Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
- Úvod do studia zdraví a nemoci. Historický vývoj sociologických přístupů ke zdraví a nemoci. Vědní obory zabývající se zdraví a nemocí (medicínské disciplíny, psychologické disciplíny, sociologické disciplíny). - Zdraví. Determinanty zdraví. Prevence (primární, sekundární, terciární). Zásady péče o zdraví. Holistický přístup ke zdraví. - Nemoc. Modely nemoci. Sociální důsledky nemoci. - Nemocný a jeho nemoc (postoje k nemoci, základní fáze nemoci, akutní a chronické onemocnění, vliv nemoci na psychiku nemocného). - Nemocný a zdravotnické prostředí. Hospitalizace nemocného. - Multifaktoriální a multikauzální problematika psychosomatické medicíny a vybraných nemocí jednotlivých tělesných sousta, které vedou ke ztíženému sociálnímu uplatnění nebo invalidizaci. - Kvalita života nemocného a jeho rodiny. - Sebevraždy v sociálním kontextu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 12 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 28 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vymezit pojmy zdraví a nemoc a zařadit je v systému společenských věd; - používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice, jako jsou primární, sekundární a terciární prevence; - objasnit proces průběhu nemoci z medicínského i sociálního hlediska; - orientovat se v jednotlivých zásadách péče o zdraví; - definovat kvalitu života nemocného a jeho rodiny. |
- vymezit pojmy zdraví a nemoc a zařadit je v systému společenských věd; - používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice, jako jsou primární, sekundární a terciární prevence; - objasnit proces průběhu nemoci z medicínského i sociálního hlediska; - orientovat se v jednotlivých zásadách péče o zdraví; - definovat kvalitu života nemocného a jeho rodiny. |
Odborné dovednosti |
---|
- adekvátně rozumět holistickému přístupu ke zdraví; - identifikovat determinanty zdraví; - rozpoznat zdravotnické prostředí a jeho vztah k určitému onemocnění konkrétní orgánové soustavy. |
- adekvátně rozumět holistickému přístupu ke zdraví; - identifikovat determinanty zdraví; - rozpoznat zdravotnické prostředí a jeho vztah k určitému onemocnění konkrétní orgánové soustavy. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit pojmy zdraví a nemoc a zařadit je v systému společenských věd |
vymezit pojmy zdraví a nemoc a zařadit je v systému společenských věd |
používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice, jako jsou primární, sekundární a terciární prevence |
používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice, jako jsou primární, sekundární a terciární prevence |
objasnit proces průběhu nemoci z medicínského i sociálního hlediska |
objasnit proces průběhu nemoci z medicínského i sociálního hlediska |
orientovat se v jednotlivých zásadách péče o zdraví |
orientovat se v jednotlivých zásadách péče o zdraví |
definovat kvalitu života nemocného a jeho rodiny |
definovat kvalitu života nemocného a jeho rodiny |
Odborné dovednosti |
---|
adekvátně rozumět holistickému přístupu ke zdraví |
adekvátně rozumět holistickému přístupu ke zdraví |
rozpoznat zdravotnické prostředí a jeho vztah k určitému onemocnění konkrétní orgánové soustavy |
rozpoznat zdravotnické prostředí a jeho vztah k určitému onemocnění konkrétní orgánové soustavy |
identifikovat determinanty zdraví |
identifikovat determinanty zdraví |
rozpoznat rozdíly ve zdraví mezi zeměmi |
rozpoznat rozdíly ve zdraví mezi zeměmi |
udržovat kvalitní interpersonální vztahy |
udržovat kvalitní interpersonální vztahy |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Projekce (statická, dynamická) |
Projekce (statická, dynamická) |
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Analýza výkonů studenta |
Analýza výkonů studenta |
Známkou |
Známkou |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Doporučená literatura
|
-
BARTÁK, M. Ekonomika zdraví: sociální, ekonomické a právní aspekty péče o zdraví.. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-80-7357-503-8.
-
ČELEDOVÁ, L. e kol. Člověk ve zdraví i v nemoci: Podpora zdraví a prevence nemocí ve stáří. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3828-7.
-
FALVO, D. R. Medical and psychosocial aspects of chronic illness and disability. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2009.
-
KALVACH, Z. Zdraví a nemoc: nárys problematiky pro studenty nezdravotnických programů. Středokluky: Zdeněk Susa, 2019. ISBN 978-80-88084-21-1.
-
MLČÁK, Z. Psychologie zdraví a nemoci. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7368-951-3.
-
ŠPATENKOVÁ, N. Problémy zdraví a nemoci pro sociální pracovníky: studijní text pro kombinované studium (dostupná v e-learningovém systému LMS MOODLE). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3562-6.
-
VELEMÍNSKÝ, M. a kol. Zdraví a nemoc. 2.vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2017. ISBN 978-80-7394-664-7.
|