Předmět: Didaktika tělesné výchovy s praxí

« Zpět
Název předmětu Didaktika tělesné výchovy s praxí
Kód předmětu USP/Z7DTV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Vývoj tělesné výchovy na českých školách. Reformy školství a současné pojetí školní tělesné výchovy. - Základní pojmy z didaktiky TV. - Kurikulární dokumenty ve vztahu ke školní tělesné výchově. - Osobnost žáka s ohledem na psychomotorický vývoj. - Role učitele tělesné výchovy. - Cíle, obsah a metody školní tělesné výchovy. - Organizační formy školní tělesné výchovy. - Stavba vyučovací jednotky tělesné výchovy. - Kritéria efektivnosti vyučování a učení v tělesné výchově. - Metody posuzování efektivnosti vyučování a učení v TV. - Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově. - Tělocvičné názvosloví. Písemné a schematické znázornění tělocvičných prvků. - Bezpečnost při pohybových aktivitách. - Nástin metodiky nácviku vybraných pohybových prvků.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Exkurze - 4 hodiny za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
vyjmenovat kurikulární dokumenty ve vztahu ke školní tělesné výchově
vyjmenovat kurikulární dokumenty ve vztahu ke školní tělesné výchově
vysvětlit role učitele tělesné výchovy
vysvětlit role učitele tělesné výchovy
popsat jednotlivé části vyučovací hodiny tělesné výchovy
popsat jednotlivé části vyučovací hodiny tělesné výchovy
popsat metody posuzování efektivnosti vyučovací hodiny tělesné výchovy
popsat metody posuzování efektivnosti vyučovací hodiny tělesné výchovy
vyjmenovat možnosti hodnocení a klasifikace v tělesné výchově
vyjmenovat možnosti hodnocení a klasifikace v tělesné výchově
Odborné dovednosti
používat tělocvičné názvosloví
používat tělocvičné názvosloví
stanovit cíle vyučovací hodiny tělesné výchovy
stanovit cíle vyučovací hodiny tělesné výchovy
sestavit vyučovací hodiny tělesné výchovy s daným cílem
sestavit vyučovací hodiny tělesné výchovy s daným cílem
sestavit dlouhodobý plán výuky tělesné výchovy
sestavit dlouhodobý plán výuky tělesné výchovy
aplikovat bezpečnostní prvky při pohybových aktivitách
aplikovat bezpečnostní prvky při pohybových aktivitách
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Praktické procvičování
Praktické procvičování
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Hodnotící metody
Analýza seminární práce
Analýza textu
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza seminární práce
Analýza textu
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Aktuální verze.. Praha: MŠMT a NÚV.
  • Dandová, E. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. Praha: ASPI, 2008.
  • Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017.
  • Dvořáková, H. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007.
  • Fialová, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010.
  • Kolář, Z., & Šikulová, R. Hodnocení žáků (2., dopl. vyd.). Praha: Grada, 2009.
  • Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál, 2012.
  • Nováček, V., Mužík, V., & Kopřivová, J. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno, 2001.
  • Rychtecký, A., & Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 1998.
  • Soják, P. a kol. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů, aneb, (Ne)vaříme z vody.. Brno: Masarykova univerzita, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr