Předmět: Patopsychologie

« Zpět
Název předmětu Patopsychologie
Kód předmětu USP/Z6PPS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Plevová Irena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Šťastná Michaela, Mgr.
Obsah předmětu
- Uvedení do oboru patopsychologie a psychopatologie. - Vymezení normy. - Poruchy psychických funkcí (jednání, motivace a vůle, pozornost). - Poruchy psychických funkcí (myšlení, řeč, emoce). - Poruchy osobnosti. - Afektivní poruchy, úzkost a strach u dětí. - Psychosomatická onemocnění. - Dítě se smyslovým postižením ve školní třídě. - Dítě se somatickým onemocněním ve školní třídě. - Pervazivní poruchy. - Specifické poruchy učení a chování. - Psychologické aspekty poruch příjmu potravy. - Syndrom týraného, zanedbávaného a zneužívaného dítěte. - Šikana ve školním prostředí.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Analýza textu
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
definovat patopsychologii jako odbornou psychologickou disciplínu
definovat patopsychologii jako odbornou psychologickou disciplínu
vymezit různá pojetí normy
vymezit různá pojetí normy
popsat vybrané poruchy psychických funkcí
popsat vybrané poruchy psychických funkcí
popsat souvislosti psychosomatických onemocnění s psychickou zátěží
popsat souvislosti psychosomatických onemocnění s psychickou zátěží
definovat vybrané sociálně patogenní jevy (syndrom CAN, šikanování).
definovat vybrané sociálně patogenní jevy (syndrom CAN, šikanování).
Odborné dovednosti
využívat různá pojetí normality osobnosti dítěte
využívat různá pojetí normality osobnosti dítěte
zohledňovat specifické projevy dětí s psychickými potížemi a poruchami
zohledňovat specifické projevy dětí s psychickými potížemi a poruchami
zohledňovat psychosomatické obtíže dětí při své vzdělávací činnosti a působí preventivně
zohledňovat psychosomatické obtíže dětí při své vzdělávací činnosti a působí preventivně
identifikovat projevy šikany a aplikuje vhodný postup při podezření na šikanování mezi dětmi
identifikovat projevy šikany a aplikuje vhodný postup při podezření na šikanování mezi dětmi
identifikovat známky týrání, zanedbávání či zneužívání dětí
identifikovat známky týrání, zanedbávání či zneužívání dětí
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analýza textu
Analýza textu
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Písemná zkouška
Esej
Písemná zkouška
Esej
Doporučená literatura
  • Mezinárodní klasifikace nemocí: V. Poruchy duševní a poruchy chování.. Olomouc: Solen, Medical education, 2016.
  • Kohoutek, Rudolf. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4434-0.
  • Kriegelová, M. Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada, 2008.
  • Orel, M. Psychopatologie: nauka o nemocech duše. Praha: Grada, 2020.
  • Pacholík, V. (Ed.), Lipnická, M., Machů, E., Leix, A., & Nedělová, M. Specifika edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských a jiných školách. Zlín, 2015.
  • Vágnerová, M. Současná patopsychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014.
  • Vymětal, J. Úzkost a strach dětí. Praha: Portál, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr