Vyučující
|
-
Tallová Barbora, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Rozbor studentských prekonceptů ve vztahu k problematikám předmětu. - Charakteristika oboru a předmět sociální psychologie. - Metody sociální psychologie. - Osobnost z pohledu sociální psychologie. - Já v kontextu sociální situace. - Socializace a humanizace člověka. - Sociální učení. - Sociální kognice; atribuce, atribuční procesy. - Sociální skupina, rodina a školní třída jako sociální skupina. - Postoje a jejich utváření. - Formy mezilidské interakce, agrese. - Zátěžové situace. - Sociální komunikace. - Možnosti zjišťování vztahů ve třídě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace
- Účast na výuce
- 42 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 8 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nespecifikováno |
nespecifikováno |
Výsledky učení |
---|
znát předmět a cíle sociální psychologie |
znát předmět a cíle sociální psychologie |
definovat pojem sociální učení a metody sociálního učení |
definovat pojem sociální učení a metody sociálního učení |
definovat pojmy sociální kognice, atribuce |
definovat pojmy sociální kognice, atribuce |
definovat pojmy sociální komunikace a sociální interakce |
definovat pojmy sociální komunikace a sociální interakce |
charakterizovat zátěžové situace |
charakterizovat zátěžové situace |
Odborné dovednosti |
---|
vysvětlit sociální psychologii jako vědeckou disciplínu, vysvětlí předmět a cíle sociální psychologie |
vysvětlit sociální psychologii jako vědeckou disciplínu, vysvětlí předmět a cíle sociální psychologie |
vysvětlit etapy socializace včetně klíčových interakcí a dominující činnosti jedince v jednotlivých etapách |
vysvětlit etapy socializace včetně klíčových interakcí a dominující činnosti jedince v jednotlivých etapách |
identifikovat typy sociálních skupin |
identifikovat typy sociálních skupin |
užívat jednoduché metody pro zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě |
užívat jednoduché metody pro zjišťování sociálních vztahů ve školní třídě |
objasnit školní třídu a rodinu jako systém sociálních vztahů uvnitř sociální skupiny |
objasnit školní třídu a rodinu jako systém sociálních vztahů uvnitř sociální skupiny |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analýza prezentace |
Analýza prezentace |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška |
Ústní zkouška |
Analýza seminární práce |
Analýza seminární práce |
Doporučená literatura
|
-
Helus, Z. Sociální psychologie pro pedagogy (2., přepracované a doplněné vydání). Praha, 2015.
-
Hogg, M. A., & Vaughan, G. M. Social psychology (Seventh edition).. Harlow: Pearson, 2014.
-
Hrabal, V. Sociální psychologie pro učitele: vybraná témata (2. přeprac. vyd.).. Praha: Karolinum, 2003.
-
Komárková, R., Slaměník, I., & Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie III: sociálněpsychologický výcvik.. Praha: Grada., 2001.
-
Marková, D., & Lukšík, I. Sociálne mikrodiskurzy o výchove. Humanum: Międzynarodowe Studia Społeczno- Humanistyczne. 2, 295-323..
-
Pacholík, V., Nedělová, M., & Šmatelková, N. Rozvíjení sociálních dovedností dětí prostřednictvím pohybových her. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně., 2016.
-
Řezáč, J. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998.
-
Slaměník, I., & Výrost, J. Aplikovaná sociální psychologie I.. Praha: Portál, 1998.
-
Výrost, J., & Slaměník, I. Sociální psychologie (2., přeprac. a rozš. vyd.).. Praha: Grada, 2008.
|