Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Praxe založená na důkazech (Evidence based v sociální práci - EBP) - základní pojmy a terminologie. 2. Evidence based practice v sociální práci - historie, pojetí. 3. Evidence based practice v sociální práci - význam, praktický přínos. 4. Evidence based practice v sociální práci v praxi. 5. Evidence based practice v sociální práci - různé cílové skupiny. 6. Evidence based practice v medicíně a ošetřovatelství - stručný exkurz, základní modely. 7. Vyhledávání informací v různých zdrojích s ohledem na vybraná témata v sociální práci (české a zahraniční databáze). 8. Třídění dat podle typologie studie. Systematické revize/metaanalýzy, náhodné kontrolované studie, kvazi - experimentální studie, případové a kohortové studie, experimentální skupinové studie, průzkumy, kvalitativní studie. 9. Interpretace dat a jejich přenos do praxe. Rizika využití do praxe sociální práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 17 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definovat a vysvětlit EBP |
definovat a vysvětlit EBP |
popsat význam praxe založené na důkazech |
popsat význam praxe založené na důkazech |
charakterizovat principy evidence based practice |
charakterizovat principy evidence based practice |
popsat jednotlivé kroky procesu EBP |
popsat jednotlivé kroky procesu EBP |
popsat sociálně ekologickou perspektivu ve vztahu s EBP |
popsat sociálně ekologickou perspektivu ve vztahu s EBP |
Odborné dovednosti |
---|
formulovat klinickou otázku v PICO(T) formátu |
formulovat klinickou otázku v PICO(T) formátu |
pracovat s vybranými dostupnými elektronickými databázemi |
pracovat s vybranými dostupnými elektronickými databázemi |
aplikovat jednotlivé kroky EBP na praktickém příkladu |
aplikovat jednotlivé kroky EBP na praktickém příkladu |
prezentovat EBP na konkrétním zvoleném článku s cílovou skupinou sociální práce |
prezentovat EBP na konkrétním zvoleném článku s cílovou skupinou sociální práce |
prezentovat projekt na zadané téma |
prezentovat projekt na zadané téma |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
E-learning |
E-learning |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Přednášení |
Přednášení |
Hodnotící metody |
---|
Analýza textu |
Analýza textu |
Analýza edukačního materiálu |
Analýza edukačního materiálu |
Známkou |
Známkou |
Doporučená literatura
|
-
BOLTZ, M. et al. (eds.). Evidence-based geriatric nursing protocols for best practice. Springer Publishing Company, 2016.
-
DETLEF, B., GOJOVÁ, A. (EDS.). Výzkumné metody v sociální práci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Fakulta sociálních studií, 2014.
-
HENDL, J. Přehled statistických metod. Praha: Portál, 2015.
-
HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017.
-
JAROŠOVÁ, D., ZELENÍKOVÁ, R. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. Praha: Grada, 2014.
-
KUDLOVÁ, P., ŠPIRUDOVÁ, L. Evidence Based Practice v ošetřovatelství a porodní asistenci (dostupné v e-learningovém systému LMS MOODLE). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018.
-
MAREČKOVÁ, J., KLUGAROVÁ, J. et al. Evidence-Based Health Care: Zdravotnictví založené na vědeckých důkazech. Olomouc, 2015.
-
PUNOVÁ, M., NAVRÁTILLOVÁ, J. et al. Praktické vzdělávání v sociální práci optikou konceptu resilience. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
-
ŠTĚCH, O. Kapitoly z výzkumu v sociální práci. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014.
|