Předmět: Základy pedagogického výzkumu

« Zpět
Název předmětu Základy pedagogického výzkumu
Kód předmětu USP/Z7ZPV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hanková Magdalena, Mgr. Ph.D.
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Věda a výzkum, metodologie vědy. - Téma pedagogického výzkumu, práce s informačními zdroji. - Tvorba teoretických východisek v pedagogickém výzkumu. - Kvantitativní design výzkumu a jeho komponenty. - Kvalitativní design výzkumu a jeho komponenty. - Etika v pedagogickém výzkumu. - Analýza dat v pedagogickém výzkumu. - Abstrakt, anotace a klíčová slova jako součást zprávy o pedagogickém výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Analýza prezentace, Analýza textu, Individuální práce studentů
  • Účast na výuce - 42 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 28 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vysvětlit zásadní terminologii vztahující se k pedagogickému výzkumu
vysvětlit zásadní terminologii vztahující se k pedagogickému výzkumu
vymezit téma vhodné pro pedagogický výzkum
vymezit téma vhodné pro pedagogický výzkum
charakterizovat účel teoretických východisek v pedagogickém výzkumu
charakterizovat účel teoretických východisek v pedagogickém výzkumu
popsat komponenty kvalitativního a kvantitativního výzkumu a etické aspekty pedagogického výzkumu
popsat komponenty kvalitativního a kvantitativního výzkumu a etické aspekty pedagogického výzkumu
popsat úlohu abstraktu/anotace a klíčových slov ve zprávě o pedagogickém výzkumu
popsat úlohu abstraktu/anotace a klíčových slov ve zprávě o pedagogickém výzkumu
Odborné dovednosti
identifikovat relevantní výzkumné téma
identifikovat relevantní výzkumné téma
zpracovat teoretická či historická východiska badatelského problému
zpracovat teoretická či historická východiska badatelského problému
koncipovat metodologický design badatelské aktivity
koncipovat metodologický design badatelské aktivity
zdůvodnit navržený badatelský postup
zdůvodnit navržený badatelský postup
reflektovat silné a slabé stránky realizované badatelské aktivity
reflektovat silné a slabé stránky realizované badatelské aktivity
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Individuální práce studentů
Individuální práce studentů
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Analýza textu
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Hodnotící metody
Známkou
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Analýza jiné písem. práce studenta (kazuistika, deník, plán ...)
Známkou
Doporučená literatura
  • Flick, U. An introduction to qualitative research. London: SAGE, 2002.
  • Gavora, P. Obsahová analýza v pedagogickom výskume: Pohľad na jej súčasné podoby. Pedagogická orientace, 25(3), 345-371.. 2015.
  • Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie a aplikace.. Praha: Portál, 2016.
  • Charmaz, K. Constructing grounded theory. Thousand Isles: SAGE, 2014.
  • Klapko, D. Analysis of National and Cultural Indentity Educational Programmes with Examples of Good Practice. Czech-polish historical and pedagogical journal, 7(2), 72-90.. 2015.
  • Silverman, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Ikar, 2003.
  • Strauss, A., & Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu.. Bozkovice: Nakladatelství Albert., 1999.
  • Šeďová, K., & Švaříček, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 478?510. 2013.
  • Švaříček, R.,& Šeďová, K. et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr