Předmět: Komunikace ve zdravotně sociální práci

« Zpět
Název předmětu Komunikace ve zdravotně sociální práci
Kód předmětu UZV/C1KO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dolejšová Marcela, Mgr. et Mgr. Bc.
  • Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky: - Základní teoretický rámec a celkový kontext komunikace ve zdravotně sociální péči. - Komunikační kompetence zdravotně sociálního pracovníka. Alternativní komunikační přístupy v sociální práci. - Faktory ovlivňující komunikaci se zaměřením na specifičnost komunikace ve zdravotně sociální péči. - Verbální komunikace a její aspekty ve zdravotně sociální péči. - Nonverbální komunikace a její aspekty ve zdravotně sociální péči. - Písemná komunikace a její aspekty ve zdravotně sociální péči. Profesionální komunikace v obtížných situacích. - Augmentativní a alternativní komunikace. Konflikty a jejich řešení. Cvičení (nácvik komunikačních dovedností v modelových situacích): 1. Komunikace s pacientem/klientem - rozhovor s pacientem/klientem, přiměřená, problematická a patologická komunikace. 2. Komunikace se specifickými skupinami pacientů/klientů (různého věku, s náročným pacientem/klientem, seduktivním pacientem/klientem, agresivním pacientem/klientem, s úzkostí, s bolestí, s cizincem, s handicapem, s pacientem/klientem trpícím ztrátou, s pacientem/klientem s infaustním onemocněním, s pozůstalými).

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 21 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 13 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
objasnit pojmy vztahující se ke komunikaci ve zdravotnictví
objasnit pojmy vztahující se ke komunikaci ve zdravotnictví
definovat zásady komunikace v ošetřovatelství
definovat zásady komunikace v ošetřovatelství
popsat pomůcky a postup komunikace s klienty neslyšícími a nevidomými
popsat pomůcky a postup komunikace s klienty neslyšícími a nevidomými
definovat zvláštnosti v komunikaci s klienty či rodinnými příslušníky při diagnostice závažného onemocnění
definovat zvláštnosti v komunikaci s klienty či rodinnými příslušníky při diagnostice závažného onemocnění
popsat rozdíl v přístupu v komunikaci ke klientům různých věkových skupin
popsat rozdíl v přístupu v komunikaci ke klientům různých věkových skupin
Odborné dovednosti
navrhnout adekvátní profesionální komunikaci s klienty různého věku
navrhnout adekvátní profesionální komunikaci s klienty různého věku
zvolit vhodnou komunikační techniku
zvolit vhodnou komunikační techniku
používat vhodné strategie při řešení konfliktních situací
používat vhodné strategie při řešení konfliktních situací
navrhnout způsob komunikace s rodinou nevyléčitelně nemocných pacientů
navrhnout způsob komunikace s rodinou nevyléčitelně nemocných pacientů
praktikovat komunikaci tichem
praktikovat komunikaci tichem
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Přednášení
Přednášení
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Týmová práce
Týmová práce
Hodnotící metody
Esej
Esej
Doporučená literatura
  • COURNOYER, B. The social work skills workbook. Boston: Cengage Learning, 2017.
  • DLABAL, M. Komunikace v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2021. ISBN 9788026218067.
  • DORKOVÁ, Z. Komunikace pro zdravotně sociální pracovníky / sociální pracovníky (distanční studijní opora). Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2017.
  • FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017.
  • GLASL, F. Pomoc, konflikty!: koncepty - cvičení - praktické metody. Hranice: Fabula, 2015.
  • JANÁČKOVÁ, L., WEISS, P.?. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál, 2008.
  • JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace: projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč ve verbální komunikaci. Praha: Grada, 2015.
  • KLIPPERT, H. Nápadník aktivit pro trénink komunikace a komunikačních kompetencí. Brno: Edika, 2013.
  • KRÁTKÁ, A. Hodnoty a potřeby člověka v ošetřovatelské praxi. Studijní texty. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018.
  • KUTNOHORSKÁ, J., PLISKOVÁ, B. Komunikace a etické aspekty péče o seniory. Zlín: UTB, 2017.
  • MACKINOVA, M., KOPINEC, P., HOLONIČ, J., STANČIAK V. Language Communication Skills in Health and Social Care Workers.Iran Journal Public Health, 48(4), 2019.
  • MANNIX, K. Naslouchej. Jak najít slova pro citlivý rozhovor.. Praha: Cesta domů, 2022. ISBN 978-80-88126-93-5.
  • ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. Praha: Galén, 2009.
  • ŠPINKOVÁ, M., MLYNÁRIKOVÁ, E. Křižovatky. Praha: Cesta domů, 2020. ISBN 978-80-88126-78-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr