Předmět: Primární pedagogika s praxí 3

« Zpět
Název předmětu Primární pedagogika s praxí 3
Kód předmětu USP/Z3PX3
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolumber Tereza, Mgr.
  • Janíková Marcela, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Pojetí vzdělávání, vyučování, učení. - Teorie výuky, Teorie nevzdělanosti. - Cíle vyučování a jejich taxonomie. - Cíle učení a jejich formulace. - Obsah výuky z hlediska kurikulárních teorií. - Obsah výuky z hlediska učebních úloh. - Metody výuky - klasické. - Aktivizující metody výuky. - Formy výuky hromadné a individuální. - Kooperativní výuka. - Kontrola a hodnocení výsledků výuky. - Formativní hodnocení výsledků výuky. - Vlastní písemná příprava na vyučovací hodinu. - Reflexe výsledků realizace výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Analýza prezentace, Exkurze
  • Účast na výuce - 56 hodin za semestr
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 16 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 50 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nespecifikováno
nespecifikováno
Výsledky učení
popsat různé teorie výuky
popsat různé teorie výuky
vyjmenovat cíle výuky
vyjmenovat cíle výuky
klasifikovat výukové metody
klasifikovat výukové metody
vysvětlit podstatu formativního hodnocení
vysvětlit podstatu formativního hodnocení
charakterizovat zpětnou vazbu a (sebe)reflexi
charakterizovat zpětnou vazbu a (sebe)reflexi
Odborné dovednosti
správně formulovat cíle výuky
správně formulovat cíle výuky
navrhnout přípravu na vyučovací jednotku
navrhnout přípravu na vyučovací jednotku
argumentovat vhodnost zvolených výukových metod, forem s ohledem na stanovený cíl výuky
argumentovat vhodnost zvolených výukových metod, forem s ohledem na stanovený cíl výuky
zrealizovat výuku daného školního předmětu
zrealizovat výuku daného školního předmětu
reflektovat vlastní pedagogický výstup
reflektovat vlastní pedagogický výstup
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Exkurze
Analýza prezentace
Analýza prezentace
Exkurze
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Hodnotící metody
Ústní zkouška
Ústní zkouška
Analýza seminární práce
Analýza seminární práce
Doporučená literatura
  • JANÍK, T. a kol. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšení výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • LUKÁŠOVÁ, H. (ed.), HELUS, Z., KRATOCHVÍLOVÁ, J., RÝDL, K., SPILKOVÁ, V., ZDRAŽIL, T. Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení (Filosofická východiska a pedagogické souvislosti). Praha: AWŠ, 2012.
  • LUKÁŠOVÁ, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál, 2010.
  • LUKAVSKÁ, E. Pozor, děti! Didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě. Dobrá voda: Aleš Čeněk, 2003.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 80-247-1821-9.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. Transdiciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr