  • KRÁTKÁ, A. Základy pedagogiky a edukace v ošetřovatelství - Dostupná v e-learningovém systému LMS MOODLE. Zlín: UTB, 2016.
  • PRŮCHA, J. (ed.). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha. Portál, 2015.
  • VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr