Vyučující
|
-
Kutnohorská Jana, doc. PhDr. CSc.
-
Šalenová Eva, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
- Filozofie jako specifický druh poznání, filozofické disciplíny, klíčové otázky a problémy evropské filozofie, se zvláštním přihlédnutím k problematice sociální práce. - Antická filozofie - raná řecká filozofie. - Antická filozofie - Sokrates a jeho maieutika. Platón, Aristoteles. - Středověká filozofie: Descartes, Spinoza. - Novověká filozofie: Immanuel Kant. - Filozofie 20. století a představitelé - existencionalismus, fenomenologie, hermeneutika - význam pro zdravotnictví a sociální práci. - Filozofie paradigmatu (Thomas Kuhn). Biotická konvence. Filozofie holismu. - Etika. Vybrané pojmy etiky, rozdělení etiky, metody etiky, etické teorie a jejich aplikace. Etika práce ve vztahových a pomáhajících profesích. - Historické evropské kořeny současné zdravotnické etiky (judaismus, křesťanství, Hippokratův odkaz). - Konvergence a divergence etiky v lékařství, v ošetřovatelství a v sociální práci. - Předmět, úkoly a cíle etiky. Základní etické principy ve zdravotnictví a v sociální práci. - Etická dilemata a etické problémy v současném českém zdravotnictví. - Etické kodexy, jejich obsah a význam. - Morální přesvědčení a etické kodexy v kontextu pluralitní a multikulturní společnosti a globálního světa. - Lidská práva jako rozhraní práva a mravnosti. Proces vývoje práv pacientů. - Důstojnost člověka a její etický rozměr. Jednotlivé komponenty důstojnosti člověka a jejich etický rozměr. - Filozofie umírání. Etické aspekty péče umírání a smrti. Charta práv umírajících. Eutanazie. - Filozofie a etika paliativní péče. Etické kodexy ve vztahu k paliativní péči. Etické aspekty péče o onkologického pacienta/klienta, případové studie. Etické aspekty vývoje hospicové péče - aktuální otázky. Etický kodex onkologických pacientů. - Etické aspekty péče o dítě. Deklarace práv dítěte. Práva hospitalizovaného dítěte.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na výuce
- 21 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 9 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
|
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit hlavní filozofické problémy a pojmy, které mají vztah k člověku a k sociálně-politickým tématům |
vymezit hlavní filozofické problémy a pojmy, které mají vztah k člověku a k sociálně-politickým tématům |
rozpoznat etický rozměr důstojnosti člověka a jeho jednotlivé komponenty jako základ k řešení dilematických situací na základě etických principů |
rozpoznat etický rozměr důstojnosti člověka a jeho jednotlivé komponenty jako základ k řešení dilematických situací na základě etických principů |
posoudit rozličná východiska různých hodnotově postavených etických přístupů a identifikovat je v příslušných právních, lidskoprávních a profesních dokumentech |
posoudit rozličná východiska různých hodnotově postavených etických přístupů a identifikovat je v příslušných právních, lidskoprávních a profesních dokumentech |
rozlišovat filozofická východiska zdravotní a sociální práce, realizovat je v chápání dobra a zla |
rozlišovat filozofická východiska zdravotní a sociální práce, realizovat je v chápání dobra a zla |
posoudit klienta s ohledem na zájmy ostatních zúčastněných a uvědomovat si, že jejich souhra není přímočarou záležitostí |
posoudit klienta s ohledem na zájmy ostatních zúčastněných a uvědomovat si, že jejich souhra není přímočarou záležitostí |
vymezit podstatu etické reflexe, etického problému a dilematu |
vymezit podstatu etické reflexe, etického problému a dilematu |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat teoretický základ prohodnotový systém ve zdravotní a sociální práci promítnutý do filozofických a eticky dilematických otázek profese |
aplikovat teoretický základ prohodnotový systém ve zdravotní a sociální práci promítnutý do filozofických a eticky dilematických otázek profese |
rozpoznat etický problém a dilema |
rozpoznat etický problém a dilema |
aplikovat v praxi znalosti z právních, lidskoprávních a profesních dokumentů |
aplikovat v praxi znalosti z právních, lidskoprávních a profesních dokumentů |
reflektovat profesní i osobní hodnotovou orientaci |
reflektovat profesní i osobní hodnotovou orientaci |
užívat znalosti o etickém rozměru důstojnosti člověka v praxi |
užívat znalosti o etickém rozměru důstojnosti člověka v praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Hodnotící metody |
---|
Didaktický test |
Didaktický test |
Esej |
Esej |
Písemná zkouška |
Písemná zkouška |
Zpracování prezentace |
Zpracování prezentace |
Doporučená literatura
|
-
ANZENBACHER, A. Úvod do filozofie. Praha: Portál, 2004.
-
BANDIT, R. et al. Etický kodex jako nástroj podpory řešení etických dilemat sociální práce. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2015.
-
BEAUCHAMP, T. L., CHILDRESS, J. F. Principles of biomedical ethics. Oxford: Oxford University Press, 2001.
-
BUTTS, J. B., RICH, K. Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Publishers, 2012.
-
CICHÁ, M., PLISKOVÁ, B. Základy filozofie a etiky pro nelékařské zdravotnické a sociální pracovníky (dostupné v e-learningovém systému LMS MOODLE). Zlín: UTB, 2020.
-
HEŘMANOVÁ, J., VÁCHA, M., SVOBODOVÁ, H., ZVONÍČKOVÁ, M. SLOVÁK, J. Etika v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2012.
-
IVANOVÁ, K., OLECKÁ, I., LEMROVÁ, A. Diagnóza a prognóza fatálních onemocnění: sdělovat - tajit? Od lůžka ke katedře. Paliatívna medicína a liečba bolesti, 2018, roč. 11, č. 1-2, s. 36-38.
-
KUTNOHORSKÁ, J., CICHÁ, M., GOLDMANN, R. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada, 2011.
-
PTÁČEK, R., BARTŮNĚK, P a kol. Etické problémy medicíny na prahu 21. stol.. Praha: Grada Publishing, 2014.
-
PTÁČEK, R. BARTŮNĚK, P. MACH, J. et al. Informovaný souhlas, etické, právní, psychologické a klinické aspekty. Praha: Galén, 2017.
|