Předmět: Sociální aspekty zdraví a nemoci

« Zpět
Název předmětu Sociální aspekty zdraví a nemoci
Kód předmětu UZV/C2KSA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + E-learning
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zemánek Petr, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Úvod do studia zdraví a nemoci. Historický vývoj sociologických přístupů ke zdraví a nemoci. Vědní obory zabývající se zdraví a nemocí (medicínské disciplíny, psychologické disciplíny, sociologické disciplíny). - Zdraví. Determinanty zdraví. Prevence (primární, sekundární, terciární). Zásady péče o zdraví. Holistický přístup ke zdraví. - Nemoc. Modely nemoci. Sociální důsledky nemoci. - Nemocný a jeho nemoc (postoje k nemoci, základní fáze nemoci, akutní a chronické onemocnění, vliv nemoci na psychiku nemocného). - Nemocný a zdravotnické prostředí. Hospitalizace nemocného. - Multifaktoriální a multikauzální problematika psychosomatické medicíny a vybraných nemocí jednotlivých tělesných sousta, které vedou ke ztíženému sociálnímu uplatnění nebo invalidizaci. - Kvalita života nemocného a jeho rodiny. - Sebevraždy v sociálním kontextu.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 12 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vymezit pojmy zdraví a nemoc a zařadit je v systému společenských věd; - používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice, jako jsou primární, sekundární a terciární prevence; - objasnit proces průběhu nemoci z medicínského i sociálního hlediska; - orientovat se v jednotlivých zásadách péče o zdraví; - definovat kvalitu života nemocného a jeho rodiny.
- vymezit pojmy zdraví a nemoc a zařadit je v systému společenských věd; - používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice, jako jsou primární, sekundární a terciární prevence; - objasnit proces průběhu nemoci z medicínského i sociálního hlediska; - orientovat se v jednotlivých zásadách péče o zdraví; - definovat kvalitu života nemocného a jeho rodiny.
Odborné dovednosti
- adekvátně rozumět holistickému přístupu ke zdraví; - identifikovat determinanty zdraví; - rozpoznat zdravotnické prostředí a jeho vztah k určitému onemocnění konkrétní orgánové soustavy.
- adekvátně rozumět holistickému přístupu ke zdraví; - identifikovat determinanty zdraví; - rozpoznat zdravotnické prostředí a jeho vztah k určitému onemocnění konkrétní orgánové soustavy.
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit pojmy zdraví a nemoc a zařadit je v systému společenských věd
vymezit pojmy zdraví a nemoc a zařadit je v systému společenských věd
používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice, jako jsou primární, sekundární a terciární prevence
používat odborné pojmy, které se vztahují k problematice, jako jsou primární, sekundární a terciární prevence
objasnit proces průběhu nemoci z medicínského i sociálního hlediska
objasnit proces průběhu nemoci z medicínského i sociálního hlediska
orientovat se v jednotlivých zásadách péče o zdraví
orientovat se v jednotlivých zásadách péče o zdraví
definovat kvalitu života nemocného a jeho rodiny
definovat kvalitu života nemocného a jeho rodiny
Odborné dovednosti
adekvátně rozumět holistickému přístupu ke zdraví
adekvátně rozumět holistickému přístupu ke zdraví
rozpoznat zdravotnické prostředí a jeho vztah k určitému onemocnění konkrétní orgánové soustavy
rozpoznat zdravotnické prostředí a jeho vztah k určitému onemocnění konkrétní orgánové soustavy
identifikovat determinanty zdraví
identifikovat determinanty zdraví
rozpoznat rozdíly ve zdraví mezi zeměmi
rozpoznat rozdíly ve zdraví mezi zeměmi
udržovat kvalitní interpersonální vztahy
udržovat kvalitní interpersonální vztahy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Projekce (statická, dynamická)
Projekce (statická, dynamická)
Přednášení
Přednášení
Hodnotící metody
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Známkou
Známkou
Zpracování prezentace
Zpracování prezentace
Doporučená literatura
  • BARTÁK, M. Ekonomika zdraví: sociální, ekonomické a právní aspekty péče o zdraví.. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2010. ISBN 978-80-7357-503-8.
  • ČELEDOVÁ, L. e kol. Člověk ve zdraví i v nemoci: Podpora zdraví a prevence nemocí ve stáří. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3828-7.
  • FALVO, D. R. Medical and psychosocial aspects of chronic illness and disability. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2009.
  • KALVACH, Z. Zdraví a nemoc: nárys problematiky pro studenty nezdravotnických programů. Středokluky: Zdeněk Susa, 2019. ISBN 978-80-88084-21-1.
  • MLČÁK, Z. Psychologie zdraví a nemoci. 2. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7368-951-3.
  • ŠPATENKOVÁ, N. Problémy zdraví a nemoci pro sociální pracovníky: studijní text pro kombinované studium (dostupná v e-learningovém systému LMS MOODLE). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3562-6.
  • VELEMÍNSKÝ, M. a kol. Zdraví a nemoc. 2.vyd. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, 2017. ISBN 978-80-7394-664-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr