Vyučující
|
-
Dolejšová Marcela, Mgr. et Mgr. Bc.
-
Krátká Anna, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: - Základní teoretický rámec a celkový kontext komunikace ve zdravotně sociální péči. - Komunikační kompetence zdravotně sociálního pracovníka. Alternativní komunikační přístupy v sociální práci. - Faktory ovlivňující komunikaci se zaměřením na specifičnost komunikace ve zdravotně sociální péči. - Verbální komunikace a její aspekty ve zdravotně sociální péči. - Nonverbální komunikace a její aspekty ve zdravotně sociální péči. - Písemná komunikace a její aspekty ve zdravotně sociální péči. Profesionální komunikace v obtížných situacích. - Augmentativní a alternativní komunikace. Konflikty a jejich řešení. Cvičení (nácvik komunikačních dovedností v modelových situacích): 1. Komunikace s pacientem/klientem - rozhovor s pacientem/klientem, přiměřená, problematická a patologická komunikace. 2. Komunikace se specifickými skupinami pacientů/klientů (různého věku, s náročným pacientem/klientem, seduktivním pacientem/klientem, agresivním pacientem/klientem, s úzkostí, s bolestí, s cizincem, s handicapem, s pacientem/klientem trpícím ztrátou, s pacientem/klientem s infaustním onemocněním, s pozůstalými).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 21 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 13 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
objasnit pojmy vztahující se ke komunikaci ve zdravotnictví |
objasnit pojmy vztahující se ke komunikaci ve zdravotnictví |
definovat zásady komunikace v ošetřovatelství |
definovat zásady komunikace v ošetřovatelství |
popsat pomůcky a postup komunikace s klienty neslyšícími a nevidomými |
popsat pomůcky a postup komunikace s klienty neslyšícími a nevidomými |
definovat zvláštnosti v komunikaci s klienty či rodinnými příslušníky při diagnostice závažného onemocnění |
definovat zvláštnosti v komunikaci s klienty či rodinnými příslušníky při diagnostice závažného onemocnění |
popsat rozdíl v přístupu v komunikaci ke klientům různých věkových skupin |
popsat rozdíl v přístupu v komunikaci ke klientům různých věkových skupin |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout adekvátní profesionální komunikaci s klienty různého věku |
navrhnout adekvátní profesionální komunikaci s klienty různého věku |
zvolit vhodnou komunikační techniku |
zvolit vhodnou komunikační techniku |
používat vhodné strategie při řešení konfliktních situací |
používat vhodné strategie při řešení konfliktních situací |
navrhnout způsob komunikace s rodinou nevyléčitelně nemocných pacientů |
navrhnout způsob komunikace s rodinou nevyléčitelně nemocných pacientů |
praktikovat komunikaci tichem |
praktikovat komunikaci tichem |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Přednášení |
Přednášení |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Týmová práce |
Týmová práce |
Hodnotící metody |
---|
Esej |
Esej |
Doporučená literatura
|
-
COURNOYER, B. The social work skills workbook. Boston: Cengage Learning, 2017.
-
DLABAL, M. Komunikace v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2021. ISBN 9788026218067.
-
DORKOVÁ, Z. Komunikace pro zdravotně sociální pracovníky / sociální pracovníky (distanční studijní opora). Zlín: Univerzita Tomáše Bati, Fakulta humanitních studií, 2017.
-
FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017.
-
GLASL, F. Pomoc, konflikty!: koncepty - cvičení - praktické metody. Hranice: Fabula, 2015.
-
JANÁČKOVÁ, L., WEISS, P.?. Komunikace ve zdravotnické péči. Praha: Portál, 2008.
-
JANOUŠEK, J. Psychologické základy verbální komunikace: projevy psychických funkcí ve verbální komunikaci, významová dynamika a struktura komunikačního aktu, komunikace písemná, ženská, mužská, virtuální, vnitřní kooperace a vnitřní řeč ve verbální komunikaci. Praha: Grada, 2015.
-
KLIPPERT, H. Nápadník aktivit pro trénink komunikace a komunikačních kompetencí. Brno: Edika, 2013.
-
KRÁTKÁ, A. Hodnoty a potřeby člověka v ošetřovatelské praxi. Studijní texty. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2018.
-
KUTNOHORSKÁ, J., PLISKOVÁ, B. Komunikace a etické aspekty péče o seniory. Zlín: UTB, 2017.
-
MACKINOVA, M., KOPINEC, P., HOLONIČ, J., STANČIAK V. Language Communication Skills in Health and Social Care Workers.Iran Journal Public Health, 48(4), 2019.
-
MANNIX, K. Naslouchej. Jak najít slova pro citlivý rozhovor.. Praha: Cesta domů, 2022. ISBN 978-80-88126-93-5.
-
ŠPATENKOVÁ, N., KRÁLOVÁ, J. Základní otázky komunikace: komunikace (nejen) pro sestry. Praha: Galén, 2009.
-
ŠPINKOVÁ, M., MLYNÁRIKOVÁ, E. Křižovatky. Praha: Cesta domů, 2020. ISBN 978-80-88126-78-2.
|