Vyučující
|
-
Zderčík Antonín, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Vývoj tělesné výchovy na českých školách. Reformy školství a současné pojetí školní tělesné výchovy. - Základní pojmy z didaktiky TV. - Kurikulární dokumenty ve vztahu ke školní tělesné výchově. - Osobnost žáka s ohledem na psychomotorický vývoj. - Role učitele tělesné výchovy. - Cíle, obsah a metody školní tělesné výchovy. - Organizační formy školní tělesné výchovy. - Stavba vyučovací jednotky tělesné výchovy. - Kritéria efektivnosti vyučování a učení v tělesné výchově. - Metody posuzování efektivnosti vyučování a učení v TV. - Plánování, hodnocení a klasifikace ve školní tělesné výchově. - Tělocvičné názvosloví. Písemné a schematické znázornění tělocvičných prvků. - Bezpečnost při pohybových aktivitách. - Nástin metodiky nácviku vybraných pohybových prvků.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Praktické procvičování
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Exkurze
- 4 hodiny za semestr
- Semestrální práce
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
vyjmenovat kurikulární dokumenty ve vztahu ke školní tělesné výchově |
vyjmenovat kurikulární dokumenty ve vztahu ke školní tělesné výchově |
vysvětlit role učitele tělesné výchovy |
vysvětlit role učitele tělesné výchovy |
popsat jednotlivé části vyučovací hodiny tělesné výchovy |
popsat jednotlivé části vyučovací hodiny tělesné výchovy |
popsat metody posuzování efektivnosti vyučovací hodiny tělesné výchovy |
popsat metody posuzování efektivnosti vyučovací hodiny tělesné výchovy |
vyjmenovat možnosti hodnocení a klasifikace v tělesné výchově |
vyjmenovat možnosti hodnocení a klasifikace v tělesné výchově |
Odborné dovednosti |
---|
používat tělocvičné názvosloví |
používat tělocvičné názvosloví |
stanovit cíle vyučovací hodiny tělesné výchovy |
stanovit cíle vyučovací hodiny tělesné výchovy |
sestavit vyučovací hodiny tělesné výchovy s daným cílem |
sestavit vyučovací hodiny tělesné výchovy s daným cílem |
sestavit dlouhodobý plán výuky tělesné výchovy |
sestavit dlouhodobý plán výuky tělesné výchovy |
aplikovat bezpečnostní prvky při pohybových aktivitách |
aplikovat bezpečnostní prvky při pohybových aktivitách |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Praktické procvičování |
Praktické procvičování |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Hodnotící metody |
---|
Analýza seminární práce |
Analýza textu |
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza seminární práce |
Analýza textu |
Doporučená literatura
|
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Aktuální verze.. Praha: MŠMT a NÚV.
-
Dandová, E. Bezpečnost a ochrana zdraví dětí ve školách. Praha: ASPI, 2008.
-
Dvořáková, H., & Engelthalerová, Z. Tělesná výchova na 1. stupni základní školy. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2017.
-
Dvořáková, H. Didaktika tělesné výchovy nejmenších dětí. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007.
-
Fialová, L. Aktuální témata didaktiky: školní tělesná výchova. Praha: Karolinum, 2010.
-
Kolář, Z., & Šikulová, R. Hodnocení žáků (2., dopl. vyd.). Praha: Grada, 2009.
-
Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. Školní hodnocení žáků a studentů. Praha: Portál, 2012.
-
Nováček, V., Mužík, V., & Kopřivová, J. Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno, 2001.
-
Rychtecký, A., & Fialová, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 1998.
-
Soják, P. a kol. Kuchařka pro lektory zážitkově orientovaných kurzů, aneb, (Ne)vaříme z vody.. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
|