Předmět: Zdravý životní styl

« Zpět
Název předmětu Zdravý životní styl
Kód předmětu UZV/1ZZSS
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Peloušková Nina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vymezení pojmu zdraví. Determinanty zdraví. - Evropská strategie péče o zdraví. - Tvorba a metodika projektů s akcentem na projekty výchovy ke zdraví. - Preventivní péče (primární, sekundární a terciární prevence) a výchova ke zdraví. - Životní styl - problémy a rizika. - Základy práce s klientem - působení na klienty a výchova klientů, možnosti dosažení změn chování a podpora vytváření těchto změn, klientova ochota ke spolupráci a možnosti jejího zvýšení. - Metody výchovy ke zdraví a jejich využití. - Vymezení pojmů výživa, dietologie a dietoterapie. - Moderní přístupy k výživě. - Výživa osob s vybraným sportovním zaměřením.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Účast na výuce - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 80 hodin za semestr
Výsledky učení
Odborné znalosti
Definovat základní pojmy: zdravý životní styl, výchova ke zdraví
Definovat základní pojmy: zdravý životní styl, výchova ke zdraví
Vysvětlit postup při realizaci primární, sekundární a terciární prevence v praxi
Vysvětlit postup při realizaci primární, sekundární a terciární prevence v praxi
Popsat pomůcky a postup pro zvyšování zdravotní gramotnost u laické veřejnosti
Popsat pomůcky a postup pro zvyšování zdravotní gramotnost u laické veřejnosti
Odborné dovednosti
Zdůvodnit rozdíl v realizaci evropské a české strategie péče o zdraví
Zdůvodnit rozdíl v realizaci evropské a české strategie péče o zdraví
Orientovat se v prevenci úrazů a rizikového chování u dětí a mladistvých
Orientovat se v prevenci úrazů a rizikového chování u dětí a mladistvých
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Přednášení
Přednášení
Odborné dovednosti
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Demonstrace
Demonstrace
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Zážitková (sebezkušenostní)
Zážitková (sebezkušenostní)
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Analýza výkonů studenta
Analýza výkonů studenta
Didaktický test
Didaktický test
Doporučená literatura
  • BÁRTLOVÁ, S. a kol. Zdravotní gramotnost u vybraných skupin obyvatelstva Jihočeského kraje. Praha. 2019.
  • BAŠKOVÁ, M. Výchova k zdraviu. Martin. 2009.
  • BAUMANN, L., GANAHL, K., PEER, S., PELIKAN, J. M. Report on Health Literacy in the Czech Republic in Comparison with Eight EU Member States. 2015.
  • HAMPLOVÁ, L. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví. Praha. 2019.
  • HOLČÍK, J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost. Brno. 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr